in

Η εφορία στα social media

Η σημερινή εφορία δεν έχει καμία σχέση με αυτήν που είχαμε γνωρίσει και θυμόμαστε πριν από μερικά χρόνια.

Σχεδόν όλες οι διαδικασίες είναι αυτοματοποιημένες, ενώ κάθε μήνα προστίθεται μία νέα ηλεκτρονική εφαρμογή, είτε αυτή αφορά τους πολίτες είτε τον ελεγκτικό μηχανισμό.

Ωστόσο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων κάνει ακόμα ένα βήμα, ακολουθώντας τις πρακτικές φορολογικών αρχών στην Ε.Ε. και όχι μόνο.

Συγκεκριμένα, προτίθεται να ανοίξει σελίδες σε Facebook, Instagram και Tik tok. Στις σελίδες αυτές ο φορολογούμενος θα έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί για όλες τις εξελίξεις στη φορολογία, με θέματα που αφορούν τους πολλούς, αλλά και να μάθει πώς να κάνει μία αίτηση (επίδομα, ρύθμιση κ.λ.π).

Η διαφάνεια, όπως αναφέρουν κύκλοι της φορολογικής διοίκησης, αποτελεί το Α και Ω για την ΑΑΔΕ και, στο πλαίσιο αυτό, η συμμετοχή της στα social media κρίνεται επιβεβλημένη, δεδομένου ότι εκατομμύρια πολίτες ενημερώνονται μέσω αυτών.

Από την άλλη πλευρά, θεωρείται σχεδόν σίγουρο ότι τα σχόλια σε αρκετές περιπτώσεις θα είναι δηκτικά αλλά και αιχμηρά. Είναι όμως και αυτός ένας τρόπος βελτίωσης της σημερινής εφορίας, δηλαδή μέσω της καταγραφής των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι φορολογούμενοι στις επαφές τους με εφοριακούς ή μέσω των διαδικτυακών ραντεβού. Στόχος, σε κάθε περίπτωση, είναι να διορθωθούν τα κακώς κείμενα, αλλά και να ενημερώνονται άμεσα και υπεύθυνα οι πολίτες.

Πλατφόρμα για καταγγελίες από πολίτες

Παράλληλα, σύντομα οι πολίτες-φορολογούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα (μετά την ηλεκτρονική εφαρμογή “Appodixi”) να καταγγείλουν μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Ουσιαστικά, η φορολογική διοίκηση στη μάχη εναντίον της φοροδιαφυγής “ρίχνει” και τους πολίτες.

Στην ειδική φόρμα καταγγελιών οι πολίτες θα καταγράφουν αναλυτικά τα στοιχεία για το είδος και τον χρόνο της φορολογικής παράβασης, καθώς και για την ταυτότητα του παραβάτη, είτε αφορά πληροφορίες από άλλους είτε από τη δική τους εμπειρία. Τα στοιχεία αυτά θα ελέγχονται από τον ελεγκτικό μηχανισμό προκειμένου να βαθμολογηθεί η σοβαρότητα και η αξιοπιστία των αναφορών για τη συγκεκριμένη υπόθεση και, ανάλογα με τον βαθμό αξιολόγησης, οι ελεγκτές θα προχωρούν σε εξονυχιστικό έλεγχο του συγκεκριμένου επαγγελματία ή της επιχείρησης.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί στην επιτροπή, με τον αριθμό 0 αξιολογούνται οι υποθέσεις χωρίς ενδιαφέρον, οι οποίες τίθενται στο αρχείο, με τον αριθμό 1 η πληροφορία μικρού ενδιαφέροντος, με τον αριθμό 2 η πληροφορία που είναι ενδιαφέρουσα και σημαντική και χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση, ο αριθμός 3 δίνεται σε πληροφορία που θεωρείται πολύ ενδιαφέρουσα, εξόχως σημαντική, και διαβιβάζεται για άμεση διερεύνηση με έκδοση εντολής ελέγχου, ενώ ο αριθμός 4 σημαίνει πως η πληροφορία απαιτεί ειδικό χειρισμό. Κάθε πληροφορία περνά από τρία ακόμα φίλτρα. Αν είναι απλή, επείγουσα ή εξαιρετικώς επείγουσα. Στη συνέχεια πιάνουν δουλειά οι ελεγκτές, οι οποίοι αναλαμβάνουν την έρευνα των υποθέσεων.

Στο μεταξύ, αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές το νέο οικονομικό επιτελείο αναμένεται στο πρώτο σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή να συμπεριλάβει διάταξη που θα αποκαλύπτει τα μπόνους που θα λαμβάνουν οι πολίτες οι οποίοι καταγγέλλουν “μαϊμού” αποδείξεις μέσω της εφαρμογής appodixi. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο προβλέπει ότι, στις περιπτώσεις που από την καταγγελία διαπιστωθεί ότι η επιχείρηση έχει πειράξει τον φορολογικό μηχανισμό και εκδίδει πλαστές αποδείξεις, ο καταγγέλλοντας θα λαμβάνει ποσό πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης. Το κατώτατο όριο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι περί τα 200-300 ευρώ (με βάση τον αρχικό σχεδιασμό), ενώ το ανώτατο όριο θα ξεπερνά τα 2.000 ευρώ.

Με τη βεβαίωση του φόρου και του προστίμου θα γίνεται και η κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό του πολίτη που συνέβαλε στην αποκάλυψη φοροδιαφυγής. Ακόμα και εάν η επιχείρηση προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και μετά στα διοικητικά δικαστήρια, διαδικασία που μπορεί να κρατήσει για αρκετά χρόνια, ο καταγγέλλοντας θα λάβει το ποσό με τη βεβαίωση των φόρων και των προστίμων, ασχέτως εάν εκ των υστέρων δικαιωθεί για κάποιο λόγο η εταιρεία. 

Από τις 20 Σεπτεμβρίου, που ενεργοποιήθηκε το νέο μέτρο, μέχρι σήμερα περίπου 240.000 πολίτες έχουν κατεβάσει την εφαρμογή “Αppodixi” στο κινητό τηλέφωνό τους, μέσω της οποίας σκανάρουν τις αποδείξεις και ελέγχουν την εγκυρότητα των αποδείξεων.Οι περισσότερες καταγγελίες που έχουν υποβληθεί αφορούν τη μη διαβίβαση των δεδομένων των συναλλαγών-αποδείξεων στην ψηφιακή πλατφόρμα “myDATA”.

Τα πρόστιμα για μη διαβίβαση αποδείξεων 

Σημειώνεται ότι για τις περιπτώσεις μη διαβίβασης προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα. Σύμφωνα με την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα “myDATA” μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), επιβάλλεται στην υπόχρεη επιχείρηση:

1. Σε περίπτωση πράξεων που επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους ίσου με το 50% επί του ΦΠΑ που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, από 250 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και των 500 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

2. Σε περίπτωση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

3. Σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του αρχικού προστίμου.

capital.gr