in

Το καινούργιο τοπίο στις τηλεπικοινωνίες

Nova και Wind “έσονται εις σάρκα μίαν”, δημιουργώντας πρόσθετη δυναμική στον (ήδη) ανταγωνιστικό κλάδο των τηλεπικοινωνιών.

Το (μεγάλο) ερώτημα -κατά πολλούς- είναι εάν η “νέα, μεγαλύτερη” Nova καταφέρει να αποτελέσει σταδιακά τον “αντίπαλο πόλο” των ΟΤΕ και Cosmote, υποσκελίζοντας από τη 2η θέση (βάσει εσόδων) της αγοράς τη Vodafone. 

Στις 11 Ιανουαρίου επισημοποιείται η συγχώνευση των δυο εταιρειών, υπό το brand της Nova, παρόλο που, σε επίπεδο κύκλου εργασιών, η Wind είναι εκείνη που εισφέρει τα μεγαλύτερα έσοδα.

Όπως όλα δείχνουν, το επόμενο διάστημα, η νέα Nova θα προχωρήσει σε μια “επιθετική” εμπορική πολιτική, με “όπλο” τις συνέργειες με την (πρώην) Wind, μέσω και των 285 καταστημάτων της Nova. 

Το 2023 αναμένεται ένταση του ανταγωνισμού στα συνδυαστικά πακέτα, δεδομένου ότι η νέα Nova μπορεί να διαθέτει, εκτός από ευρυζωνικές συνδέσεις (σταθερή τηλεφωνία + ίντερνετ) και συνδρομητική τηλεόραση, πλέον και κινητή τηλεφωνία.   

Ήδη η εταιρεία ανακοίνωσε ορισμένα εμπορικά πακέτα, προχωρώντας παράλληλα στη δημοσιοποίηση ορισμένων χρηστικών πληροφοριών στους συνδρομητές των Nova και Wind, ώστε να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εύρυθμη μετάβαση.    

Το επενδυτικό πλάνο

Η τυχόν δυναμικότερη διείσδυση της νέας Nova στις τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο (έργα πληροφορικής, “ελεύθερη” τηλεόραση) εξαρτάται από τις διαθέσεις της μητρικής εταιρείας, της United Group. 

Η United Group, το πλειοψηφικό ποσοστό της οποίας ανήκει στην BC Partners, έχει προχωρήσει – από το 2019 – σε τουλάχιστον 27 επιχειρηματικές συμφωνίες σε τηλεπικοινωνίες και media σε χώρες, όπως Ελλάδα, Κροατία, Βουλγαρία, Σερβία, Βοσνία και Μαυροβούνιο. 

Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022, η United Group διοργάνωσε εκδήλωση, αποκαλύπτοντας τις μελλοντικές προθέσεις της στην Ελλάδα, με “όχημα” τη νέα Nova. H Victoriya Boklag, Διευθύνουσα Σύμβουλος της United Group και ο Παναγιώτης Γεωργιόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της NOVA, υπό το “βλέμμα” του Νίκου Σταθόπουλου, Προέδρου Ευρώπης της BC Partners, ανακοίνωσαν επενδύσεις 2 δισ. έως το 2027.

Από αυτές, ξεχώρισε η ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών 10 Gigabit, παρέχοντας κάλυψη με οπτική ίνα μέχρι το σπίτι (Fiber to the Home) στο 40% του ελληνικού πληθυσμού, καλύπτοντας το 70% των περιφερειών της χώρας. 

Εκτός από την ανάπτυξη 22.000 χιλιομέτρων οπτικής ίνας, τα δυο ανώτατα στελέχη προανήγγειλαν περαιτέρω επενδύσεις στην κινητή τηλεφωνία (δίκτυο 5G) και στη συνδρομητική τηλεόραση (εμπλουτισμός περιεχόμενου, νέες παραγωγές σε συνεργασία με ελληνικά κανάλια).     

“Η Ελλάδα είναι μια εξαιρετικά σημαντική χώρα για τη United Group. Το έχουμε αποδείξει με την επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ που έχουμε ήδη πραγματοποιήσει. 

