in

Μανούσος Πεδιαδίτης: Η αφετηρία για να κάνουμε το Δήμο μας πρότυπο

City Branding: Η αφετηρία για να κάνουμε το Δήμο μας πρότυπο

                                                                           Του Μανούσου Πεδιαδίτη

Σήμερα, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή για τον Δήμο μας. Είναι η στιγμή που εκφράζεται η συναίνεση όλων μας να δημιουργήσουμε και να προβάλλουμε μια μοναδική ταυτότητα για την πόλη μας, μια ταυτότητα που αντανακλά τον πλούτο της κουλτούρας, την ομορφιά του φυσικού περιβάλλοντος, την αγάπη μας για την ιστορία, και την προσήλωσή μας στη βιωσιμότητα. Ένα πολύ καλο εργαλείο για την ανάπτυξη αυτής της στρατηγικής είναι το λεγόμενο City branding. Το City branding ή Ανάπτυξη Ταυτότητας του Δήμου δεν αφορά μόνο το λογότυπο ή το σλόγκαν του. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας ταυτότητας που θα αναδεικνύει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης μας, θα ενισχύει την αναγνώρισή της, και θα δημιουργήσει έναν αντίκτυπο που θα παραμείνει στο μυαλό και την καρδιά των ανθρώπων.

Το όραμα μας στην Ενωτική Κίνηση Πολιτών με υποψήφιο Δήμαρχο τον Μανώλη Μενεγάκη είναι να δημιουργηθεί μια συνεκτική και ενοποιημένη ταυτότητα για τον Δήμο του Αγίου Νικολάου, μια ταυτότητα που θα ενώνει όλους τους κατοίκους και θα ενθαρρύνει την επίσκεψη των επισκεπτών σε κάθε γωνιά της περιοχής μας.

Σε αυτήν την ταυτότητα, κάθε χωριό, κάθε περιοχή και κάθε κοινότητα θα αποτελεί σημαντικό κομμάτι της αλυσίδας που συνθέτει τον δήμο μας. Κάθε μικρή γωνιά θα προσφέρει τα μοναδικά της χαρακτηριστικά και πλούτη στον ευρύτερο ψηφιακό χάρτη του δήμου, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο και πολυδιάστατο περιβάλλον που θα αξίζει να εξερευνήσουν οι επισκέπτες μας και θα ενισχύει την ταυτότητα του δήμου μας.

Το City branding του Δήμου του Αγίου Νικολάου θα μπορούσε να επικεντρωθεί στα εξής:

  • Αρχιτεκτονικη Ταυτότητα: Αναδεικνύουμε τις ντόπιες πρώτες ύλες και αναπτύσσουμε μια τοπική αρχιτεκτονική ταυτότητα η οποία θα σέβεται την ιστορία μας, την γεωγραφική μας θέση και γενικά τον πολιτισμό μας. Αξιοποιούμε χρηματοδοτικά προγράμματα για συντήρηση και βελτίωση τουλάχιστον των όψεων πόλης και χωριών.
  • Οικολογική Βιωσιμότητα: Υπογραμμίζουμε την προσήλωσή μας προς την οικολογική βιωσιμότητα και προωθούμε προγράμματα ανακύκλωσης, κομποστοποίησης, τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Τουρισμός όλο το χρόνο: Επικεντρωνόμαστε στον προώθηση ενός τουρισμού 365 ημερών, αναδεικνύοντας τη γραφική ενδοχώρα, τα αξιοθέατα, τα πανηγύρια και τις εκδηλώσεις που προσφέρει η περιοχή μας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον προωθούμε τον θρησκευτικό, αθλητικό, ιατρικό και γαστρονομικό τουρισμό προσφέροντας δραστηριότητες που εχουν σχεση με αυτούς. Παράλληλα αναπτύσουμε νέες μαρίνες στα γύρω παραλιακά χωριά αλλά και βελτιώνουμε την υφιστάμενη ώστε να δέχεται μεγαλύτερα σκάφη.
  • Πολιτιστική Κληρονομιά: Αξιοποιούμε την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής μας, προβάλλοντας την ιστορία, τον πολιτισμό, και την τοπική τέχνη μέσω μουσείων, εκθέσεων, και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ιδιαίτερα στα χωριά του δήμου.
  • Γεωργία και Παραγωγή: Υποστηρίζουμε την τοπική γεωργία και παραγωγή, προωθώντας τα τοπικά προϊόντα και γενικά την Κρητική διατροφή. Επιπλέον δίνουμε κίνητρα σε συνεταιρισμούς και ιδιώτες μέσω χρηματοδοτικών προγραμμάτων να κατασκευάσουν επισκέψιμους χώρους παραγωγής, πωλητήρια κλπ.
  • Φιλοξενία και Κοινότητα: Δημιουργούμε εκδηλώσεις και δραστηριότητες που ενώνουν τους ντόπιους κατοίκους, τους αλλοδαπούς κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες, ενισχύοντας τη φιλοξενία και την αίσθηση της κοινότητας. Παράλληλα εκμεταλλευόμαστε εθνικά Προγράμματα Διατήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς τα οποία παρέχουν χρηματοδότηση και ενίσχυση για την ανακαίνιση παλαιών κτιρίων.
  • Τουρισμός και Διασκέδαση: Δημιουργούμε ζώνες διασκέδασης με εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες και νυχτερινά κέντρα για όλες τις ηλικίες, καθημερινές εκδηλώσεις και φεστιβάλ ωστε η πόλη να μένει ζωντανή όσο το δυνατόν περισσότερο.
  • Καινοτομία και Τεχνολογία: Προωθούμε την καινοτομία και την τεχνολογία ως τρόπο ζωής για την καλύτερη διαβίωση στο δήμο μας. Εξειδικευμένες εφαρμογές στα κινητά τηλέφωνα θα ενημερώνουν ντοπιους και επισκέπτες για ότι χρειάζονται.
  • Βιωσιμότητα στην Μετακίνηση: Επενδύουμε σε βιώσιμες επιλογές μετακίνησης, όπως ποδηλατόδρομους και ηλεκτροκίνητα μέσα μαζικής μεταφοράς.
  • Εκπαίδευση: Προωθούμε την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των νέων γενεών, δημιουργώντας προγράμματα εκμάθησης ορθότερης συμπεριφοράς απέναντι στο περιβάλλον, στους συμπολίτες μας, στους επισκέπτες μας, στα ζώα κλπ
  • Πράσινοι Χώροι : Δημιουργούμε διάσπαρτα πάρκα αναψυχής και πνεύμονες πρασίνου, ποδηλατοδρόμους και μονοπάτια για πεζούς.

