in

Αύξηση τιμών του ελαιολάδου, μείωση κατανάλωσης

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ανάλυση της IRI οι κακές καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια της ελαιοκομικής περιόδου αποτελούν τον βασικό παράγοντα της δύσκολης κατάστασης στην αγορά του ελαιολάδου. όσον αφορά τον όγκο και την αξία πωλήσεων στην Ευρώπη (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία).
Στις έξι από τις επτά χώρες, για τις οποίες έγινε η έρευνα, σημειώθηκε αύξηση της αξίας των πωλήσεων περίπου 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, οφειλόμενη στις αυξήσεις της πρώτης ύλης και των τιμών πώλησης σε όλες τις περιοχές.
Όλες οι 7 αγορές παρουσιάζουν πτώση στον όγκο πωλήσεων τον τελευταίο χρόνο. Η πιο αξιοσημείωτη πτώση παρατηρείται στην Ισπανία (-6,8%), στην Γερμανία (-6,7%) και στην Ελλάδα (-6,0%). Η Ολλανδία και η Ιταλία έχουν σημειώσει τις μικρότερες μειώσεις στον όγκο πωλήσεων με -0.4% και -0.6% αντίστοιχα.
Σύμφωνα με την μελέτη της IRI, η ευρωπαϊκή αγορά ελαιολάδου έχει μία συνολική αξία 3 δις. ευρώ. Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έχει κατορθώσει να «αποφύγει» τις μειώσεις στον όγκο πωλήσεων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Σε αυτό έχει συμβάλλει το γεγονός ότι οι αυξήσεις τιμών ήταν σχετικά μικρότερες σε σύγκριση με τις άλλες ποιοτικές κατηγορίες.
Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο αποφέρει 1,2 δις. ευρώ, ενώ το “ελαιόλαδο” (κουπέ/ριβιέρα) αποφέρει περίπου 750 εκ. ευρώ.
Πρέπει να επισημανθεί πως οι πωλήσεις του βιολογικού ελαιολάδου έχουν αυξηθεί κατά 37,4% σε αξία και 17,5% σε όγκο στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, χάρη, εν μέρει, στο ότι οι καταναλωτές θεωρούν ότι αυτό το προϊόν είναι πιο υγιεινό.
Η αγορά της επιτραπέζιας ελιάς παρουσιάζει ένα παρόμοιο μοτίβο, σύμφωνα με την IRI, καθώς έξι από τις επτά χώρες έχουν σημειώσει μία αύξηση των πωλήσεων σε αξία κοντά στο 6% ετησίως. Ωστόσο, όλες οι αγορές έχουν σημειώσει πτώση στον όγκο πωλήσεων το τελευταίο έτος. Οι πράσινες επιτραπέζιες ελιές κυριαρχούν στην αγορά σε όλη την Ευρώπη, αλλά οι μαύρες επιτραπέζιες ελιές σημειώνουν μία πιο ισχυρή και σταθερή ανάπτυξη.
«Οι τιμές ελαιολάδου έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς οι μικρές ποσότητες εσοδείας και η δύσκολη οικονομική κατάσταση έχουν αντίκτυπο στην τιμή των πρώτων υλών και στο κόστος παραγωγής έως 13% ή 14% σε χώρες όπως η Ελλάδα και Ιταλία», επιβεβαιώνει ο Olly Abotorabi, Ανώτερος Περιφερειακός Διευθυντής στην IRI.
Ο Abotorabi προσθέτει ότι «ως εκ τούτου, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα πολύ ενδιαφέρον σκηνικό της παρούσας κατάστασης της αγοράς, με πτώσεις στον όγκο πωλήσεων σε όλες τις αγορές αλλά με αύξηση της αξίας των πωλήσεων συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Αυτές οι αυξήσεις των τιμών στα ράφια έχει πείσει πολλούς καταναλωτές να δοκιμάσουν άλλα έλαια στην κουζίνα τους.
Συνεχίζοντας, επισημαίνει ότι «αν συλλογιστούμε το μέλλον, είναι πιθανό ότι η βελτίωση της παραγωγής θα συμβάλλει στο να ενισχυθούν ξανά οι προοπτικές ανάπτυξης των πωλήσεων ελαιολάδου. Ωστόσο, αυτό το προϊόν θα συνεχίζει να αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό υποκατάστατων ελαίων όπως το σησαμέλαιο, κραμβέλαιαο ή καρυδέλαιο».
Η IRI επίσης συστήνει στους τυποποιητές ελαιολάδου να βελτιώσουν τα μέσα συσκευασίας. Οι πλαστικές φιάλες λειτουργούν ακόμη καλά στις κύριες ευρωπαϊκές αγορές, ωστόσο θα υπόκεινται σε μεγαλύτερη αμφισβήτηση λόγω περιβαλλοντικής ευαισθησίας των καταναλωτών και επηρεασμού του λιανεμπόριου.
Όπως συμβαίνει και με τις επιτραπέζιες ελιές, η ανάπτυξη του κλάδου των υγιεινών σνακς σε όλη την Ευρώπη θα δει την εμφάνιση πιο καινοτόμων συσκευασιών, όπως σακούλες για καταναλωτές που αναζητούν επιλογές «έτοιμες προς κατανάλωση», όπως προσδιορίστηκε σε μία πρόσφατη έκθεση της IRI.
ΠΗΓΗ: olivenews.gr –   revistaaral.com