in

Πανεπιστήμια: Έρχονται αλλαγές στα αξιολογικά κριτήρια κατάταξης, μετά τις αντιδράσεις των πρυτάνεων για τη φετινή μοριοδότηση

Βελτιώσεις, αναμένονται, από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, στους δείκτες αξιολογικής κατάταξης των ΑΕΙ– οι οποίοι έχουν «επιπτώσεις» στο 20% της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων- όπως προέκυψε από την έκτακτη Σύνοδο των πρυτάνεων, η οποία έγινε διαδικτυακά παρουσία και της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως.

Στις εργασίες της Συνόδου παραβρέθηκε και πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης», κ. Περ. Μήτκας, ο οποίος παραδέχτηκε ότι υπάρχουν προβλήματα στους δείκτες κατάταξης των ΑΕΙ και συνεπώς θα υπάρξουν βελτιώσεις από την επόμενη ακαδημαϊκή, γεγονός που «καθησύχασε» της διοικήσεις των ιδρυμάτων. Για το συγκεκριμένο θέμα υπήρχαν σφοδρές αντιδράσεις από πανεπιστήμια τις προηγούμενες μέρες με αποτέλεσμα η ΕΘΑΑΕ, να εκδώσει ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «δεν έχει την αποστολή να προβαίνει σε αξιολογική κατάταξη των ελληνικών Πανεπιστημίων και δεν έχει προτείνει τέτοια κατάταξη. Εφάρμοσε κριτήρια ποιότητας και επιτευγμάτων αποκλειστικά για τη μοριοδότηση των ιδρυμάτων».

Η έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων, έγινε μετά την επιστολή της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως, προς τα ΑΕΙ, με την οποία ζητά να καταθέσουν οι Σύγκλητοι των Πανεπιστημίων τις εισηγήσεις τους για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη (συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων) αλλά και ύστερα από την κατάταξη των ελληνικών ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ για το 20% της ετήσιας χρηματοδότησής τους.

Και για τα δύο θέματα υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις αλλά τουλάχιστον όσον αφορά στην αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, η υπουργός Παιδείας, επέμεινε στους πρυτάνεις να προχωρήσουν στις σχετικές εισηγήσεις για τα τμήματα τα οποία πρέπει να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν με άλλα τα οποία βρίσκονται σε συναφή επιστημονικά πεδία. Στόχος του υπουργείου, είναι σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, η ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας.

Οι αντιδράσεις για την αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας

Οι αντιδράσεις για την αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων είναι έντονες από τα ΑΕΙ. Χαρακτηριστική περίπτωση το Ιόνιο πανεπιστήμιο το οποίο με ανακοίνωση του συλλόγου των διδασκόντων αναφέρει ότι «τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας «ξύπνησαν» τους χειρότερους εφιάλτες της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα, αφού προτρέπει σε συγχωνεύσειςκαταργήσεις πανεπιστημιακών τμημάτων με fast track διαδικασίες.

Η «προτροπή» αυτή σύντομα αναμένεται να γίνει εκβιασμός με την εφαρμογή του απαράδεκτου μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ΑΕΙ. Και σαν να μην έφτανε αυτό, κατά την προσφιλή τακτική του Υπουργείου μέσω διαρροών στον Τύπο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί επίσημα τα Ιδρύματα, εμφανίστηκε και η περιβόητη κατάταξη των ΑΕΙ από την ΕΘΑΑΕ, με ατεκμηρίωτα τριψήφια νουμεράκια και με στοχευμένες κατευθύνσεις που είναι προφανείς ακόμα και στον τελευταίο ανίδεο αναγνώστη! Μία λέξη αρμόζει μόνο για όλα αυτά: …Ντροπή!!!»

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων Ιόνιου πανεπιστημίου

Η Υπουργός Παιδείας δείχνει ξεκάθαρα ότι όχι μόνο δεν σέβεται τους στοιχειώδεις κανόνες του διαλόγου, αλλά πρωτίστως απαξιώνει τους θεσμούς και τα θεσμικά όργανα των Πανεπιστημίων.

Και ερωτούμε: 1. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να μαθαίνουν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την αξιολογική τους κατάταξη πριν ακόμα αυτή φτάσει επίσημα στα θεσμοθετημένα τους όργανα; 2. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους έως 31-03-2022, όταν το Υπουργείο χρειάζεται ένα εξάμηνο για να συντάξει μια επιστολή με αόριστα κριτήρια βάσει των οποίων θα πρέπει οι Διοικήσεις να κάνουν συγκεκριμένες προτάσεις; 3. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους όταν πολλά από τα Τμήματά τους βρίσκονται σε διαδικασία πιστοποίησης των νέων προγραμμάτων σπουδών τους σύμφωνα με τις διαδικασίες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης; Είναι φανερό πως η ηγεσία του Υπουργείου δεν επιθυμεί έναν γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, αλλά αντιθέτως βιάζεται να προωθήσει μία πολιτική που συρρικνώνει και απαξιώνει το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, στηρίζοντας τις προτάσεις της σε επιτροπές «σοφών» που κατά παραγγελία επεξεργάζονται και παρουσιάζουν δήθεν «σχέδια δράσης για το Πανεπιστήμιο του 2030». Προσπαθεί δε να τεκμηριώσει τα παράλογα, με α λα καρτ παραπομπές σε εισηγήσεις της ΕΘΑΑΕ, όποτε αυτό απαιτείται (αλλά αγνοώντας την – επί της ουσίας – στην προτεινόμενη διαδικασία αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης). Η Ε.Δ.Ι.Π., σε απάντηση της συστηματικής εκτροπής της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας δηλώνει ότι αντιτίθεται σε οποιαδήποτε προσπάθεια ποσοτικής και ποιοτικής υποβάθμισης του Ιονίου Πανεπιστημίου!

ethnos.gr