in

Εστίαση: Μικρότερες παραγγελίες και γεύματα στο σπίτι για τους Έλληνες το Πάσχα

Μείωση της μέσης παραγγελίας αλλά και της κίνησης στα καταστήματα εστίασης είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που αποτυπώνονται αυτή την περίοδο στην συγκεκριμένη αγορά, όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά φορείς που σχετίζονται με τον κλάδο.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του Γιώργου Καββαθά, προέδρου της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕΕ), ο οποίος επισημαίνει στο Capital.gr ότι “το ιστορικό κέντρο της Αθήνας παρουσιάζει μία σταθερότητα ως προς την προσέλευση των πελατών στην εστίαση, λαμβάνοντας ώθηση από την δωδεκάμηνη τουριστική κίνηση στην πρωτεύουσα. Στον αντίποδα, τα προάστια της Αττικής αντιμετωπίζουν δυσχέρειες όπου το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης συγκεντρώνεται τα Σαββατοκύριακα. Σε ό,τι αφορά τους παραλιακούς προορισμούς της Αττικής, εντονότερη προσέλευση στα καταστήματα εμφανίζεται τις ημέρες που ευνοούν οι καιρικές συνθήκες. Σε ό,τι αφορά τον ρυθμό επισκεψιμότητας έχει περιοριστεί συνολικά δεδομένου ότι εάν κάποιος πελάτης πήγαινε σε κάποιο εστιατόριο δύο φορές την εβδομάδα, πλέον έχει περιορίσει τις εξόδους του σε μία φορά ανά δέκα ημέρες. Ταυτόχρονα, είναι αρκετά περιορισμένο το ποσό της μέσης παραγγελίας στο κατάστημα σε σχέση με το παρελθόν λόγω του μειωμένου εισοδήματος”.

“Υφίσταται κίνηση σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, η οποία ωστόσο δεν είναι διευρυμένη σε όλη την επικράτεια. Για παράδειγμα σε τουριστικούς προορισμούς όπως είναι η Κρήτη, η κίνηση στα καταστήματα εστίασης είναι αρκετά περιορισμένη. Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις εστίασης επηρεάζονται από το αυξημένο λειτουργικό κόστος το οποίο αγγίζει περίπου το 35% λόγω του κόστους ενέργειας και πρώτων υλών αλλά και λόγω της αύξησης του μισθολογικού και μισθολογικού κόστους που έχει επέλθει μετά τις αυξήσεις στον κατώτατο μισθό. Η εικόνα εκτιμούμε ότι θα είναι βελτιωμένη τις ημέρες του Πάσχα για τις επιχειρήσεις που παραμένουν εν λειτουργία, ιδίως από την Μεγάλη Παρασκευή και μετά”, αναφέρει ο κύριος Καββαθάς. 

Περιορισμένη η κίνηση και στη Θεσσαλονίκη – Προτεραιοποίηση των δαπανών βάσει αναγκών

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που δίνει και ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων – Ψητοπωλών νομού Θεσσαλονίκης, Γιάννης Φιλοκώστας, με τον οποίο επικοινωνήσαμε. “Τις καθημερινές η κίνηση είναι αρκετά περιορισμένη στα καταστήματα εστίασης. H κίνηση στη Θεσσαλονίκη όπως συμβαίνει και σε άλλες περιοχές της χώρας, εντοπίζεται κυρίως τα Σαββατοκύριακα, ενώ και η μέση αξία της κάθε παραγγελίας έχει μειωθεί σημαντικά. Τα χρήματα που λαμβάνει ο κόσμος δεν επαρκούν, με αποτέλεσμα να έχει περιορίσει τις εξόδους του και να προτιμά να μαγειρέψει στο σπίτι. Είναι αρκετά έντονο το φαινόμενο της προτεραιοποίησης των αναγκών αυτή την περίοδο, καθώς ένα σημαντικό μέρος του μηνιαίου εισοδήματος διατίθεται για πληρωμή λογαριασμών και για αγορές από το σούπερ μάρκετ”. 

Σύμφωνα με τον κύριο Φιλοκώστα έντονο είναι το φαινόμενο, όπου αρκετοί πολίτες εκδράμουν από τα αστικά κέντρα, διαφεύγοντας σε παραλιακές τοποθεσίες της Βόρειας Ελλάδας, όπως η Πιερία, η Ασπροβάλτα, τη Χαλκιδική, με αποτέλεσμα και τα Σαββατοκύριακα να περιορίζεται ακόμα περισσότερο η κίνηση στην εστίαση εντός της Θεσσαλονίκης. 

Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, η μόνη μέρα που παρουσιάζει ικανοποιητική κίνηση, είναι η Μεγάλη Παρασκευή μετά τον Επιτάφιο. “Ταυτόχρονα, αρκετά ψητοπωλεία στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας είναι κλειστά λόγω της νηστείας της Σαρακοστής, με αποτέλεσμα να έχουν δουλειά την Κυριακή και τη Δευτέρα του Πάσχα”, λέει ο κύριος Φιλοκώστας.

Μαγειρική στο σπίτι και μικρότερα τραπέζια σε σχέση με το παρελθόν

Ενδεικτικά της τάσης που παρουσιάζει φέτος η εστίαση είναι τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα οποία δείχνουν ότι είναι μειωμένο στο 9% το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι θα κάνουν το πασχαλινό τους γεύμα στον κλάδο της εστίασης, έναντι 12% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2023.  

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019. 

Ταυτόχρονα αυξάνεται η τάση μαγειρικής στο σπίτι όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%. 

capital.gr