in

Τσουχτερές αυξήσεις στα καύσιμα απο 1 – 1 – 2017

Του Γιώργου Φυντικάκη,

Διπλές επιβαρύνσεις στα καύσιμα κάθε τύπου έρχονται για καταναλωτές και επιχειρήσεις μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, τόσο μέσω των φόρων, όσο μέσω των διεθνών τιμών που φαίνεται να παγιοποιούνται στα υψηλά επίπεδα των τελευταίων μηνών.

Αφενός οι ανοδικές τάσεις του αργού αύξησαν το τελευταίο δεκαήμερο τις τιμές γύρω στα τρία με τέσσερα λεπτά, με αποτέλεσμα η βενζίνη να κυμαίνεται στα 1,49- 1,50 ευρώ το λίτρο, το ντίζελ κίνησης στα 1,18-1,19 ευρώ, και το πετρέλαιο θέρμανσης στα 96-98 λεπτά.

Αφετέρου η αναπροσαρμογή από την 1η Ιανουαρίου των ειδικών φόρων κατανάλωσης φέρνει νέες επιβαρύνσεις παντού. Στις μεν βενζίνες η αύξηση του φόρου είναι από 670 ευρώ στα 700 ευρώ το χιλιόλιτρο, στο πετρέλαιο κίνησης από 330 ευρώ στα 410 ευρώ το χιλιόλιτρο, και στο υγραέριο κίνησης από 330 σε 430 ευρώ το χιλιόλιτρο, προκαλώντας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς τα παρακάτω αποτελέσματα:

  • Ανοδο κατά 3 λεπτά στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, αύξηση που με τον συνυπολογισμό του ΦΠΑ, θα φτάσει τα 3,7 λεπτά το λίτρο. Αρα, η μέση τιμή θα διαμορφωθεί κοντά στα 1,53-1,54 ευρώ.
  • Ανοδο κατά 8 λεπτά στην τιμή του ντίζελ κίνησης, αύξηση που μαζί με τον ΦΠΑ, θα ανέλθει στα 9 λεπτά. Αρα, η μέση τιμή θα παίζει στην αγορά μεταξύ 1,27-1,28 ευρώ.
  • Ανοδο κατά 10 λεπτά στο υγραέριο, αύξηση που μαζί με τον ΦΠΑ οδηγεί σε επιβάρυνση γύρω στα 12 λεπτά. Αρα, από τα 72 λεπτά το λίτρο σήμερα, το υγραέριο για κίνηση θα διαμορφωθεί κοντά στα 84 λεπτά το λίτρο.

Πόσο θα κοστίσουν οι νέοι φόροι

Σημειωτέον ότι η κυβέρνηση προσδοκά να εισπράξει από τους νέους αυτούς φόρους συνολικά έσοδα 492 εκατ. ευρώ. Αυτές ακριβώς όμως οι αυξήσεις της φορολογίας στα καύσιμα, θα οδηγήσουν, σύμφωνα με την έρευνα που είχε κάνει τον Οκτώβριο το ΙΟΒΕ για λογαριασμό του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) σε αύξηση κόστους για τις επιχειρήσεις, καθώς και μείωση κατανάλωσης και εσόδων του Δημοσίου.

Το κακό είναι ότι οι νέοι αυτοί φόροι, ακόμη και αν εισπραχθεί ένα μέρος τους, θα μας κοστίσουν πολλαπλάσια, σύμφωνα πάντα με το ΙΟΒΕ. Από τη μια πλευρά θα περιορίσουν την προσδωκόμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,30% ή κατά 530 εκατ. ευρώ το χρόνο για το διάστημα 2017, 2018, 2019. Από την άλλη πλευρά, ακριβώς εξαιτίας της μείωσης του ΑΕΠ, θα προκαλέσουν απώλεια τόσο στην απασχόληση (10.700 θέσεις το χρόνο), όσο και στα έσοδα από άλλους φόρους και εισφορές (178 εκατ. ευρώ).

Ακόμη δηλαδή και αν παρά τη μείωση της κατανάλωσης, καταστεί εφικτή η είσπραξη 408 από τα 492 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς του ΙΟΒΕ, οι παράπλευρες απώλειες θα είναι τέτοιες που ακυρώνουν τα όποια οφέλη.

Λιγότερα έσοδα λόγω λαθρεμπορίου

Ακόμη δυσμενέστερες θα είναι οι επιπτώσεις εφόσον συνυπολογιστεί πιθανή έξαρση του λαθρεμπορίου, όπως προέβλεπε το ένα από τα σενάρια που είχε εξετάσει το ΙΟΒΕ. Το σενάριο είχε ως παραδοχή την αύξηση κατά 4% της παράνομης διακίνησης στο ντίζελ και κατά 1% στις βενζίνες.

Σύμφωνα με αυτό, τα επιπλέον έσοδα του προϋπολογισμού από τις αυξήσεις των φόρων θα περιοριστούν σε 274, 277, και 281 εκατ. ευρώ για την τριετία 2017, 2018, και 2019 έναντι των προσδοκώμενων 408, 414, και 421 εκατ. ευρω.

Το αμέσως χειρότερο σενάριο, είναι η οικονομία να αναπτυχθεί με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 1%, την τριετία 2017, 2018, 2019, οπότε και τα επιπλέον έσοδα από τους φόρους στα καύσιμα θα διαμορφωθούν αντίστοιχα σε 325, 249 και 179 εκατ. ευρώ για το ίδιο διάστημα.

πηγη www.popek.gr