in , , , ,

Πλακιωτάκης για κανόνες ρύθμισης της αγοράς.

Σημεία Ομιλίας του κ. Πλακιωτάκη κατά τη συζήτηση στην ολομέλεια του Σχεδίου Νόμου « κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών» του Υπουργείου Ανάπτυξης
Κύριοι Συνάδελφοι Kαλούμαστε να ψηφίσουμε ένα ιδιαίτερα σημαντικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης που επιβεβαιώνει την προσπάθεια της Κυβέρνησης να προχωρήσει αποφασιστικά στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της αγοράς.

Μέσα από τις διατάξεις του εν λόγω νομοθετήματος επιδιώκεται πρώτον η δημιουργία ενός ενιαίου νομικού πλαισίου στα ζητήματα που αφορούν την αγορανομική νομοθεσία και δεύτερον η ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τον καταναλωτή, σύμφωνα με τους κανόνες του Ευρωπαϊκού Δικαίου και του ανταγωνισμού , προς όφελος της εθνικής οικονομίας και των πολιτών.

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή τονίστηκε και συμφωνήθηκε από όλες τις πλευρές η ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία της αγοράς το οποίο έχει καταστεί εδώ και καιρό ανεπίκαιρο και ανεφάρμοστο καθώς ο ισχύων αγορανομικός κώδικας ξεκίνησε να ισχύει το 1946 , σε μία περίοδο διαφορετική από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση.

 Η σύγχυση των διατάξεων , η ανακολουθία ανάμεσα στην πράξη και στην θεωρία που λειτουργούσαν επί χρόνια επιβαρυντικά για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις και η έλλειψη ευελιξίας στους ελεγκτικούς μηχανισμούς με τελικούς αποδέκτες τους ίδιους τους καταναλωτές δεν αφήνουν περιθώρια άλλης καθυστέρησης.

Η αγορά στη σύγχρονη εποχή μεταβάλλεται με γρήγορους ρυθμούς και επιβάλλει στην νομοθεσία να προσαρμόζεται αναλόγως ενώ παράλληλα σηματοδοτεί το τέλος μίας περιόδου.

Η προσπάθεια της κυβέρνησης βάση του παρόντος νομοσχεδίου που προσδιορίζεται σε τέσσερα κεφάλαια και 44 άρθρα εκσυγχρονίζει, και συστηματοποιεί τους βασικούς κανόνες που αφορούν στην εμπορία, στην διακίνηση προϊόντων και στην παροχή υπηρεσιών.

 Το Πρώτο Κεφάλαιο αποτελεί ένα λειτουργικό εργαλείο για την αποτελεσματική άσκηση πολιτικής των φορέων της αγοράς καθώς πλέον μπορούν και κινούνται σε ένα σαφές πλαίσιο δράσεων.

Η επαρκής ενημέρωση του καταναλωτή και τα όρια ευθύνης του επιχειρηματία ρυθμίζονται στις διατάξεις που ακολουθούν. Καταργούνται οι απαρχαιωμένες διατάξεις και συγκεντρώνονται εκείνες που βρίσκονταν μέχρι πρότινος διάσπαρτες στην νομοθεσία. Καταπολεμάται η πολυνομία ενώ παράλληλα εναρμονίζεται το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Ειδικότερα η Κοινή Αγροτική Πολιτική και η ανάπτυξη της Κοινής Οργάνωσης της Αγοράς αγροτικών προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν υποκαταστήσει στην πράξη πολλά από τα άρθρα του Αγορανομικού Κώδικα.

Ως προς τις γενικές αρχές που διέπουν την διακίνηση και εμπορία προϊόντων και υπηρεσιών διασφαλίζεται η ορθή ενημέρωση του καταναλωτή με τα στοιχεία εκείνα που δύνανται να επηρεάσουν την αγοραστική του απόφαση , στην επιλογή του σε προϊόντα και υπηρεσίες βασιζόμενος σε πλήρη και ακριβή γνώση των ιδιοτήτων και της φύσης τους , στην υποχρέωση διασφάλισης της ορθότητας της συναλλαγής και στην υποχρέωση τήρησης κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.

 Η χορήγηση έντυπων οδηγιών , η επισήμανση των τροφίμων με πινακίδες αναγραφής ονομασίας, ποιότητας , ποικιλίας και χώρας παραγωγής προέλευσης οδηγούν προς σε αυτήν την κατεύθυνση. Σημαντικές επίσης κρίνονται και οι διατάξεις που αφορούν την αποτελεσματικότητα των ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παρεμπόδισης . Στο Κεφάλαιο Α’ προβλέπονται πέραν των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων, ειδικές ποινικές κυρώσεις και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας των επιχειρήσεων σε περιπτώσεις καταδολίευσης οργάνων μέτρησης που σκοπό έχουν την παραπλάνηση του καταναλωτή.

