in

Το ΣΔΕ Αγίου Νικολάου μαθαίνει να οδηγεί με ασφάλεια

Την Παρασκευή 26 Μαΐου οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευόμενοι του παραρτήματος ΣΔΕ Αγίου Νικολάου στο πλαίσιο του μαθήματος του Project με θέμα «Παραδοσιακά Επαγγέλματα του τόπου μας και Επαγγέλματα του Σήμερα», υποδεχτήκαμε στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας σε συνέχεια από την προηγούμενη μας εκπαιδευτική συνάντηση τον κύριο Στεφανάκη Αντώνιο, Εκπαιδευτή οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής και συνιδιοκτήτη του Κέντρου Βιωματικής Εκπαίδευσης και Οδικής ασφάλειας-EERSC της Σχολής οδηγών Στεφανάκη.

Η Σχολή οδηγών Στεφανάκη εδρεύει στον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου και πρωτοιδρύθηκε το 1987 από τον πατέρα του κ. Στεφανάκη. Ο ίδιος ο κ. Στεφανάκης Αντώνιος είναι απόφοιτος μηχανολόγος της ΣΕΛΕΤΕ και είναι εκπαιδευτής οδήγησης από το 2008.

Στην τελευταία μας συνάντηση ο κύριος Στεφανάκης, μας είχε εκπαιδεύσει σχετικά με την οδική συμπεριφορά σε έκτακτες καταστάσεις με μειωμένη πρόσφυση, χρησιμοποιώντας το ειδικά διαμορφωμένο όχημα της σχολής οδηγών του. Αυτή τη φορά ακολούθησε η εκπαίδευσή μας σε μία επίσης πολύ σημαντική ενότητα, τη βιωματική εκπαίδευση ανατροπής οχήματος. Αξίζει να αναφερθεί πως ο κύριος Στεφανάκης φρόντισε και έφερε στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας ένα κατάλληλο διαμορφωμένο όχημα που λειτουργεί ως προσομοιωτής ανατροπής οχήματος. 

Αρχικά μάθαμε πολλές και σημαντικές πληροφορίες σε σχέση με τις ζώνες ασφαλείας και μιλήσαμε για το πόσο σημαντική είναι η σωστή χρήση τους από όλους τους επιβάτες του οχήματος. Πιο συγκεκριμένα, μάθαμε πως ο οριζόντιος ιμάντας της ζώνης πρέπει να τοποθετείται κάτω από την κοιλιακή χώρα για να αποφευχθεί ένας πιθανός τραυματισμός των ζωτικών οργάνων και ταυτόχρονα ο διαγώνιος ιμάντας πρέπει να περνά από το στέρνο και τον ώμο του επιβάτη, προσέχοντας να μην ακουμπά στον λαιμό του.  Ο επιβάτης στη συνέχεια οφείλει να τραβήξει τον διαγώνιο ιμάντα, μέχρι ο οριζόντιος να εφαρμόσει καλά πάνω στο σώμα, ώστε να μειωθούν στο μέγιστο οι ανοχές (κενά) της ζώνης με το σώμα του. Έτσι με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η μέγιστη ασφάλεια.

Επίσης μας υπέδειξε ότι απαιτείται ο συχνός έλεγχος της ζώνης ασφαλείας από τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Ο σωστός έλεγχος πραγματοποιείται με το απότομο τράβηγμα των ζωνών ασφαλείας, οι οποίες θα πρέπει να ασφαλίσουν αμέσως καθώς και με τη συχνή παρατήρηση των ιμάντων τους, ώστε να μην παρουσιάζουν φθορές. Τέλος, οι ζώνες ασφαλείας έχουν δύο τρόπους για να ενεργοποιηθούν, ο ένας είναι με την οποιαδήποτε κλίση του οχήματος και ο άλλος με κάθε απότομη κίνηση του οχήματος που πραγματοποιείται. 

