in

Με ελλείψεις έρχεται η Black Friday

Με σημαντικές αλλαγές αλλά και ενδεχόμενα ελλείψεων, που θα προκύψουν από παγκόσμια γεγονότα που επηρεάζουν την αγορά, θα διεξαχθεί, όπως όλα δείχνουν, η φετινή Black Friday στην Ελλάδα.

Αυτή τη στιγμή, και σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι ελλείψεις παρουσιάζονται τόσο σε ηλεκτρικές όσο και σε ηλεκτρονικές συσκευές. Οι κυριότερες παράμετροι που επιφέρουν τις ελλείψεις αυτές σχετίζονται με το γεγονός ότι τα τσιπ που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις συσκευές βρίσκονται σε έλλειψη παγκοσμίως, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μια διαμάχη μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών για το ποιος κλάδος θα παραλάβει περισσότερα τσιπ για να καλύψει τις ανάγκες του.

Καθοριστικής σημασίας είναι και η υφιστάμενη ενεργειακή κρίση που σχετίζεται με την Κίνα –κύρια χώρα απ’ όπου προέρχονται οι συσκευές−-, η οποία αυτή τη στιγμή μπορεί να καλύψει μόνο το 70% της παραγωγής ρεύματος για να ικανοποιήσει τις ανάγκες της, ενώ αγόραζε το υπόλοιπο 30% από την Αυστραλία, το οποίο πλέον δεν δύναται να παραλάβει, λόγω του εμπορικού πολέμου με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κίνα περιόρισε την παραγωγή των εργοστασίων, θέτοντας βάρδιες βάσει των οποίων λειτουργούν οι βιομηχανικές μονάδες για να αντιμετωπίσει την έλλειψη διαθεσιμότητας σε ενέργεια.

Εξυπηρέτηση αγορών κατά προτεραιότητα

Κύριο ζήτημα αποτελεί επίσης το γεγονός ότι αρκετές εταιρείες αποφασίζουν να εξυπηρετήσουν κατά προτεραιότητα αγορές, αναλόγως με το μέγεθος, την οικονομική ισχύ ή τον πληθυσμό καθεμίας από αυτές.

Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται η έλλειψη κοντέινερ για τη μεταφορά προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα είναι υπαρκτές οι εργοστασιακές αυξήσεις σε συνδυασμό με τη μειωμένη παραγωγή.

Expert: Προμήθεια προϊόντων ήδη από το καλοκαίρι για την κάλυψη της ζήτησης

Αλυσίδες όπως η Expert, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις στην αγορά, έχουν ήδη πραγματοποιήσει παραγγελίες από τον Ιούνιο για να διαθέσουν κάποια προϊόντα στον καταναλωτή. Ο διευθύνων σύμβουλος της Expert, Ηλίας Παπαδόπουλος, αναφέρει στο Capital.gr ότι “θα υπάρχει η ποικιλία που ζητάει ο καταναλωτής, ωστόσο θα είναι πολύ περιορισμένη”. Και συμπληρώνει ότι “το πρόβλημα εντοπίζεται σε όλες τις κατηγορίες, όπως τηλεοράσεις, κουζίνες ή πλυντήρια. Εξαίρεση αποτελεί η κατηγορία του κλιματισμού, λόγω του ότι είναι ένα προϊόν που βρίσκεται εκτός εποχής”.

Η Black Friday φέτος, σύμφωνα με τον ίδιο, θα γίνει με βάση τα όσα ορίζει η ονομασία της. “Είχαμε καταστρατηγήσει την έννοια της Black Friday, η οποία έγινε Black Week, κατά την οποία πουλούσαμε τα πάντα. Φέτος, όμως, θα διατεθούν προϊόντα στοκ αλλά και καταργημένα μοντέλα. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν τα ψυγεία, των οποίων, βάσει νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει αλλάξει η ενεργειακή ταυτότητα. Ως λιανέμποροι είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε ήδη ξεστοκάρει τα παλιά μοντέλα. Και όσοι δεν το έχουν κάνει είναι ευκαιρία να το κάνουν τώρα. Τα προηγούμενα χρόνια αυτό που βλέπαμε ήταν τυπικές προσφορές, πάνω στη ζέση του κόσμου να βγει στα καταστήματα και να αγοράσει. Φέτος όποιος πελάτης έχει προγραμματίσει εγκαίρως τις αγορές του θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει αυτό που χρειάζεται. Ωστόσο θα είναι περιορισμένο το ποσοστό της έκπτωσης, με εξαίρεση παλιά εμπορεύματα που βρίσκονται στις αποθήκες των εταιρειών και πρέπει να πουληθούν”.

