in

Η έκθεση μωρών σε οθόνες καθυστερεί την ανάπτυξή τους

Παιδιά κάτω του ενός έτους που εκτίθενται σε οθόνες πάνω από τέσσερις ώρες την ημέρα παρουσιάζουν καθυστερημένη ανάπτυξη στην επικοινωνία και μειωμένες δεξιότητες στην επίλυση προβλημάτων στις ηλικίες 2-4 ετών.

Αυτό προκύπτει από νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στην Επιθεώρηση της Αμερικανικής Ενωσης Παιδιατρικής. Η μελέτη κατέληξε επίσης ότι τα ίδια παιδιά παρουσιάζουν λιγότερες λεπτές κινητικές, προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες σε σχέση με τα συνομήλικά τους, αν και οι διαφορές τείνουν να εξομαλυνθούν σταδιακά έως την ηλικία των 4 ετών.

Η έρευνα δεν κατέληξε ότι υπάρχει αιτιατή σχέση μεταξύ της έκθεσης στην οθόνη και της καθυστερημένης ανάπτυξης. Αντιθέτως, η παρατήρηση θα πρέπει να ερμηνευτεί με βάση την αξία της πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνίας ιδίως στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Ο Ντέιβιντ Τζ. Λέφκοβιτς, ψυχολόγος ανάπτυξης στο Κέντρο Μελέτης των Παιδιών του Πανεπιστημίου Γέιλ, αναφέρει ότι η φυσική επικοινωνία μεταξύ γονιού και παιδιού είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή ενός πλούσιου σετ πληροφοριών, όπως εκφράσεις προσώπου, λέξεις, τόνος φωνής και φυσική αλληλεπίδραση, που συνδυάζονται για να διαμορφώσουν τη γλώσσα και το νόημα. «Ολα αυτά δεν συμβαίνουν όταν ένα παιδί παρακολουθεί μια οθόνη», εξηγεί, προσθέτοντας ότι δεν τον εξέπληξαν τα ευρήματα.

Τα συμπεράσματα της μελέτης, που διενεργήθηκε από επιστήμονες στην Ιαπωνία, αντλήθηκαν από ερωτηματολόγια για την ανάπτυξη και την έκθεση στην οθόνη, τα οποία διανεμήθηκαν στους γονείς σχεδόν 8.000 μικρών παιδιών. Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά που είχαν εκτεθεί περισσότερο χρόνο στην οθόνη ήταν παιδιά νεαρών γυναικών που έγιναν πρώτη φορά μαμάδες, με χαμηλότερο εισόδημα και εκπαιδευτικό επίπεδο, καθώς κι εκείνων που υπέφεραν από επιλόχειο κατάθλιψη. (Μόνο 4% των παιδιών εκτέθηκαν σε πάνω από 4 ώρες την ημέρα στην οθόνη, ενώ 18% είχαν δύο έως τέσσερις ώρες και η πλειονότητα κάτω από δύο ώρες.)

Οι συντάκτες της έρευνας επισήμαναν ότι η μελέτη δεν έκανε διαχωρισμό μεταξύ της έκθεσης στην οθόνη για εκπαιδευτικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς. Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να διερευνήσουν αυτήν την πτυχή. Ο δρ Λέφκοβιτς είπε ότι οι γονείς τον ρωτούν συχνά πόσος χρόνος είναι ο ενδεδειγμένος για την έκθεση παιδιών σε οθόνες. «Μιλήστε στο παιδί σας όσο περισσότερο μπορείτε, πρόσωπο με πρόσωπο όσο το δυνατόν πιο πολύ», ήταν η απάντησή του. Κατά τη γνώμη του, δεν είναι αποτελεσματικό να ζητήσει κάποιος από τους γονείς να απαγορεύσουν στα παιδιά την έκθεση στις οθόνες. «Ουδείς γονείς θα άκουγε κάτι τέτοιο. Ολα αυτά πρέπει να γίνονται με μέτρο. Με μεγάλη δόση ζωντανής κοινωνικής αλληλεπίδρασης».

kathimerini.gr