in ,

Έξυπνος Δήμος

Έξυπνος Δήμος
Του Γιώργου Καφφετζάκη*
Πώς θα μας φαινόταν αν επισκεπτόμασταν μια πόλη στην οποία θα υπήρχε ελεύθερη πρόσβαση στο Ίντερνετ μέσω Wi-Fi σε ολόκληρο τον αστικό ιστό, τηλεϊατρικές υπηρεσίες για τους πολίτες τρίτης ηλικίας, λεωφορεία χωρίς οδηγό, και μια διαδικτυακή πλατφόρμα μέσω της οποίας οι δημότες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη δημόσια ζωή της πόλης και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Πώς θα μας φαινόταν εάν με το πέρασμα μίας απλής κάρτας σε ένα ειδικό μηχάνημα, μπορούσαμε οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, να λάβουμε τα πιστοποιητικά που θέλουμε στο σπίτι μας, ή να είχαμε τη δυνατότητα να ενημερωθούμε για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου με μία απλή εφαρμογή στο κινητό μας τηλέφωνο;
Η εμπειρία μας μέσα στην πόλη αλλάζει συνεχώς, χάρη σε έξυπνα συστήματα και μηχανές που, από τη μία, διευκολύνουν την καθημερινότητά μας, από την άλλη όμως παρακολουθούν και επεξεργάζονται διαρκώς τις κινήσεις μας.
Αυτά και άλλα πολλά δεν συμβαίνουν σε φανταστικές πόλεις του μέλλοντος, αλλά σε πόλεις ακόμα και της Ελληνικής επικράτειας. Πόλεις που επένδυσαν στην «ευφυΐα» αναζητώντας πολλές φορές και λύσεις στα προβλήματά τους μέσω της τεχνολογίας. Όταν όμως η Διοίκηση μένει πίσω, δημιουργείται τεράστιο ηλεκτρονικό κενό και το χάσμα με τους ήδη αρκετά εξοικειωμένους και «ψηφιακά έξυπνους» πολίτες συνεχώς διογκώνεται.
Αν προσπαθούσαμε να βαθμολογήσουμε τον Δήμο μας για κάθε έναν από τους 17 στόχους της ατζέντας 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ, τα εξαγόμενα αποτελέσματα θα ήταν πραγματικά απογοητευτικά σε ότι αφορά έναν επαρκή βαθμό του δείκτη ευφυΐας των αστικών κέντρων του Δήμου μας.
Σε κάποιες πόλεις της Ελλάδος υπάρχει η βούληση για την μεταπήδηση προς την ψηφιοποίηση όλου του «χάρτινου κόσμου» που επικρατεί στη Δημόσια καθημερινότητα. Και μάλιστα εν μέσω μνημονιακής οικονομικής στενότητας. Υπάρχει με λίγα λόγια η «κουλτούρα» διαμοιρασμού της πληροφορίας από κάποιους Δήμους που πρωτοπορούν στις ηλεκτρονικές Υπηρεσίες.
Πως έχουν καταφέρει λοιπόν αυτές οι πόλεις να προσφέρουν στους πολίτες τους για παράδειγμα:

  1. e-ΚΕΠ (Αυτοματοποιημένο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολίτη),

Ειδικά μηχανήματα τύπου ΑΤΜ παρέχουν νυχθημερόν τη δυνατότητα στους πολίτες να ζητούν και να εκτυπώνουν δημοτική ενημερότητα, πιστοποιητικά δημοτολογίου και άλλα σχετικά έγγραφα, άμεσα, με εύκολο και απλό τρόπο, με τη χρήση Κάρτας Δημότη. Με ηλεκτρονικές διαδικασίες, που επιτρέπουν στους πολίτες, τη λήψη και την κατάθεση δικαιολογητικών που χρειάζεται να γνωστοποιηθούν στον Δήμο. Οι αιτήσεις και τα σχετικά δικαιολογητικά κοινοποιούνται απευθείας μέσω του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου στην κατάλληλη Διεύθυνση του Δήμου. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να εκτυπώσει μέσω του e-ΚΕΠ την απάντηση της αντίστοιχης Υπηρεσίας στο αίτημά του.

  1. Mobile Check App,

Οι πολίτες στέλνουν άμεσα τα αιτήματά τους στον Δήμο μέσω mobile εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα. Η βασικότερη λειτουργία της είναι η δυνατότητα καταχώρησης και παρακολούθησης της πορείας των αιτημάτων πολιτών, καθώς αυτά δρομολογούνται άμεσα, στο ανάλογο τμήμα του Δήμου. Συγχρόνως προβάλλονται ανακοινώσεις και εκδηλώσεις που περιέχει η ιστοσελίδα του Δήμου και λειτουργεί επίσης ως τουριστικός οδηγός, αναδεικνύοντας σημεία ενδιαφέροντος σε χάρτη και παρέχει χρήσιμες πληροφορίες, όπως τηλέφωνα, εφημερεύοντα φαρμακεία και βενζινάδικα. Επίσης, σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο ή με άλλους ενδιαφερόμενους, προωθούνται η επιχειρηματικότητα και η αυξημένη αγοραστική κίνηση, μέσω στοχευμένων προσφορών ή άλλων προωθητικών ενεργειών.

  1. Ασύρματη Πρόσβαση σε υπηρεσίες του Δήμου και στο Διαδίκτυο,

Ασύρματη κάλυψη όλης της περιοχής του εμπορικού κέντρου των πόλεων. Το ασύρματο δίκτυο πρέπει να έχει την απαιτούμενη υποδομή, καθώς είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των υπόλοιπων εφαρμογών, και προσφέρει επιπλέον ασφάλεια στη διασύνδεση χρηστών στο διαδίκτυο.