 Έτσι προασπίζονται τα συμφέροντα του πολίτη καταναλωτή και αποτρέπονται πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Σε σχέση με την αγορά πετρελαίου, εισάγονται νέες διατάξεις όπως η υποχρεωτική σύναψη γραπτών συμβάσεων μεταξύ εταιριών χονδρικής και λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων στις οποίες θα αποτυπώνεται εκ των προτέρων η πιστοληπτική πολιτική και πολιτική παροχών και εκπτώσεων , το ύψος και η χρονική διάρκεια που θα χορηγούνται οι εκπτώσεις. Εν συνεχεία τίθενται κανόνες στις σ
υμβάσεις εταιριών εμπορίας –πρατηριούχων με απώτερο στόχο την διαφάνεια στην τιμολόγηση και την μείωση των τιμών.

Όσον αφορά τις διατάξεις που αφορούν τις λαϊκές αγορές επιλύονται θέματα διοικητικά του οργανισμού και γίνεται η απαραίτητη προσαρμογή της Νομοθεσίας στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ενώ με την νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο κ. Υπουργός κατά τη β΄ ανάγνωση του νομοσχεδίου προβλέπεται ο πρόεδρος και αντιπρόεδρος των οργανισμών λαϊκών αγορών να ορίζονται με κοινή απόφαση Περιφερειάρχη-Υπουργού.

Κύριε Υπουργέ στο σημείο αυτό θα ήθελα κάνω ιδιαίτερη αναφορά στην διάταξη για τη διάθεση των τυροκομικών προϊόντων από τις λαϊκές αγορές που δεν είχε προβλεφθεί στον κανονισμό λειτουργίας τους και εφόσον πληρούνται οι σωστές συνθήκες και συμμορφώνονται με την κείμενη νομοθεσία. Κλείνοντας θα αναφερθώ στο επίμαχο ζήτημα του παρόντος νομοσχεδίου . Στην ευεργετική διάταξη για την απελευθέρωση της αγοράς θέτοντας νέους κανόνες λειτουργίας που την εκσυγχρονίζουν και την καθιστούν περισσότερο ανταγωνιστική και ευρωπαϊκή. Και αναφέρομαι στην λειτουργία της αγοράς τις Κυριακές που μπορεί από μόνη της να αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα στη περαιτέρω τόνωση του τουρισμού.

 Είμαστε μία χώρα όπου το 20% του εισοδήματός μας είναι συνδεδεμένο με τον τουρισμό και αν αναλογιστούμε για τις πρακτικές που ακολουθούν οι ανταγωνιστές μας στον τομέα αυτό νομίζω ότι είναι επιτακτική ανάγκη να επαναπροσεγγίσουμε το μείζον αυτό θέμα. Η διάταξη που περιλήφθηκε στο παρόν νομοσχέδιο ύστερα από πολύμηνη διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και αποτελεί προϊόν συμφωνίας . Ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της αγοράς είναι ένα ακόμη βήμα στην εθνική μας προσπάθεια να προχωρήσουμε στην ανάκαμψη . Κάνοντας μία βαθειά τομή επιτρέπουμε προαιρετικά , το τονίζω αυτό, τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές.

 Ο ακριβής αριθμός των Κυριακών που θα είναι ανοικτά ορίζεται ορθά στις 7 ενώ ο Αντιπεριφερειάρχης αποφασίζει εντός του διαστήματος τριών μηνών από την έναρξη του ισχύος σε ποιές περιοχές της δικαιοδοσίας του και πόσες Κυριακές επιπλέον θα είναι ανοικτά τα καταστήματα σταθμίζοντας τις κατά τόπους ιδιαιτερότητες και κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπορικούς συλλόγους και φορείς. Πετυχαίνουμε έτσι η διάταξη για το άνοιγμα των καταστημάτων να λειτουργεί ευέλικτα στο μέγιστο δυνατό όφελος για τις ανάγκες της κάθε περιοχής και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Και επειδή δυστυχώς ακούστηκε και το εξής παράδοξο ότι εν λόγω ρύθμιση πλήττει την θρησκευτικότητα των Ελλήνων και την ιερότητα της Κυριακής έγινε σαφές από πλευράς Υπουργείου ότι τα καταστήματα θα ανοίγουν μετά το πέρας της θρησκευτικής λειτουργίας δηλαδή μετά την 11η πρωινή.

 Έτσι η χώρα μας εναρμονίζεται με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες ενώ ανταγωνίζεται επί ίσους όρους χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Παράλληλα δίνουμε πνοή ζωής στο κέντρο των πόλεων που τα Σαββατοκύριακα μέχρι πρότινος ερημώνει και σε καμία περίπτωση δεν θίγονται ήθη, έθιμα και διασφαλίζεται η θρησκευτικότητα . Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι Αναμφισβήτητα διανύουμε περίοδο κρίσης. Αυτό όμως δεν είναι λόγος να συνεχίζουμε αναχρονιστικές πολιτικές που τελικώς στην πράξη έχουν αποτύχει. Να επικαλούμαστε λόγους άνευ επιχειρημάτων και απόψεις που παραποιούν την πραγματικότητα.

 Η Ελλάδα του σήμερα τολμά και αλλάζει. Προχωρά σε ριζικές μεταρρυθμίσεις. Δίχως καθυστερήσεις και πισωγυρίσματα. Αψηφώντας το πολιτικό κόστος. Με μοναδικό στόχο το συμφέρον του τόπου και την έξοδο από την κρίση.

Σας ευχαριστώ..