in

Δημόσιο: Πότε και πώς θα “τρέξουν” μπόνους, αξιολόγηση και προσλήψεις

“Πράσινο” φως για την εφαρμογή του νέου καθεστώτος αξιολόγησης και μπόνους δόθηκε προχθές με την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργού Εσωτερικών, κου Μάκη Βορίδη.

Σ’ ο,τι αφορά τα μπόνους τα οποία θα δοθούν σε συγκεκριμένες κατηγορίες αποδοτικών υπαλλήλων σε πρώτη, πιλοτική φάση, κοντά στα τέλη του τρέχοντος έτους.

Όσον αφορά την αξιολόγηση, θα ξεκινήσει από τον Ιανουάριο του 2023 και θα ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του ίδιου έτους.

Σχετικά με τις νέες προσλήψεις, θα γίνουν με βάση το νέο και ενιαίο κλαδολόγιο -προσοντολόγιο και θα προκύψουν μετά από ένα πανελλήνιο διαγωνισμό το ερχόμενο Φθινόπωρο (2022).

Πιο αναλυτικά, οι τρεις βασικές αλλαγές στο Δημόσιο, οι οποίες έχουν ψηφισθεί και θα τρέξουν προς το τέλος 2022 αλλά και το 2023 έχουν ως εξής (κατά σειρά εφαρμογής) :

– Μπόνους

Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει εγκρίνει κονδύλι 35 εκατ. ευρώ για μπόνους στους πιο αποδοτικούς υπαλλήλους στο Δημόσιο φέτος και συγκεκριμένα γύρω στα τέλη του τρέχοντος έτους.

Αυτό έχει αναφέρει ο ΥΠΕΣ, κος Μάκης Βορίδης κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου του για την αξιολόγηση στο οποίο περιλαμβάνεται και η διάταξη για το μπόνους.

Συγκεκριμένα, η διάταξη προβλέπει για έναν μηχανισμό αποτίμησης της ειδικότερης συνεισφοράς εκάστου εργαζομένου στην υπηρεσιακή δομή.

Oι εργαζόμενοι οι οποίοι θα μπορούσαν να πάρουν μπόνους (σ.σ. έως 15% του βασικού μισθού τους σε ετήσια βάση) είναι εκείνοι που απασχολούνται στα ακόλουθα πεδία και θα είναι πιο αποδοτικοί: 

-Στην εφαρμογή των Ετησίων Σχεδίων  Δράσης των Υπουργείων

– Στα έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Θα εκδίδονται Κοινές Υπουργικές Αποφάσεων Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμοδίου Υπουργού

-Στην υλοποίηση δημοσιονομικών στόχων.

Πιο αναλυτικά, προβλέπεται οικονομική ανταμοιβή:

– 20 εκ. ευρώ για την εφαρμογή των ετήσιων σχεδίων Δράσης των Υπουργείων.

– 10 εκ. ευρώ για τα έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

– 5 εκ.ευρώ για την υλοποίηση δημοσιονομικών στόχων.

Με απόφαση Προϊσταμένου Διεύθυνσης καθορίζεται ο αριθμός των υπαλλήλων, οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στην υλοποίηση των τιθέμενων στόχων και έργων, οι οποίοι λαμβάνουν επιπλέον ανταμοιβή.

Η αρχή θα γίνει με τα μπόνους στους υπαλλήλους που απασχοληθούν στα έργα υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι υπάλληλοι αυτοί θα ανέλθουν κοντά στους 6.000.

Να σημειωθεί πως όλος ο παραπάνω μηχανισμός παροχής μπόνους στους υπαλλήλους οι οποίοι δραστηριοποιηθούν στους παραπάνω άξονες (ταμείο ανάκαμψης, δημοσιονομικοί στόχοι, σχέδια δράσης υπουργείων) αποτελεί πιλοτική εφαρμογή.

Μέχρι τέλος του χρόνου αναμένεται να έλθει νομοθετικό πλαίσιο για ένα μηχανισμό μπόνους το οποίο θα αφορά όλους τους διοικητικούς υπαλλήλους του Δημοσίου (και όχι μόνο εκείνους των παραπάνω πεδίο όπως θα ισχύσει με το πιλοτικό σύστημα το οποίο θα ισχύσει φέτος), σύμφωνα με όσα δήλωσε ο ