Menu
in ,

Παναγιώτης Αλμυράντης: «προσευχόμαστε το 2021 να ξεπεράσει τις προσδοκίες της ανάκαμψης, δύσκολη η διαδρομή για τα επόμενα δυο χρονιά»

Στην ευκταία, από όλους όσους δραστηριοποιούνται στον ελληνικό τουρισμό, «παίκτες» προσδοκία για ανάκαμψη του κλάδου την τρέχουσα τουριστική σεζόν και το κυριότερο στην πρόβλεψη πώς θα επιτευχθεί η μετάβαση του τομέα στη νέα εποχή προβαίνει στην αποκλειστική του συνέντευξη στο Business Travel blog o γενικός διευθυντής του deluxe ξενοδοχειακού συγκροτήματος Daios Cove Luxury Resort & Villas, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Διευθυντών Ξενοδοχείων (ΕΗΜΑ) για την Ελλάδα και την Κύπρο και αντιπρόεδρος του σημαντικού ευρωπαϊκού φορέα κ. Παναγιώτης Αλμυράντης.

Απαντώντας στο φλέγον ερώτημα πότε ο ελληνικός τουρισμός θα επανέλθει σε μια κανονικότητα, σίγουρα νέα προσεγγίζοντας όμως τα νούμερα των λαμπρών του επιδόσεων προηγούμενων ετών, με νόημα συμπληρώνει ότι «νέες τάσεις θα εμφανιστούν στην τουριστική αγορά τα επόμενα χρόνια, με τις εγχώριες διακοπές και τις διακοπές στην ύπαιθρο να εκτιμάται ότι θα βρεθούν ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών».

Ωστόσο και όπως αποφαίνεται ένας από τους κορυφαίους γενικούς διευθυντές ξενοδοχείων της Ελλάδας «παρά την αναθέρμανση με διαφορετική στόχευση που αναμένεται, το πλήγμα στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας αλλά και παγκοσμίως είναι τόσο βαθύ, που η επιστροφή στα προ κορονοϊού επίπεδα, θα απαιτήσει χρόνο».

Προβλέποντας τις 6 ταξιδιωτικές τάσεις και προτεραιότητες που θα κυριαρχήσουν στη ταξιδιωτική συμπεριφορά των τουριστών της υφηλίου τόσο τη φετινή σεζόν όσο και τη νέα εποχή, δηλώνει χαρακτηριστικά ότι «ταυτόχρονα είναι έκδηλη η ανάγκη συνεργασίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα για την ανάκτηση των εκατομμυρίων θέσεων εργασίας που επηρεάστηκαν, την ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών και την οικοδόμηση της ανθεκτικότητας του τουρισμού ώστε να ακολουθήσουμε, παρακολουθήσουμε και τελικά εξελίξουμε τις τάσεις αυτές που θα εξελίσσονται την επόμενη πενταετία».

Ταυτόχρονα και συστήνοντας τη στρατηγική την οποία καλείται να υιοθετήσει η Ελληνική Κυβέρνηση, το Υπουργείο Τουρισμού για την ομαλή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού στη νέα εποχή από τη διανυθείσα σήμερα εποχή της πανδημίας του COVID- 19, ο κ. Αλμυράντης επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «ένα ισχυρό brand μονώνει το προϊόν από τον κίνδυνο του ανταγωνισμού μειώνοντας την αναλωσιμότητά του, κάτι το οποίο σε μια αγορά κορεσμένη από παρόμοιους τουριστικούς προορισμούς αποτελεί την μόνη ελπίδα επιβίωσης. Ουσιαστικά η μάχη στην αγορά τουριστικών προορισμών του αύριο, διεξάγεται όχι για την τιμή, αλλά για τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών- επισκεπτών».

