in

Οι δράσεις του ΕΠΑΛ Αγίου Νικολάου και τα “ευχαριστώ”

Το μάθημα ‘’Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία’’ διδάσκεται στην Α΄ τάξη του ΕΠΑ.Λ. και αξιοποιεί προγενέστερες εμπειρίες των μαθητών και των μαθητριών από την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών.

Σκοπός του μαθήματος είναι να εμπλουτίσει αυτές τις γνώσεις ή ακόμη και να τις εξειδικεύσει. Οι μαθητές και οι μαθήτριες  καταθέτουν τις απόψεις τους και ό,τι τους ενδιαφέρει να πραγματευτούν στην ερευνά τους  μιας και οι ίδιοι θα είναι οι ερευνητές. Εξετάζεται, από τον διδάσκοντα, λεπτομερώς το πεδίο των ενασχολήσεών τους  αλλά και η ετοιμότητά τους για την διεξαγωγή της ερευνητικής εργασίας. Έπειτα  δημιουργούν ομάδες και επιλέγουν το προς διερεύνηση θέμα τους.  Έρχονται σε επαφή με τη μεθοδολογία της έρευνας και με τις σύγχρονες τεχνολογίες που αξιοποιούνται για να την διεκπεραιώσουν. Οι μαθητές και οι μαθήτριες  καθοδηγούνται καταλλήλως να ανακαλύψουν τις δεξιότητες και τις κλίσεις τους. 

Ο βασικός  διδακτικός στόχος του μαθήματος ‘’Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία’’ είναι να εισαγάγει τους μαθητές και τις μαθήτριες στον σχεδιασμό μιας  εργασίας συγκεκριμένης θεματολογίας, αξιοποιώντας τις ερευνητικές μεθόδους   αλλά και τις υφιστάμενες τεχνολογίες που αξιοποιούνται στα διάφορα επαγγέλματα και στις τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες λαμβάνοντας υπόψη τις επιδράσεις τους στο περιβάλλον και στην κοινωνία.

Το μάθημα της Τεχνολογίας έχει δανειστεί στοιχεία από αντίστοιχα μαθήματα των Η.Π.Α. όπως το ‘’Meryland plant’’, ο σχεδιασμός του οποίου παρέχει  στα παιδιά ευκαιρίες για μάθηση για την διάνοιξη των πνευματικών τους οριζόντων και για περαιτέρω εξέλιξη. Είναι προσαρμοσμένο στις ραγδαίες τεχνολογικές μεταβολές και προάγει ένα πλήθος από δραστηριότητες κατάλληλες για όλα τα αναπτυξιακά επίπεδα. Συμπεριλαμβάνονται διαδικασίες κατά τις οποίες οι μαθητές αφήνονται ελεύθεροι να επιλέξουν την περιοχή στην οποία θέλουν να εργαστούν, να αυτενεργήσουν και να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους. 

Οι μαθητές του 1ου ΕΠΑ.Λ. Αγίου Νικολάου, για φέτος, έχουν επιλέξει να υλοποιήσουν  ερευνητικές εργασίες με τα παρακάτω θέματα:

  • Νέοι και κατανάλωση αλκοόλ
  • Διαδικασία και παραγωγή ζύθου
  • Διαδικασία και παραγωγή κρασιού
  • Φαρμακευτικά φυτά και αρωματικά βότανα
  • Σαπουνοποίηση – Παραγωγή σαπουνιού
  • Διαδικασία και παρασκευή αρωμάτων

Οι μαθητές είναι οι ερευνητές, οι οποίοι συγκροτούν το θεωρητικό μέρος της εργασίας τους αντλώντας πληροφορίες από το διαδίκτυο αλλά και από τις διαλέξεις που πραγματοποιούν άξιοι επαγγελματίες του τόπου που επισκέπτονται το σχολείο. Στη συνέχεια, συνθέτουν ερωτηματολόγιο, συλλέγουν τα δεδομένα, τα επεξεργάζονται και εξάγουν συμπεράσματα.

Με βάση το παραπάνω σκεπτικό, από την αρχή της σχολικής χρονιάς  έχουν προσκληθεί διακεκριμένοι επιστήμονες που κατάγονται από το νησί της Κρήτης με στόχο, υπηρετώντας τις ανάγκες του μαθήματος, να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους. 

Συγκεκριμένα, η κυρία Τυμπακιανάκη Χαρά, διαιτολόγος – διατροφολόγος,  επισκέφθηκε το σχολείο και μίλησε στους μαθητές για την ευεργετική επίδραση  του κρασιού στον ανθρώπινο οργανισμό και τις επιβλαβείς συνέπειες που συνδέονται με  την υπερκατανάλωσή του. Την παρουσίαση της ακολούθησε πλήθος ερωτήσεων εκ μέρους των μαθητών. Ο κύριος Νταγκουνάκης Γιώργος, γεωπόνος, προσήλθε στο σχολείο για να μιλήσει στους μαθητές για τα αρωματικά φυτά και τα αρωματικά βότανα, τη χρήση τους και τους τρόπους με τους οποίους αυτά αξιοποιούνται στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Οι μαθητές επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσήλωση. Ο κύριος Διαμαντάκης Ζαχαρίας, οινολόγος – οινοποιός,  προσκλήθηκε για να μιλήσει στους μαθητές για την παραγωγή του κρασιού, την διαδικασία ωρίμανσής του και για τον τεχνολογικό εξοπλισμό ενός οινοποιείου. Ακολούθησε ένας εποικοδομητικός διάλογος με τους μαθητές  που εξέφρασαν τις απορίες και τους προβληματισμούς τους.

Η κυρία Τυμπακιανάκη Χαρά, ο κύριος Νταγκουνάκης Γιώργος και ο κύριος Διαμαντάκης Ζαχαρίας  στην παρουσίασή τους ήταν ιδιαίτερα μεταδοτικοί, ενθουσιώδεις, ακούραστοι και θετικοί να μοιραστούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους με τους μαθητές.  Τους άφησαν με τις καλύτερες εντυπώσεις. 

Ευχαριστούμε θερμά τους παραπάνω καταξιωμένους επαγγελματίες για την οικειοθελή προσφορά για την μεταλαμπάδευση της σοφίας τους και την πραγματοποίηση των ομιλιών τους που θεωρούμε ότι  θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση  των ερευνητικών εργασιών των μαθητών.