Στο +26% το σύνολο της αγοράς στο δεκάμηνο

Συνολικά εκτιμάται ότι η αγορά θα τρέξει με μειωμένες πωλήσεις κατά τη φετινή Black Friday. Ταυτόχρονα, το σύνολο της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών τρέχει με +26% σε σύγκριση με την περσινή περίοδο σε επίπεδο δεκαμήνου, σύμφωνα με στοιχεία της GfK, καταναλωτική ένταση που αναμένεται εκ των πραγμάτων ότι θα μετριαστεί προσεχώς, λόγω και των ελλείψεων.

Ηλίας Παπαδόπουλος, CEO, Expert: Ο κόσμος ψωνίζει ήδη για τα Χριστούγεννα

“Ο κόσμος δεν περιμένει την Black Friday, αλλά έχει βγει από τώρα να ψωνίσει για τις γιορτές των Χριστουγέννων, γιατί θεωρεί ότι δεν θα βρει εμπορεύματα να αγοράσει τότε. Επίσης, η αβεβαιότητα για το εάν θα έχουμε καθολικό lockdown ή κάποια περιοριστικά μέτρα έχει προκαλέσει μια απρόβλεπτη ψυχολογία στον καταναλωτή και, επομένως, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε πώς θα αντιδράσει. Υπήρχε μια αυξημένη καταναλωτική διάθεση όλο το δεκάμηνο του 2021, ενώ βοήθησαν και ορισμένες κατηγορίες, όπως ο κλιματισμός, στη διάρκεια του καλοκαιριού. Ταυτόχρονα, όμως, αναμένεται ότι οι εταιρείες θα εμφανίσουν ούτως ή άλλως κάμψη, γιατί ο κόσμος κατανάλωσε το προηγούμενο διάστημα αρκετά περισσότερο, έχοντας μεταφέρει το γραφείο στο σπίτι του, και άρα αναμένεται να υπάρξει εξομάλυνση”.

Κώστας Γεράρδος, CEO και αντιπρόεδρος, Πλαίσιο

“Από την πλευρά μας, έχουμε δημιουργήσει στοκ προϊόντων για να πουλήσουμε στην Black Friday. Ωστόσο υπάρχουν κατηγορίες προϊόντων, όπως τα λάπτοπ, που εκ των πραγμάτων δεν θα παρουσιάσουν σημαντικές προσφορές, καθότι αποτελούν ένα προϊόν με υψηλή ζήτηση το τελευταίο διάστημα, λόγω της πανδημίας, ενώ και η παραγωγή τους υφίσταται πιέσεις. Κατηγορίες που εμφανίζουν ελλείψεις είναι οι κάρτες γραφικών. Eκεί εκ των πραγμάτων, εκτός του ότι είναι δυσεύρετες, δεν θα υπάρξουν μειώσεις τιμών. Όλοι μας γνωρίζουμε ότι η Black Friday θα διαρκέσει μία εβδομάδα. Επί της ουσίας αυτό που θα μας δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι ο χρόνος παράδοσης, καθώς εμείς έχουμε τη δυνατότητα να παραδώσουμε την επόμενη μέρα της αγοράς. Καθοριστική θα είναι και η εμπιστοσύνη που δημιουργείται στον καταναλωτή την επόμενη μέρα της Black Friday σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών”.

ΠΗΓΗ: capital.gr