Κατηγορηματικά επισημαίνει ότι «σε όποιο επίπεδο branding και να είμαστε (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό), θα πρέπει να εκλαμβάνεται σαν στρατηγικός σχεδιασμός και ανάπτυξη πολιτικών, όπως εκλαμβάνεται η έννοια του branding στον ιδιωτικό τομέα σαν επιχειρηματικός στρατηγικός σχεδιασμός». Και χωρίς φειδώ λόγων υπογραμμίζει ότι «ο κύριος σκοπός του destination branding είναι να προωθεί μια θετική εικόνα (positive image) του προορισμού κατά τρόπο τέτοιο, ώστε να μην καθίσταται απλά ελκυστικότερος σε πιθανούς επισκέπτες και τουρίστες, αλλά να καταφέρνει επίσης να κάνει τους ντόπιους να νιώσουν ένα αίσθημα υπερηφάνειας για την περιοχή στην οποία διαμένουν, καθώς και να τους δημιουργήσει την αίσθηση πως ο τόπος τους αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην διαμόρφωση του βιοτικού τους επιπέδου».

Πέραν τούτων, ο άριστος γνώστης των δρώμενων και των εξελίξεων της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς που διακρίνεται, όπως συνηγορούμε όλοι μας, για τις πλούσιες γνώσεις, την πολύτιμη τεχνογνωσία, τη μοναδική ικανότητα να «διαβάζει» τα μηνύματα της κάθε εποχής και να προβαίνει στις πάντα εύστοχες προβλέψεις του, στην αποκλειστική του συνέντευξη στο Business Travel blog:

  • αποκαλύπτει ότι τηρείται πλέον μία κοινή γραμμή πλεύσης με σημαντικότερη την κίνηση περισσοτέρων από 60 τουριστικών οργανισμών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που παρουσίασαν μια σειρά προτάσεων στα κράτη-μέλη της ΕΕ σχετικά με το πώς θα ανοίξουν τα ταξίδια εγκαίρως για το καλοκαίρι του 2021, με στόχο να επιστρέψει η Ευρώπη στη θέση της ως κορυφαίος και ασφαλής τουριστικός προορισμός παγκοσμίως,
  • καταθέτει τις προβλέψεις του για τη φετινή χρονιά
  • αναδεικνύει τον καθοριστικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η νέα γενιά του ελληνικού τουρισμού στην καινούρια εποχή του κλάδου
  • υπογραμμίζει τις αλλαγές που θα καταγραφούν σε τομείς που συνθέτουν τον παγκόσμιο τουριστικό- ταξιδιωτικό κλάδο
  • αναλύει το πλέον ενδεδειγμένο μοντέλο που θα πρέπει να υιοθετηθεί στη σύσταση του Οργανισμών Προώθησης Προορισμών της Ελλάδας και
  • δηλώνει πεπεισμένος ότι τα ταξίδια δεν θα είναι διαφορετικά.

«Η παγκόσμια ρευστότητα της κατάστασης δύναται να καταστήσει από τη μία στιγμή στην άλλη την οποιαδήποτε πρόβλεψη σε ευσεβή πόθο»

Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί η τουριστική κίνηση τη φετινή χρονιάστην Ελλάδα; Και με ποιες προϋποθέσεις καλείται, σύμφωνα με την κρίσησας, να λειτουργήσει η Ελλάδα και να δέχεται εισερχόμενο στηνεπικράτειά της τουρισμό την τρέχουσα τουριστική χρονιά;

Πολλές οι εκτιμήσεις τελευταία και ακόμη περισσότερη η ευφορία που επικρατεί, ίσως γιατί την έχουμε ανάγκη μετά από μια σειρά δυσάρεστων εξελίξεων. Η παγκόσμια ρευστότητα της κατάστασης όμως δύναται να καταστήσει από τη μία στιγμή στην άλλη την οποιαδήποτε πρόβλεψη σε ευσεβή πόθο.