Παραμένουμε πιστοί στη δέσμευσή μας, με την πρόσθετη επένδυση ύψους 2 δισ. ευρώ που ανακοινώνουμε. Η Ελλάδα έχει προοπτικές, στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλη ζήτηση για προηγμένες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες”, σχολίασε τότε, μεταξύ άλλων, η Victoriya Boklag, Δ.Σ. της United Group. 

Τα μεγέθη Nova και Wind

H νέα Nova, η οποία θα παρέχει το σύνολο των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, δηλαδή σταθερή και κινητή τηλεφωνία, ίντερνετ και συνδρομητική τηλεόραση, αποτελεί (βάσει συνδρομητών) την 2η μεγαλύτερη εταιρεία της Ελλάδας σε σταθερή τηλεφωνία / ίντερνετ και συνδρομητική τηλεόραση και την 3η στην κινητή τηλεφωνία.  

Ανά εταιρεία, ο κύκλος εργασιών της Wind ανήλθε το 2021 στα 552,29 εκατ. έναντι 521,96 εκατ. το 2020. Ανά κατηγορία, οι υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας παρουσίασαν έσοδα 275,7 εκατ. έναντι 267,2 εκατ. το 2020 και οι υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας έσοδα 172,5 εκατ. έναντι 169 εκατ. το 2020. 

Αντίστοιχα, το σύνολο των εσόδων του ομίλου της Nova ανήλθε το 2021 στα 247,54 εκατ. έναντι 276,37 εκατ. το 2020. Ανά κατηγορία, τα έσοδα από συμβάσεις με πελάτες και μισθώσεις ανήλθαν στα 244,1 εκατ. και ήταν μειωμένα κατά 5,7 εκατ. σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (2020: 249,8 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω της πτώσης των εσόδων από τις συνδρομές λιανικής συνδρομητικής τηλεόρασης. 

Στα τέλη του 2021, οι μοναδικοί πελάτες της Nova ήταν 655.669 (αύξηση 0,3% σε ετήσια βάση) και το σύνολο των συνδρομητών τηλεόρασης 393.736, καταγράφοντας μείωση 15,1%. Τη μεγαλύτερη μείωση (48,4%) γνώρισαν οι συνδρομητές χονδρικής, ενώ οι συνδρομητές λιανικής παρουσίασαν οριακή αύξηση 0,1% (319.007). 

Γενικότερα, στην Ελλάδα, η μέση ετήσια ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας (σταθερή τηλεφωνία + ίντερνετ) παρουσίασε ανάπτυξη πάνω από 2% τα τελευταία σχεδόν 5 χρόνια. 

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤΤ, ο ΟΤΕ έχει διαχρονικά το υψηλότερο μερίδιο αγοράς, το οποίο, από το 2016 έως και σήμερα, παρουσιάζει συνεχώς αυξητική τάση (1,3% σε ετήσια βάση). Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (τέλος 2021), ο ΟΤΕ έχει μερίδιο γύρω στο 51% και ακολουθούν οι εναλλακτικοί πάροχοι με μερίδια 22%, 15% και 12% (Vodafone, Nova και Wind αντίστοιχα, με τις δυο τελευταίες εταιρείες να συγχωνεύονται). 

Αντίστοιχα, στην κινητή τηλεφωνία, ο αριθμός των ενεργών συνδέσεων, από 11,9 εκατ. στο τέλος του 2019, μειώθηκε σε 11,4 εκατ. στο τέλος του 2020 (μείωση 3,9%), ενώ στη συνέχεια αυξήθηκε οριακά σε 11,5 εκατ. στο τέλος του 2021.

Σε σχέση με τα μερίδια αγοράς, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤΤ, το μερίδιο της Cosmote, δηλαδή του παρόχου με τον μεγαλύτερο αριθμό συνδρομών / συνδρομητών από 46,6% που ήταν στο τέλος του 2019 μειώθηκε σε 46% στο τέλος του 2021. Ο δεύτερος πάροχος, η Vodafone, στα τέλη του 2021, αύξησε το μερίδιο από 28,9% σε 30,2%, ενώ το μερίδιο του τρίτου παρόχου, της Wind μειώθηκε από 24,5%, σε 23,8%. 

capital.gr