Αφού τελικά καταλήξουμε στην Ταυτότητα που θα έχει ο Δήμος μας και που με γνώμονα αυτή θα γίνονται όλα τα έργα και οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, στη συνέχεια θα πρέπει να επικεντρωθούμε  και σε ποιους επισκέπτες θα πρέπει να στοχεύσουμε γιατι δυστυχώς δεν χωράνε δύο καρπούζια κατω από την ίδια μασχάλη.

Παραδείγματα πόλεων που έχουν ακολουθήσει το city branding:

Ο Δήμος των Καννών στη Γαλλία είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα ενός δήμου που έχει υιοθετήσει επιτυχώς το μοντέλο του city branding. Οι Κάννες είναι διάσημες για το Φεστιβάλ των Καννών, το οποίο αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα στον κινηματογραφικό χώρο παγκοσμίως. Ο Δήμος των Καννών έχει επωφεληθεί από αυτό το γεγονός για να προωθήσει την πόλη του ως έναν προορισμό πολιτισμού, τέχνης και πολυτέλειας. Το city branding των Καννών έχει συνδυαστεί με εκδηλώσεις, προγράμματα πολιτιστικής ανάπτυξης και προσπάθειες για την προώθηση του τουρισμού, και έχει καταστήσει την πόλη αναγνωρίσιμη παγκοσμίως.

Βαρκελώνη, Ισπανία: Η Βαρκελώνη είναι ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα city branding. Έχει δημιουργήσει μια ξεχωριστή ταυτότητα που εστιάζει στην κουλτούρα, την τέχνη και τον τουρισμό.

Βίντσοου, Βέλγιο: Αυτή η μικρή βέλγικη πόλη έχει επιτύχει να αναδείξει τον εαυτό της ως τον “Πράσινο Διάδρομο της Ευρώπης,” με ποδηλατικές διαδρομές και πράσινους χώρους.

Σαντορίνη: Παρά το μικρό της μέγεθος, η Σαντορίνη έχει δημιουργήσει έναν ισχυρό πολιτιστικό και τουριστικό προορισμό βασισμένο στην όμορφη αρχιτεκτονική και το τοπίο της.

Στην Ενωτική Κίνηση Πολιτών θεωρούμε ότι τα παραδείγματα αυτά των παραπάνω πόλεων αποτελούν για μας πρότυπα, το City branding είναι μονόδρομος και θα αγώνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε να υλοποιηθεί.

Τέλος θα ήθελα να κλείσω με ένα όρισμό που είχε δωσει ο Kleith to 2010  για τη στρατηγική αυτή. “To City branding” δεν είναι διαφήμιση ούτε και marketing. Ειναι μια φιλοσοφία ευτυχίας πρώτα των ανθρώπων. Στη συνέχεια δημιουργία ατμόσφαιρας που να αγαπιεται”

* Ο Μανούσος Πεδιαδίτης είναι Χημικός, Ιδρυτής της Bioaroma Crete και υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την Ενωτική Κίνηση Πολιτών