in ,

Νέο γεφύρι της Άρτας το… αεροδρόμιο στο Καστέλι

Μία έκταση 6.000 στρεμμάτων στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος Ηρακλείου, ο (εκάστοτε) υπουργός που στηρίζει το έργο, οι επενδυτές και οι συνεχείς αναβολές του διαγωνισμού συνθέτουν, τουλάχιστον, από το 2009 το στατικό πλάνο του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο και κορεσμένο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης. Το πλάνο είναι στατικό μιας και τα τελευταία έξι χρόνια η διαδικασία υποβολής προσφορών από τους επενδυτές, έχει παραταθεί τουλάχιστον οκτώ φορές.
Στην παράδοση αυτή δεν θα μπορούσε να μην είναι πιστός ο απερχόμενος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος, λίγες ώρες προτού δώσει τη σκυτάλη στον υπηρεσιακό αντικαταστάτη του, προχώρησε στην παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών για την 15η Δεκεμβρίου.
Αλλαγές επί αλλαγών
Σύμφωνα με τη σχετική η απόφαση, η ολοκλήρωση των αναγκαίων στοιχείων συναρτηµένων µε τεχνικές παραµέτρους του Αεροδροµίου (Πύργου Ελέγχου, πρωτεύον και δευτερεύον ραντάρ προσέγγισης κ.λ.π.) και η ολοκλήρωση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων είναι ορισμένοι από τους βασικούς παράγοντες για τους οποίους κρίθηκε αναγκαία η παράταση της προθεσμίας.
Βέβαια, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, βασική αιτία της νέας αυτής παράτασης υπήρξε η αποσταθεροποίηση της οικονομίας λόγω της αλυσιτελούς πεντάμηνης διαπραγμάτευσης που οδήγησε στο κλείσιμο των τραπεζών και τα capital controls, εκμηδενίζοντας το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Εξάλλου, άπιαστο όνειρο αποτελεί η αναζήτηση χρηματοδότησης για τους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους.
Πάντως, στο παρά ένα της παραίτησής του, ο κ.Σπίρτζης ανακοίνωσε αλλαγές στην προκήρυξη του έργου. Τροποποιήσεις- αγνοείται ποια κυβέρνηση και πότε θα τις υλοποιήσει- που αφορούν:
– την υποχρέωση συμμετοχής του αναδόχου – παραχωρησιούχου στη χρηματοδότησή του, που θα προσμετράται στη βαθμολογία κατάταξης των υποψηφίων κατά την αξιολόγηση των προσφορών τους
– τα κριτήρια της οικονομικής αξιολόγησης όπου μειώνονται οι συντελεστές βαρύτητας κατά 5% στη δεσμευτική επένδυση (40% αντί 45%) και στην απόδοση της δεσμευτικής επένδυσης (25% αντί 30%). Αντίθετα, αυξάνεται από 15% σε 25% η αιτούμενη χρηματοδοτική συμβολή και παραμένει σταθερό (10%) το κριτήριο του ποσοστού από το τέλος Εκσυγχρονισµού και Ανάπτυξης Αεροδροµίων (“σπατόσημο”).
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι συνολικού προϋπολογισμού 880 εκατ. ευρώ, με τον προτεινόμενο σχεδιασμό να θέλει την υποκατάσταση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, ύψους 220 εκατ. ευρώ, από τον παραχωρησιούχο.
Καθυστέρηση
Κατά το τελευταίο επτάμηνο, οι ενέργειες που πραγματοποίησε η κυβέρνηση για την επιτάχυνση του μεγάλου αυτού έργου ήταν απειροελάχιστες. Και αυτό παρότι στο τιμόνι του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών και Τουρισμού βρισκόταν, μέχρι πρότινος, ο Γ. Σταθάκης, ο οποίος λόγω και εντοπιότητας αναμενόταν να προωθήσει το έργο.  Και μόνο, λίγες ημέρες πριν την προκήρυξη των εκλογών, ο Αλέξης Τσίπρας δεσμεύτηκε για την υλοποίηση του έργου, ενώ κ. Σπίρτζης ανήγγειλε τροποποιήσεις  στη διαδικασία με το χρονικό ορίζοντα εφαρμογής τους να παραμένει άγνωστος.
Για το αεροδρόμιο έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον σχεδόν το σύνολο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ), αλλά και ξένοι όμιλοι, όπως η Archirodon, η Fosun, η Vinci και η Aeroports de Paris.
Ας σημειωθεί ότι το 2011 το δίδυμο Δ.Ρέππα-Γ.Μαγκριώτη που βρισκόταν στο τιμόνι του υπουργείου Υποδομών εκτιμούσε ότι το αεροδρόμιο θα βρίσκεται σε λειτουργία έως το τέλος του 2015…
ΠΗΓΗ: capital.gr