in

COSMOTE, VODAFONE, NOVA – WIND ζήτησαν παράταση της αναστολής του τέλους συνδρομητικής έως τα τέλη του 2023

Αποτελεί ένα από τα ζητήματα που “συνασπίζονται”. COSMOTE, VODAFONE και NOVA – WIND, δια μέσου της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, απέστειλαν επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση, ζητώντας την παράταση της αναστολής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης έως τα τέλη του 2023.

Η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση υπέρ του ελληνικού δημοσίου θεσμοθετήθηκε το 2016, με την ονομασία “τέλος στη συνδρομητική τηλεόραση”.

Αυτό βαρύνει τους συνδρομητές συνδρομητικής τηλεόρασης στο 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού κάθε συνδρομής, συμπεριλαμβανομένου και του πάγιου τέλους που εισπράττεται υπέρ της επιχείρησης προ του φόρου προστιθέμενης αξίας.

Το τέλος αυτό ανεστάλη με τον νόμο 4728/2020 για την περίοδο από 1ης Οκτωβρίου 2020 έως 30 Σεπτεμβρίου 2021 και στη συνέχεια, έως τις 30 Ιουνίου 2022.

Σκοπός της αναστολής επιβολής του τέλους ήταν η μείωση της συνολικής επιβάρυνσης των λογαριασμών των τελικών καταναλωτών, στο πλαίσιο της παροχής συνδρομητικών υπηρεσιών την περίοδο της πανδημίας.

Τώρα, η ελληνική κυβέρνηση, έπειτα από το νέο, επίσημο αίτημα της ΕΕΚΤ, καλείται τις προσεχείς ημέρες να λάβει μια σημαντική απόφαση: Είτε την κατάργηση της αναστολής, όπερ και σημαίνει άνοδο των λογαριασμών συνδρομητικής τηλεόρασης κατά 10%, είτε νέα παράταση της αναστολής είσπραξής του.

Τυχόν κατάργηση της αναστολής επιβολής του τέλους μπορεί για τον καταναλωτή να αποτελέσει μια “δυσάρεστη” εξέλιξη, ωστόσο για τα δημόσια ταμεία μία “ευχάριστη”.

Αυτό, διότι μονάχα οι COSMOTE, VODAFONE και WIND – NOVA εκτιμάται ότι διαθέτουν περισσότερους από 1,1 – 1,2 εκατ. συνδρομητές.

Από την άλλη πλευρά, εφόσον καταργηθεί η αναστολή εφαρμογής του τέλους, τότε οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες COSMOTE, VODAFONE και NOVA – WIND θα “πιέσουν” έντονα την κυβέρνηση για την επιβολή του τέλους προς όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες (NETFLIX, Amazon Prime, Apple TV, Disney+, κ.α.).

Εάν συμβεί αυτό, μένει να αποδειχθεί πως η ελληνική Πολιτεία θα μπορέσει να “επιβάλλει” το τέλος συνδρομητικής σε εταιρείες που έχουν έδρα στο εξωτερικό.

Η ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία

Στην Ελλάδα, το εν λόγω ζήτημα, σύμφωνα με αναλυτές της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, θεωρείται “ύψιστης σημασίας”.

Αυτό, διότι, π.χ. μόνο το Netflix υπολογίζεται ότι διαθέτει 400.000 – 500.000 συνδρομητές στην Ελλάδα, όταν αθροιστικά COSMOTE TV, NOVA – WIND και VODAFONE εκτιμάται ότι διαθέτουν περί το 1,1 – 1,2 εκατ. συνδρομητές.

Στελέχη της τηλεπικοινωνιακής αγοράς κάνουν λόγο για “αθέμιτο ανταγωνισμό”, υποστηρίζοντας ότι, ενώ π.χ. το Netflix τυγχάνει φορολογικής “ασυλίας” (και) στη χώρα μας, οι εγχώριες πλατφόρμες επωμίζονται όλους τους προβλεπόμενους φόρους (φόρος συνδρομητικής, φόρος επί των επιχειρήσεων, ΦΠΑ, κ.α.).

Στο σημείο αυτό, υπερθεματίζουν τις επενδύσεις που έχουν γίνει στην Ελλάδα σε υποδομές και στελεχιακό δυναμικό, σε αντίθεση με τις εξεταζόμενες διεθνείς ψηφιακές πλατφόρμες, πλην κάποιων ελάχιστων παραγωγών (π.χ. η ταινία Beckett).

Σημειώνεται ότι, σε επίπεδο ΕΕ, με την αναθεώρηση της Οδηγίας 2010/13/ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων (Οδηγία 2018/1808), επικαιροποιήθηκαν οι κανόνες της ΕΕ για τα οπτικοακουστικά μέσα, με σκοπό τη δημιουργία ενός δικαιότερου περιβάλλοντος .

Στο ως άνω πλαίσιο, ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη της Οδηγίας 2018/1808 αναφορικά με τη δυνατότητα επιβολής, από τα κράτη μέλη, οικονομικών συνεισφορών στους παρόχους υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας, μέσω άμεσων επενδύσεων ή συνεισφορών σε εθνικά ταμεία για τη στήριξη της οπτικοακουστικής παραγωγής.

Οι οικονομικές συνεισφορές μπορούν να επιβληθούν, όχι μόνο στους παρόχους που έχουν έδρα το αρμόδιο κράτος – μέλος, αλλά και σε εκείνους που στοχεύουν το κράτος – μέλος, ενώ εδρεύουν αλλού, ενισχύοντας την υποστήριξη της εγχώριας οπτικοακουστικής βιομηχανίας για κάθε κράτος μέλος.

Η ως άνω διάταξη της Οδηγίας ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία με το άρθρο 17 του Ν. 4779/2021.

Με το ως άνω άρθρο, λοιπόν, παρέχεται η δυνατότητα στην Ελλάδα να επιβάλλει οικονομικές υποχρεώσεις για την προώθηση των ευρωπαϊκών παραγωγών – και δη ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών – και σε παρόχους κατά παραγγελία υπηρεσιών που δεν είναι εγκατεστημένοι στην επικράτεια, αλλά παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες στοχεύοντας στη χώρα.

Για τον υπολογισμό των υποχρεώσεων αυτών, λαμβάνεται υπόψη ο κύκλος εργασιών που πραγματοποιεί ο πάροχος κατά παραγγελία υπηρεσιών στην Ελλάδα.

Τέλος, παρέχεται η δυνατότητα να εξαιρεθούν από την σχετική υποχρέωση πάροχοι κατά παραγγελία υπηρεσιών με μικρό μερίδιο στην αγορά ή χαμηλό κύκλο εργασιών.

ΠΗΓΗ: capital.gr