in

ΒΟΑΚ: Σήμερα ανοίγουν οι προσφορές για το μεγάλο τμήμα της Κρήτης – Ερωτηματικό για το ύψος του διοδίου

Τρεις διεκδικητές (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ-Egis Meridiam) για τη σύμβαση που αναμένεται να προσεγγίσει τα 2 δισ. ευρώ…

Σήμερα Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024, ανήμερα του Αγίου Γρηγορίου, ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα στη χώρα και πιο συγκεκριμένα για το μεγάλο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (με προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά), συνολικού προϋπολογισμού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ. 

Αυτό είχε κάνει γνωστό o υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος κατά την ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών του υπουργείου, ακριβώς πριν από μία εβδομάδα. 

Οι υποψήφιοι –μετά και την έγκριση των τεχνικών φακέλων – είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ-Egis Meridiam.

Αξίζει να σημειωθεί πως το ύψος του διοδίου, αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με την δημόσια χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει το έργο θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιλογής του αναδόχου για τη mega παραχώρηση του μεγάλου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα. 

Ήδη στο σπονδυλωτό σχεδιασμό για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ.ευρώ που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ  από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-IntrakatΙΝΚΑΤ +1,11%. Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί  το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ.ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ. 

Το μεγάλο έργο συμπλήρωσης ωστόσο του αυτοκινητοδρόμου αφορά στα 100 χλμ (+57 χλμ προαίρεση). Σύμφωνα με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ προκειμένου το χρηματοοικονομικό μοντέλο να αποδώσει και να καταστεί ελκυστικό, στη σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται αφενός δημόσια χρηματοδότηση (800 εκατ.ευρώ) και αφετέρου η επιδότηση του Παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης.

Ως προς το πρώτο σκέλος έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ, και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες  αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο – χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου. Σημειώνεται ότι στον ΒΟΑΚ θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση (0,063 ανά χλμ), καθόλο το μήκος του εκτός των παρακάμψεων.

Σε ό,τι αφορά τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί  από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και που αφορούν  τους περιβαλλοντικούς όρους για την παράκαμψη Ηρακλείου (ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης), δεν φαίνεται να επηρεάζουν την αποσφράγιση των προσφορών.

neakriti.gr