Στη συνέχεια, ενημερωθήκαμε σχετικά με τους αερόσακους που υπάρχουν πλέον στην πλειοψηφία των οχημάτων που κυκλοφορούν. Οι αερόσακοι βρίσκονται αεροστεγώς κλεισμένοι μπροστά από τους επιβάτες των αυτοκινήτων και λειτουργούν σε συνεργασία με τις ζώνες ασφαλείας. Κατά τη διάρκεια μιας πρόσκρουσης οι αερόσακοι θα ανοίξουν για να καταμερίσουν τη δύναμη της κρούσης σε μεγαλύτερη επιφάνεια ώστε να γίνει απόσβεση της και να μην υπάρξει τραυματισμός. Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως αν ανοίξουν χωρίς τη χρήση της ζώνης ασφαλείας θα προκαλέσουν μεγαλύτερο τραυματισμό. Ο έλεγχος των αερόσακων πραγματοποιείται με το τσεκάρισμα των αμπουλών εκπυρσοκροτήσης τους, που χρησιμοποιούνται για τη σωστή λειτουργία τους. Τέλος, για να αλλαχτεί ένας προβληματικός αερόσακος ή ένας που έχει χρησιμοποιηθεί, έχει κόστος από 800 έως 1.000 ευρώ, κόστος το οποίο δεν συγκρίνεται με εκείνο της ανθρώπινης ζωής.

Έπειτα και κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης μάθαμε πολλές και σημαντικές πληροφορίες που σίγουρα οι περισσότεροι ακούγαμε για πρώτη φορά. Πιο συγκεκριμένα ότι οι επιβάτες μέχρι 14 ετών πρέπει οπωσδήποτε να κάθονται μόνο στα πίσω καθίσματα ενώ τα παιδιά έως 12 ετών θα πρέπει να κάθονται μόνο πάνω σε ειδικό παιδικό κάθισμα, το οποίο αναπροσαρμόζεται ανάλογα με την ηλικία και τα σωματικά χαρακτηριστικά κάθε παιδιού. Ακόμη πληροφορηθήκαμε πως για να εφαρμόζει μία ζώνη ασφαλείας σωστά πρέπει ο επιβάτης να έχει ύψος από 1,35 εκατοστά και πάνω. Επιπλέον, μάθαμε ότι κατά τη διάρκεια της οδήγησης θα πρέπει να αφαιρούνται τα τσαντάκια μέσης και τα μπουφάν γιατί δημιουργούν μεγάλο κενό ανάμεσα στη ζώνη ασφαλείας και στο σώμα μας με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια μιας κρούσης να επέλθει πολύ σοβαρός τραυματισμός. Έπειτα, μία πολύ σημαντική πληροφορία είναι πως η πιο ασφαλή θέση του οχήματος είναι η πίσω δεξιά από το συνοδηγό, γιατί στατιστικά οι περισσότερες κρούσεις γίνονται απο το αντίθετο ρεύμα του δρόμου. Έτσι καλό θα ήταν εκεί να τοποθετούνται τα άτομα μικρότερης ηλικίας για να είναι καλύτερα προστατευμένα. Τέλος, όλα τα προσωπικά και μη αντικείμενα πρέπει να είναι τοποθετημένα σε χώρους φύλαξης γιατί σε περίπτωση ανατροπής του οχήματος μπορεί να μας τραυματίσουν πολύ σοβαρά. 

Έτσι αφού μάθαμε πως μπορούμε να προστατευτούμε σε περίπτωση ανατροπής του οχήματος είχαμε την ευκαιρία όσοι εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι επιθυμούσαμε να μπούμε στο ειδικά διαμορφωμένο όχημα προσομοίωσης ανατροπής οχήματος και να ζήσουμε ζωντανά αυτή τη μοναδική εμπειρία. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, η σχολή οδηγών Στεφανάκη είναι η μοναδική που πραγματοποιεί τέτοιου είδους εκπαιδευτικές-πρακτικές δράσεις κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οδήγησης. 

Οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευόμενοι του παραρτήματος ΣΔΕ Αγίου Νικολάου ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Στεφανάκη που δέχτηκε για δεύτερη φορά να μας συναντήσει και να μας μεταδώσει τις πολύτιμες γνώσεις του σε σχέση με την οδική ασφάλεια που στην πραγματικότητα «σώζουν ζωές». Του ευχόμαστε να συνεχίσει το έργο του στην εκπαίδευση της σωστής οδηγικής συμπεριφοράς στους νέους αλλά και στους παλιούς οδηγούς, αφού τα τροχαία ατυχήματα στο νησί μας αυξάνονται συνεχώς με ραγδαίους ρυθμούς. 

Η φιλόλογος του παραρτήματος ΣΔΕ Αγίου Νικολάου,

Ψαρουδάκη Ιωάννα

Ο υπεύθυνος παραρτήματος ΣΔΕ Αγίου Νικολάου,

 Αργυράκης Δημήτριος