Η εξέλιξη θα είναι ανάλογη με την πορεία της πανδημίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες προέλευσης των τουριστών. Όσο προχωράει ο εμβολιασμός και η ΕΕ υιοθετεί κοινούς κανόνες σχετικά με τη διακίνηση των επιβατών στις αεροπορικές εταιρείες αλλά και στις χώρες προορισμού, θα έχουμε θετική κατάληξη. Μην ξεχνούμε ότι στις περισσότερες αγορές μας καταγράφηκε μείωση του ΑΕΠ τους, που άγγιξε ακόμη και το 10%, άρα θα περιοριστεί η δυνατότητα αρκετών να ταξιδέψουν. Τόσο ο ΣΕΤΕ όσο και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μιλούν για μια πρώτη εκτίμηση εσόδων στο 50% των αντιστοίχων του 2019.

Τα ισχυρότερα εργαλεία marketing του ελληνικού τουρισμού για το 2021

Εφόσον το κυβερνητικό σχέδιο επανεκκίνησης του τουρισμού συμπεριλάβει μέριμνα εμβολιασμού κατά προτεραιότητα των ανθρώπων του κλάδου μας, εκτιμώ ότι θα είναι από τα ισχυρότερα εργαλεία Marketing μαζί με την περυσινή σοβαρότητα που επιδείξαμε στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Παράλληλα, η διεθνής καθιέρωση ενός πιστοποιητικού, έτσι ώστε να εξαλειφθούν γρήγορα οι αναπόφευκτες διαφορές στις διαδικασίες υποδοχής των τουριστών, ανάμεσα σε εμβολιασμένους και μη, φαντάζει ιδανική αλλά έχει τις δυσκολίες της ως προς την εφαρμογή, επομένως η χρήση τεστ πριν την άφιξη είναι ίσως η πιο εξισορροπημένη λύση.

Οι σημαντικές προτάσεις περισσοτέρων από 60 τουριστικών οργανισμών δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στα κράτη- μέλη της Ε.Ε

Οι διευθυντές μέλη του δικτύου της ΕΗΜΑ έχουν την ευτυχία να υποδέχονται πελάτες από όλα τα μήκη και πλάτη του Παγκοσμίου γίγνεσθαι στα ξενοδοχεία τους, επομένως παρακολουθούν τις δημογραφικές, κοινωνικές και καταναλωτικές εξελίξεις και πρότυπα συμπεριφοράς.

Σε όλες τις προηγούμενες κρίσεις, καθώς η εμπιστοσύνη των καταναλωτών επέστρεφε, έτσι επέστρεφαν και οι δαπάνες. Η διαφορά στον Covid-19 είναι ότι οι υπηρεσίες έχουν πληγεί ιδιαίτερα. Πρόσφατη έρευνα της McKinsey, που δημοσιεύτηκε στα τέλη Οκτωβρίου 2020, διαπίστωσε ότι χώρες με παλαιότερα δημογραφικά στοιχεία, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ιαπωνία, είναι λιγότερο αισιόδοξες από αυτές με νεότερους πληθυσμούς, όπως η Ινδία ενώ η Κίνα είναι μια εξαίρεση – έχει έναν παλαιότερο πληθυσμό, αλλά είναι εμφανώς αισιόδοξη. Άλλωστε είναι η πρώτη χώρα που επλήγη από την πανδημία αλλά και η πρώτη που ανέκαμψε από αυτήν.

Το θετικό είναι ότι παρατηρείται πλέον μία κοινή γραμμή πλεύσης με σημαντικότερη την κίνηση περισσοτέρων από 60 τουριστικών οργανισμών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που παρουσίασαν μια σειρά προτάσεων στα κράτη-μέλη της ΕΕ σχετικά με το πώς θα ανοίξουν τα ταξίδια εγκαίρως για το καλοκαίρι του 2021, με στόχο να επιστρέψει η Ευρώπη στη θέση της ως κορυφαίος και ασφαλής τουριστικός προορισμός παγκοσμίως. Μεταξύ άλλων οι προτάσεις επικεντρώθηκαν στην σύνταξη ενός οδικού χάρτη για την αποκατάσταση των ταξιδίων, την δημιουργία taskforce της ΕΕ που θα παρακολουθεί και θα εισηγείται ρυθμίσεις για την αποκατάσταση των ελεύθερων μετακινήσεων, τον από κοινού συντονισμό των ταξιδιωτικών περιορισμών, ένα Ευρωπαϊκό πλαίσιο για τα τεστ κορωνοϊού για τα ταξίδια, τα Ευρωπαϊκά πιστοποιητικά υγείας και ασφαλώς το συντονισμένο άνοιγμα των τουριστικών δραστηριοτήτων.

