in

ΒΟΑΚ: Τελική ευθεία για τον ανάδοχο στο τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος

Το υπουργείο Υποδομών άναψε το “πράσινο φως” για να πάμε στο κρίσιμο στάδιο της αποσφράγισης-αξιολόγησης των οικονομικών προσφορών για το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, ύψους 1,75 δισ. ευρώ, μέσα στο δεύτερο 15νθήμερο του Οκτώβρη

Στην κορύφωσή τους περνούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες γύρω από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, με τον επόμενο μήνα να κρίνει τον νικητή της μάχης… διεκδίκησης του έργου- “φιλέτου” για την ανακατασκευή μέσω σύμβασης παραχώρησης του τμήματος “Χανιά-Χερσόνησος”, κόστους 1,75 δισ. ευρώ…

Το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών άναψε το “πράσινο φως” για να πάμε στην αξιολόγηση αρχικά των τεχνικών και εν συνεχεία των οικονομικών προσφορών, από την οποία και θα προκύψει ο ανάδοχος παραχωρησιούχος που θα αναλάβει να κατασκευάσει το μεγάλο τμήμα “Κίσσαμος Χανίων- Χερσόνησος”.

Εκτός απροόπτου κι εφόσον δεν προκύψουν περιπέτειες με ενστάσεις, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών και εν συνεχεία η ανάδειξη προτιμητέου αναδόχου παραχωρησιούχου αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί ως τα μέσα προς τέλη Οκτωβρίου, χρονοδιάγραμμα που έχουν ως εκτίμηση, σύμφωνα με πληροφορίες, και στις τάξεις των τριών υποψήφιων σχημάτων που διεκδικούν να πάρουν στα χέρια τους το μεγάλο αναπτυξιακό έργο.

Τον δρόμο για να περάσουμε στην τελική ευθεία του διαγωνισμού άνοιξε η απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, με την οποία δόθηκε το “πράσινο φως” για τη συνέχιση της διαδικασίας με την αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών από τους τρεις συμμετέχοντες φορείς.

Με την Υπουργική Απόφαση επικυρώθηκε η έγκριση του από 15/09/2023 Πρακτικού Εξέτασης των φακέλων Α’ (δικαιολογητικά συμμετοχής) των διαγωνιζομένων της Β’ φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού – Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών – για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”, ήτοι την αποδοχή των φακέλων Α’ – δικαιολογητικά συμμετοχής του συνόλου των προσφερόντων: “ΕΝΩΣΗ ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” (δηλαδή το σχήμα ΑΒΑΞ- EGIS- MERIDIAM), “ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.”, “Ένωση Προσώπων ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε.- Μυτιληναίος Α.Ε.”. Επί της ουσίας δηλαδή, η Επιτροπή Διαγωνισμού έκρινε ότι οι φάκελοι Α’ – δικαιολογητικά συμμετοχής όλων των προσφερόντων είναι πλήρεις και παραδεκτοί.

Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πέρασαν από το πρώτο στάδιο της τελικής φάσης του διαγωνισμού και τα τρία σχήματα, καθώς πληρούν τα κριτήρια στα δικαιολογητικά έγγραφα.

Έτσι πλέον περνάμε στο άνοιγμα των τεχνικών προσφορών, όπου θα βαθμολογηθεί η καλύτερη τεχνική προσέγγιση του έργου για να ακολουθήσει το τελευταίο και κρίσιμο στάδιο που είναι η αποσφράγιση και αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών των φακέλων που έχουν καταθέσει τα 3 ενδιαφερόμενα σχήματα…

Το έργο παραχώρησης “Κίσσαμος Χανίων-Χερσόνησος” θεωρείται ως το λεγόμενο “φιλέτο” του συνολικού έργου. Όχι άδικα, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα άλλα δύο τμήματα, το “Χερσόνησος-Νεάπολη” και το “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, είναι εξαιρετικά σημαντικά επίσης, αλλά αποτελούν το 25% του συνολικού έργου του νέου ΒΟΑΚ, στο μέτωπο του οποίου τα μάτια και στην αγορά είναι στραμμένα στο βασικό τμήμα του κρητικού αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και τη Χερσόνησο. Ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει διόδια.

Η χρηματοδότηση για το συγκεκριμένο τμήμα του ΒΟΑΚ, που έχει μήκος 157 χλμ., προβλέπει συμμετοχή 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιπλέον, στα πλαίσια του έργου συμπεριλαμβάνεται και η περιοχή Κίσσαμος-Χανιά, μήκους 37,5 χλμ.

Ποιοι είναι οι τρεις διεκδικητές για το έργο-ορόσημο

Όπως είναι προφανές, το “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ αποτελεί ένα έργο-ορόσημο, που αλλάζει τις… ισορροπίες στον κατασκευαστικό χώρο. Ένα έργο στο οποίο ξεδιπλώνεται μάχη μεταξύ τριών διεκδικητών… Τον περασμένο Μάιο υποβλήθηκαν, ως γνωστόν, τρεις προσφορές για το έργο, ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Προσφορές κατέθεσαν τα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Μυτιληναίος και AVAX- Egis Project- Meridiam. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά και δεν προκύψουν εμπλοκές ή δικαστικές διαμάχες, μετά την επικείμενη αποσφράγιση-αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών και την ανάδειξη προτιμητέου αναδόχου, το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την αναγκαία έγκριση.

Όταν δοθεί η έγκριση από το Ελεγκτικό, θα ακολουθήσει η κύρωσή της από τη Βουλή (επειδή πρόκειται για παραχώρηση, πρέπει να επικυρωθεί ως νόμος του κράτους από το Κοινοβούλιο) και η υπογραφή της, ώστε να ξεκινήσουν κατόπιν οι κατασκευαστικές εργασίες… Για να φτάσουμε εκεί, θα χρειαστεί το λιγότερο ένας χρόνος από σήμερα, με βάση την πρότερη εμπειρία. Άλλωστε, περίπου ένας χρόνος χρειάστηκε για να φτάσουμε αντίστοιχα στην υπογραφή της σύμβασης για το έργο “Χερσόνησος-Νεάπολη” του νέου ΒΟΑΚ, που είναι μικρότερο σε μέγεθος και πολυπλοκότητα, αφού το ενδιάμεσο τμήμα αυτό υλοποιείται με ΣΔΙΤ και όχι με σύμβαση παραχώρησης, όπως ισχύει για το βασικό τμήμα “Κίσσαμος Χανίων-Χερσόνησος”.

ΠΗΓΗ neakriti.gr