in ,

Η διεκδίκηση προς το κράτος πρέπει να είναι επίμονη

…γράφει ο Μανώλης Μενεγάκης
υπ. Περιφερειακός σύμβουλος
Με αφορμή τις πρόσφατες ζημιές στο οδικό δίκτυο από τις έντονες βροχοπτώσεις ήρθε πάλι στην επιφάνεια η ανεπάρκεια του ΒΟΑΚ.
Με την ευκαιρία της υποψηφιότητάς μου για σύμβουλος στην περιφερειακή ενότητα Λασιθίου στον συνδυασμό “Η Κρήτη Μπροστά” του υπ.Περιφερειάρχη Κρήτης Αλέξανδρου Μαρκογιαννάκη (Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης / Υποψήφιος Περιφερειάρχης Κρήτης) θα ήθελα να δω το θέμα αυτό όχι υπό ένα προεκλογικό πρίσμα αλλά γιατί αποκαλύπτει μια νοοτροπία που ξεπερνάει κομματικές διαφορές και είναι αυτή που θεωρώ ότι ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για το πρόβλημα.
Ο σημερινός κεντρικός δρόμος του βορείου τμήματος της Κρήτης δεν είναι ενιαίος, ούτε από πλευράς τεχνικών προδιαγραφών και διαστάσεων, ούτε από πλευράς παλαιότητας, ούτε από πλευράς ασφάλειας. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα έπρεπε να ακολουθεί τα πρότυπα της Ιονίας Οδού στην δυτική Ελλάδα ή της Εγνατίας Οδού στην βόρεια Ελλάδα. Δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει. Κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα της Κρήτης έχουν κατασκευαστεί λίγα τμήματα με πιο σύγχρονες προδιαγραφές και διαχωριστικό στηθαίο μεταξύ των ρευμάτων κυκλοφορίας αλλά το υπόλοιπο κομμάτι είναι γερασμένο ή κατασκευασμένο με παλιά πρότυπα.
Πέρα από τις ευθύνες των κατά καιρούς κυβερνήσεων και τις κόντρες μεταξύ κομματικών παραγόντων για την επίρριψη των ευθυνών, η Περιφέρεια Κρήτης ως ο κρίσιμος ενδιάμεσος μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης και δήμων αλλά και φορέων της Κρήτης και κατ’ επέκταση ως o εκπρόσωπος που καλύπτει κατά τεκμήριο ολόκληρο τον λαό της Κρήτης δεν κατάφερε να ασκήσει ικανή πίεση προς το κράτος για να αποκτήσουμε κι εμείς έναν αντίστοιχο ενιαίο κεντρικό οδικό άξονα, όπως αντίθετα συνέβη σε άλλες περιφέρειες της Ελλάδας, ούτε και φρόντισε εγκαίρως να ενημερώσει και να πείσει τους τοπικούς παράγοντες και τους Κρητικούς για την ρεαλιστική σύγχρονη πρακτική της κατασκευής με σύμβαση παραχώρησης (διόδια). Αποτέλεσμα ήταν να μείνουμε τελευταίοι, ενώ προσφέρουμε ως Κρήτη δυσανάλογα περισσότερα στην οικονομία της χώρας.
Αυτό που χρειαζόμαστε είναι αλλαγή νοοτροπίας και στο θέμα της διεκδίκησης τέτοιων μεγάλων έργων υποδομής. Η διεκδίκηση προς το κράτος πρέπει να είναι επίμονη. Χωρίς τυφλές συγκρούσεις αλλά με εμπεριστατωμένα επιχειρήματα και προετοιμασία από πλευράς των φορέων της Κρήτης. Με απαίτηση σύγχρονων μελετών που αντιμετωπίζουν ένα τέτοιο μεγάλο έργο ως ενότητα και όχι ως τμήματα επί τμημάτων ανάλογα πως “βολεύει”. Με ρεαλισμό για τα διαθέσιμα σύγχρονα εργαλεία (συμβάσεις παραχώρησης ή ΣΔΙΤ) και με πειθώ προς τους πολίτες για να μην παρασύρονται από κάθε λογής λαϊκιστές που με παραπλανητικές ή μαξιμαλιστικές υποσχέσεις στο παρελθόν καθυστέρησαν ένα τόσο μεγάλο έργο περισσότερο από κάθε άλλη περιφέρεια της Ελλάδας.
Ένας σύγχρονος κεντρικός δρόμος εκτός από τα προφανή – οικονομική ανάπτυξη, καλύτερη και γρήγορη διασύνδεση πόλεων, οδική ασφάλεια – θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στον τόπο μας για περισσότερη δημιουργία, ευκαιρίες για καλύτερη εργασία και μια έμπρακτη αναβάθμιση στον πολιτισμό της καθημερινότητας.
Μανώλης Μενεγάκης