Οι αλλαγές στους τομείς που συνθέτουν τον παγκόσμιο τουριστικό-ταξιδιωτικό κλάδο τη νέα εποχή

Με το διαβόητο 2020 να ανήκει στο παρελθόν, αφήσαμε πίσω μας έναν χρόνο που οδήγησε τον τουρισμό σε μονοπάτια ύφεσης και απώλειας τόσο στην ανθρώπινη πλευρά όσο και στην οικονομική. Στην αρχή του περυσινού έτους σε μια προσπάθεια ερμηνείας των τάσεων, προβλέψαμε μία περίοδος ανάπτυξης με υπερθετικές δαπάνες και ρεκόρ. Αρκετά κορυφαία αστικά κέντρα παρουσίαζαν κορεσμό και παρά το ότι θέλουμε να κατηγορούμε για πολλά την πανδημία, ας είμαστε ειλικρινείς, κάποια πτώση θα ερχόταν – αν σε πιο ήπιο και προβλέψιμο ρυθμό, σε αντίθεση με τους τουριστικούς προορισμούς ιδιαιτέρως τα resort στα οποία προμηνύετο μία εξαιρετική χρονιά, συνεπικουρούμενη από τις αεροπορικές συνδέσεις, τη θετική σκέψη και το θετικότερο για την Ελλάδα κλίμα μετά από μια δεκαετία κρίσης. Από τότε, η κρυστάλλινη σφαίρα μας έχει σπάσει και ενώ έχουμε κάνει πολλές προσπάθειες να ερμηνεύσουμε την κατάσταση, οι σκέψεις εναλλάσσονται ανάλογα με τον μήνα, την εξέλιξη και την επιδημιολογική καμπύλη.

Το μοντέλο αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους θα οδηγήσει στην ανάκαμψη και θα βοηθήσει στην αναζωογόνηση της ζήτησης καθώς τα μέτρα μείωσης του κόστους και η ανταπόκριση θα δουν αυτούς τους αερομεταφορείς να κινούνται γρήγορα για να απορροφήσουν την πολλαπλάσια ζήτηση.

Η τελευταία έρευνα ανάκτησης COVID-19 της GlobalData έδειξε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, το 87% των ερωτηθέντων ήταν «εξαιρετικά», «αρκετά» ή «ελαφρώς» ανήσυχο για την προσωπική τους οικονομική κατάσταση. Επομένως, οι χαμηλοί ναύλοι θα καλύψουν καλύτερα την αυξημένη ανάγκη για προσιτή τιμή. Αυτές οι αεροπορικές εταιρείες πιθανότατα θα αποκτήσουν ισχυρότερη θέση στην αγορά ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό θα ασκήσει τις ανάλογες πιέσεις και στους tour operators, οι οποίοι καλούνται να σχεδιάσουν πακέτα ανταγωνιστικά ως προς την δική τους βιωσιμότητα αλλά και ευέλικτα ως προς την δυνατότητα πώλησης σε πελάτες.

Οι έξι κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις και προτεραιότητες για το 2021

Προβλέπω έξι κορυφαίες ταξιδιωτικές τάσεις και προτεραιότητες για το 2021.