  1. Σύστημα Έξυπνου Φωτισμού,

Γίνεται διαχείριση του δημοτικού ηλεκτροφωτισμού και επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας μεγαλύτερη από 60% έναντι των συμβατικών φωτιστικών συστημάτων, με αντικατάσταση των υφιστάμενων φωτιστικών συστημάτων συμβατικής τεχνολογίας, από νέα φωτιστικά συστήματα τεχνολογίας LED. Ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ασύρματης διαχείρισης, που παρέχει τη δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού δυσλειτουργιών, «έξυπνου» προγραμματισμού επεμβάσεων, δυναμικής προσαρμογής του φωτισμού όπου, όσο και όταν χρειάζεται, για τη μέγιστη δυνατή ενεργειακή εξοικονόμηση και τη βελτίωση ορατότητας για οδηγούς, ποδηλάτες, πεζούς.

  1. Σύστημα Έξυπνης Στάθμευσης,

Επιτυγχάνεται η εύρεση, η απεικόνιση και ο έλεγχος οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης στο κέντρο των πόλεων. Εγκατάσταση δικτύου εξειδικευμένων αισθητήρων ώστε να στέλνονται τα ανάλογα σήματα, όταν η θέση είναι ή δεν είναι κατειλημμένη. Επιπλέον οι πολίτες ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα θέσεων στην επιλεγμένη περιοχή, μέσω της εφαρμογής στάθμευσης (mobile app) για κινητά τηλέφωνα. Επίσης παρέχεται και στα όργανα ελέγχου της στάθμευσης, ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για περιπτώσεις παράνομου παρκαρίσματος ή κατάληψης θέσης ΑΜΕΑ.

  1. Κέντρο διαχείρισης της «έξυπνης πόλης», με συλλογή και ανάλυση δεδομένων,

Εγκατάσταση οθονών παρακολούθησης συστημάτων όπως:

  • Πλατφόρμας που προβάλει τα στοιχεία που συγκεντρώνει σε μία οθόνη προβολής, διαχείρισης.
  • GIS, προβάλει τα χωρικά – χωροταξικά δεδομένα και σημεία ενδιαφέροντος του Δήμου.
  • Σύστημα αποτύπωσης κίνησης των δημοτικών οχημάτων.
  • Οθόνη παρακολούθησης λειτουργίας κόμβων ασυρμάτου δικτύου παροχής δωρεάν internet.
  • Σύστημα παρακολούθησης και ρύθμισης ηλεκτροβανών δικτύου ύδρευσης
  • Καταγραφή και παρακολούθηση πορείας επίλυσης αιτημάτων πολιτών.
  • Ανάρτηση ανοιχτών δεδομένων του Δήμου
  1. Ολοκληρωμένο Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS),

Το Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα περιλαμβάνει ευρείες δυνατότητες Business Intelligence (BI), ώστε να παρέχει διαχείριση όλων των επιπέδων με εργαλεία για λήψη καλά πληροφορημένων αποφάσεων για το Δήμο, αλλά και εύκολη πρόσβαση στα δεδομένα από τον πολίτη. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εφαρμογές Πολεοδομικών δεδομένων, Αρχείου Πολεοδομίας, Τεχνικών έργων, Δημοτικής Περιουσίας, Σήμανσης, Οδοφωτισμού και σημείων ενδιαφέροντος, καθώς και η ανάλυση και βελτιστοποίηση των διαδρομών αποκομιδής απορριμμάτων.

  1. Έξυπνη Διαχείριση Απορριμμάτων,

Με τη χρήση αισθητήρων θα μπορεί να ενημερωθεί το κέντρο αποκομιδής σε πραγματικό χρόνο για την πληρότητα των κάδων. Στόχος, η βελτίωση του δρομολογίου και η αμεσότητα αποκομιδής απορριμμάτων, ειδικά από το εμπορικό κέντρο.

  1. Τηλεφροντίδα επιλεγμένου αριθμού πολιτών που έχουν ανάγκη,

Δημιουργία Φακέλου Υγείας για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας και πρόνοιας με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. λειτουργώντας επικουρικά και παράλληλα με άλλες δράσεις στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όπως π.χ. το «Βοήθεια στο Σπίτι» κ.λπ.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σοφία για να ανακαλύψει κάποιος ότι όλα τα παραπάνω συμβαίνουν δίπλα μας, σε άλλους Δήμους της Ελλάδας. Η ανάγκη για βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες, φέρνει τους Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης όλο και πιο κοντά στον «ρόλο» τους, δηλαδή να αφουγκράζονται και να επιλύουν τα προβλήματα των πολιτών καθώς και να αποτελούν φορείς «Τοπικής Ανάπτυξης».
Η νέα οικιστική αντίληψη, οδηγεί ολοένα και περισσότερο τις πόλεις στο να απαιτούν να γίνουν εξυπνότερες. Με επόμενο βήμα την εύστροφη αξιοποίηση της γνώσης που προκύπτει, ο Δήμος μπορεί να αποτελέσει «δεξαμενή» δημιουργικότητας, από τις καλλιέργειες έως την καλλιτεχνική αναδόμηση.
Ένας Δήμος-ομπρέλα που να καλύπτει προστατευτικά το όραμα όσων διαχειρίζονται τις τύχες των μελλοντικών γενεών.
Των παιδιών μας.
* Ο Γιώργος Καφφετζάκης είναι Δ. Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ., Πρόεδρος της Ν.Ε. Λασιθίου ΤΕΕ/ΤΑΚ και Σύμβουλος Τ.Υ. της Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτισμού, Τουρισμού και Ανάπτυξης Ηρακλείου.
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Αγίου Νικολάου/Δ.Δ Νεαπόλεως
αλλάΖουμε τον Δήμο
υποψήφιος Δήμαρχος Νίκος Κοκκίνης