  1. Αγαπημένοι κοντινοί προορισμοί. Ακόμη και με τη διάθεση εμβολίων, η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών θα χρειαστεί χρόνο για την ανοικοδόμηση, οπότε πολλοί θα προτιμήσουν αγαπημένους προορισμούς που γνωρίζουν και αγαπούν για το πρώτο τους ταξίδι μετά πανδημία. Η τελευταία έρευνα του Association of British Travel Agents διαπίστωσε ότι μόλις το 32% των ανθρώπων επιθυμούν να επισκεφθούν μια χώρα που δεν είχαν ξαναδεί, από 45% πέρυσι.
  2. Διακοπές σε βίλα. Προσφέροντας τόσο χώρο όσο και απομόνωση, οι βίλες παρουσίασαν αύξηση το 2020 κάτι που θα συνεχιστεί και το 2021, καθώς οι πολυεθνικές οικογένειες ή ομάδες φίλων ψάχνουν κάπου να επανασυνδεθούν με τους αγαπημένους τους που δεν έχουν δει για πολύ καιρό.
  3. Οδικός Τουρισμός. Οι ταξιδιώτες θέλουν να ελαχιστοποιήσουν την επαφή με άλλους, άρα έχει γίνει ελκυστική η οδήγηση – δηλαδή πηγαίνουν εκεί που θέλουν, όταν θέλουν, χωρίς χρονοδιάγραμμα, σε προορισμούς πιο κοντά στην χώρα τους. Στην δική μας γεωγραφική περιοχή φαίνεται ότι οι Βαλκάνιοι είναι διατεθειμένοι και πάλι να ταξιδέψουν προς τον Βόρειο άξονα της χώρας μας.
  4. LateBooking – Κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Με την αβεβαιότητα σχετικά με τους διαδρόμους των ταξιδιών, τα τοπικά lockdown και τις προϋποθέσεις εισόδου κατά την άφιξη, πολλοί πελάτες θα κάνουν κράτηση όσο το δυνατόν πλησιέστερα στην ημερομηνία αναχώρησής τους, απρόθυμοι να δεσμεύσουν τα μετρητά τους μέχρι την τελευταία στιγμή σε περίπτωση αλλαγής της ρευστής κατάστασης.
  5. Εσωτερικός Τουρισμός. Οι παραθεριστές που κανονικά συρρέουν σε απομακρυσμένους προορισμούς έχουν ανακαλύψει νέους εσωτερικούς προορισμούς στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Γερμανία, Κεντρική Ευρώπη.
  6. Τουρισμός Ευεξίας. Ο Τουρισμόςευεξίας έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και ενώ έχει σταματήσει λόγω πανδημίας, θα επιστρέψει γρήγορα καθώς οι διακοπές ευεξίας είναι ιδιαίτερα ελκυστικές σε περιόδους άγχους με την κοινωνία να συνειδητοποιεί τη σημασία της διατήρησης της υγείας.

Οι παραπάνω τάσεις υποδηλώνουν την ανάγκη για ετοιμότητα του προορισμού, καθώς οι προτεραιότητες των καταναλωτών εξελίσσονται μαζί με την ανάγκη υιοθέτησης νέων πρωτοκόλλων σε μέτρα υγείας και ασφάλειας, ώστε να συμβαδίζει με την εξέλιξη της ζήτησης καθώς θα ελλοχεύει ο κίνδυνος για την παρουσία άλλων πανδημιών.

Ταυτόχρονα είναι έκδηλη η ανάγκη συνεργασίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα για την ανάκτηση των εκατομμυρίων θέσεων εργασίας που επηρεάστηκαν, την ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών και την οικοδόμηση της ανθεκτικότητας του τουρισμού ώστε να ακολουθήσουμε, παρακολουθήσουμε και τελικά εξελίξουμε τις τάσεις αυτές που θα εξελίσσονται την επόμενη πενταετία.

«Παρά την αναθέρμανση με διαφορετική στόχευση που αναμένεται, το πλήγμα στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας αλλά και παγκοσμίως είναι τόσο βαθύ, που η επιστροφή στα προ κορονοϊού επίπεδα, θα απαιτήσει χρόνο»

Ας αφήσουμε τις εκατοντάδες στατιστικών που δείχνουν πώς είναι η καθημερινότητα, πόσα χρήματα και θέσεις εργασίας χάνονται, και το πόσο «άνευ προηγουμένου» είναι όλα αυτά. Αυτά τα ξέρουμε ήδη και τα έχουμε διαβάσει πάμπολλες φορές. Επίσης, ας σταματήσουμε να συζητούμε πώς δεν θα είμαστε ποτέ ξανά οι ίδιοι – γιατί δεν το πιστεύω.

Τόσο η ιστορία όσο και η φυσική έχουν αποδείξει ότι τα πράγματα πάνε πίσω στην ισορροπία, αν και μια τροποποιημένη ισορροπία. Τα ταξίδια δεν θα είναι διαφορετικά. Το λέω με αυτοπεποίθηση επειδή όλοι βλέπουμε και ακούμε από πρώτο χέρι τόσους πολλούς ανθρώπους να ικετεύουν να επιστρέψουν στους παλιούς τους τρόπους. Βλέπουμε τους ανθρώπους να «εξαπατούν το σύστημα» όσο συχνά μπορούν για να δουν έναν φίλο. Βλέπουμε ανθρώπους να ονειρεύονται ένα αύριο που μοιάζει χθες.

Στην πραγματικότητα ίσως να υπάρξει απλώς επιτάχυνση των τάσεων που ήταν ήδη σε κίνηση και μια μείωση των άλλων. Οι θεμελιώδεις αρχές δεν θα φύγουν. Οι άνθρωποι είναι χτισμένοι για σύνδεση. Είμαστε χτισμένοι να αγγίζουμε, να αγκαλιάζουμε, να προστατεύουμε. Η ανθρώπινη σύνδεση θα επικρατήσει. Η ερώτηση είναι για πόσο καιρό θα διαρκέσει και πώς θα μοιάζει αυτό το ταξίδι. Σίγουρα το χάσμα πλούτου θα είναι πιο εμφανές από ποτέ, προκαλώντας μια άμορφη ανάκαμψη, εντελώς διαφορετική με βάση το τμήμα της αγοράς και τη γεωγραφία.

Ανεξάρτητα από το σχήμα, προσευχόμαστε το 2021 να ξεπεράσει τις προσδοκίες της ανάκαμψης αλλά προσβλέποντας σε ένα θετικότερο καλοκαίρι στον ορίζοντα η διαδρομή θα είναι ανώμαλη για τα επόμενα δύο χρόνια. Και αυτό γιατί νέες τάσεις θα εμφανιστούν στην τουριστική αγορά τα επόμενα χρόνια, με τις εγχώριες διακοπές και τις διακοπές στην ύπαιθρο να εκτιμάται ότι θα βρεθούν ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Παρά την αναθέρμανση με διαφορετική στόχευση που αναμένεται, το πλήγμα στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας αλλά και παγκοσμίως είναι τόσο βαθύ, που η επιστροφή στα προ κορονοϊού επίπεδα, θα απαιτήσει χρόνο. Βάσει των τελευταίων εκτιμήσεων της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η αεροπορική κίνηση παγκοσμίως για το 2020 μειώθηκε κατά 66%, ενώ η απώλεια εσόδων από την παγκόσμια επιβατική κίνηση έφτασε τα 371 δισ. Δολάρια. Από την πλευρά του, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO), ανακοίνωσε ότι οι διεθνείς αφίξεις μειώθηκαν κατά 70% το 2020, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας στους κλάδους του τουρισμού και των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, ξεπέρασαν ήδη τις 143 εκατ. θέσεις.

«Να καλλιεργήσουμε νέα φυτώρια και να τα σπείρουμε με ποικίλες δράσεις, ώστε οι νέοι μας να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους δώσουν τη δυνατότητα εργασίας και επιτυχούς σταδιοδρομίας στον τουρισμό»

Νιώθω υπερήφανος που οι άνθρωποι του τουρισμού καταλάβαμε από το πρώτο λεπτό της πανδημίας ότι πρέπει να συστρατευθούμε, κάτι που μεταφράστηκε σε συναντήσεις σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο μεταξύ επενδυτών, ιδιοκτητών, στελεχών και φορέων, όπου μελετήσαμε και αναλύσαμε μοντέλα, αριθμούς, στατιστικές, προσλαμβάνουσες. Έφτασε η στιγμή να δείξουμε όλοι την ίδια ομοψυχία και αλληλεγγύη και να σχεδιάσουμε μαζί την πορεία προς τον σημαντικότερο μελλοντικό παράγοντα επιτυχίας.

Να καλλιεργήσουμε νέα φυτώρια και να τα σπείρουμε με ποικίλες δράσεις, ώστε οι νέοι μας να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους δώσουν τη δυνατότητα εργασίας και επιτυχούς σταδιοδρομίας στον τουρισμό. Μια σειρά από δράσεις που θα φτάσουν στην ραχοκοκαλιά των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών μας όπως:

  • Αναβαθμισμένες δεξιότητες του προσωπικού όλων των ειδικοτήτων και δημιουργία νέων αναδυόμενων ειδικοτήτων.
  • Εκπαίδευση σε ψηφιακή τεχνολογία και ενημέρωση σε νέες τάσεις της αγοράς.
  • Δημιουργία Πανεπιστημιακής σχολής Τουρισμού, Ανώτατης Εκπαίδευσης.
  • Αναβάθμιση του Συστήματος Εκπαίδευσης & Κατάρτισης στον Τουριστικό Τομέα.
  • Πιστοποίηση των προσόντων ως βασική προϋπόθεση για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία των εργαζομένων στον τουρισμό.

«Σε όποιο επίπεδο branding και να είμαστε (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό), θα πρέπει να εκλαμβάνεται σαν στρατηγικός σχεδιασμός και ανάπτυξη πολιτικών, όπως εκλαμβάνεται η έννοια του branding στον ιδιωτικό τομέα σαν επιχειρηματικός στρατηγικός σχεδιασμός»

Ασκείτε μεταξύ άλλων καθήκοντα προέδρου της ΕΗΜΑ για την Ελλάδα και την Κύπρο και είσθε αντιπρόεδροςτου σημαντικού ευρωπαϊκού τουριστικού φορέα. Ποια πολιτική- στρατηγική συστήνετε να ακολουθήσει το Υπουργείο Τουρισμού, η Ελληνική Κυβέρνηση για την ομαλή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού στη νέα εποχή όπως αυτή θα διαμορφωθεί στη μετά τη διανυθείσα τώρα COVID-19 περίοδο;

Ένας τουριστικός προορισμός είναι μια πολύπλευρη σύνθεση ποικίλων ανεξάρτητων προϊόντων και υπηρεσιών που είναι δύσκολο να ενοποιηθούν. Ένα ισχυρό brand μονώνει το προϊόν από τον κίνδυνο του ανταγωνισμού μειώνοντας την αναλωσιμότητά του, κάτι το οποίο σε μια αγορά κορεσμένη από παρόμοιους τουριστικούς προορισμούς αποτελεί την μόνη ελπίδα επιβίωσης. Ουσιαστικά η μάχη στην αγορά τουριστικών προορισμών του αύριο, διεξάγεται όχι για την τιμή, αλλά για τις καρδιές και τα μυαλά των καταναλωτών- επισκεπτών. Σε όποιο επίπεδο branding και να είμαστε (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό), θα πρέπει να εκλαμβάνεται σαν στρατηγικός σχεδιασμός και ανάπτυξη πολιτικών, όπως εκλαμβάνεται η έννοια του branding στον ιδιωτικό τομέα σαν επιχειρηματικός στρατηγικός σχεδιασμός.

Ο κύριος σκοπός του destination branding είναι να προωθεί μια θετική εικόνα (positive image) του προορισμού κατά τρόπο τέτοιο, ώστε να μην καθίσταται απλά ελκυστικότερος σε πιθανούς επισκέπτες και τουρίστες, αλλά να καταφέρνει επίσης να κάνει τους ντόπιους να νιώσουν ένα αίσθημα υπερηφάνειας για την περιοχή στην οποία διαμένουν, καθώς και να τους δημιουργήσει την αίσθηση πως ο τόπος τους αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην διαμόρφωση του βιοτικού τους επιπέδου. Η αιτία που οδήγησε στην ευρεία υιοθέτηση του destination branding είναι ο ολοένα και αυξανόμενος ανταγωνισμός μεταξύ διαφορετικών τουριστικών προορισμών.

Μερικοί από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς όπως π.χ. η Νέα Υόρκη, εκμεταλλευόμενοι το Destination branding κατόρθωσαν να αυξήσουν σημαντικά τόσο τις τουριστικές ροές τους όσο και τα έσοδά τους από αυτές. Ανάμεσα στις συνθήκες που καθιστούν το Branding Τουριστικών Προορισμών απαραίτητο είναι η όλο και αυξανόμενη δύναμη των διεθνών μέσων πληροφόρησης, το μειωμένο κόστος των διεθνών μετακινήσεων, η αυξανόμενη καταναλωτική δύναμη του κόσμου, ο φόβος της ισοπέδωσης της διαφορετικότητας, η σπάνια δεξαμενή διεθνών επενδυτών, ο ανταγωνισμός για εξειδικευμένους και επαγγελματίες μετανάστες. Για να είμαστε ακριβείς, το Destination Branding, συνδυαστικά σαν είδος πρώτης ανάγκης και σαν φαινόμενο προκαλείται από την παγκοσμιοποίηση, όπου η αγορά ιδεών, κουλτούρας, φήμης, συμπληρωματικά με τα προϊόντα,υπηρεσίες και κεφάλαια συγκεντρώνονται σε μια μοναδική παγκόσμια κοινότητα.

Έχουμε παλιότερα λαμπρά παραδείγματα οργανισμών προώθησης τουρισμού όπως του ΠΡΟΤΟΥΡ στην Ρόδο, ο οποίος δυστυχώς λόγω της ταμειακής του σχέσης με το ΔΗΦΟΔΩ κατέρρευσε αλλά αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους φορείς της Ρόδου και του δημάρχου, κου Αντώνη Καμπουράκη για τον γόνιμο διάλογο για το μέλλον ενός οργανισμού που πρωτοστάτησε στην τουριστική προβολή και προώθηση της Ρόδου και τελικά στην επαναλειτουργία του τον Μάιο του 2020.

Συμμετοχή όλων των φορέων που συνδιαμορφώνουν το τουριστικό προϊόν κάθε προορισμού

Καλούμαστε λοιπόν όλοι σε ένα σχήμα με διευρυμένη σύνθεση, που θα συμμετέχουν οι φορείς οι οποίοι συνδιαμορφώνουν το τουριστικό προϊόν του κάθε προορισμού. Ένα εξελίξιμο μοντέλο με κεντρική μεν Διοίκηση αλλά παράλληλα αυτονομία στους κατά τόπους οργανισμούς οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα από όλους τον τόπο τους και έχουν την γνώση και τοπική γεύση για να «προωθήσουν» τα τοπικά ήθη, έθιμα, τοπωνύμια, μνημεία, την ίδια τους την κουλτούρα που σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας είναι τόσο διαφορετική και συνάμα τόσο αυθεντική.

Οι Ενώσεις Ξενοδόχων, ο Εμπορικός Σύλλογος, η Ένωση Τουριστικών καταλυμάτων, οι Σύλλογοι Διευθυντών, οι Ενώσεις τουριστικών γραφείων, που διακινούν τη συντριπτική πλειοψηφία του τουρισμού. Μπορεί λοιπόν να υπάρχει η πολιτική θέληση και βούληση από τη μία πλευρά, πρέπει όμως να παντρεύεται με την τεχνογνωσία, την οποία διαθέτουν όλοι αυτοί που προαναφέραμε και μέσα από καταστατικά να προβλέπεται η εξασφάλιση χορηγιών από μεγάλους φορείς ή ομίλους και η άντληση πόρων από ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς δεν μπορεί να στηρίζεται οικονομικά μόνο σε δήμο, περιφέρεια η την ενίσχυση των κατά τόπους ενώσεων ή ακόμη ας μου επιτραπεί και σε ενδεχόμενη πολιτική αλλαγή.

ΠΗΓΗ business-travelblog.com

Leave a Reply

Exit mobile version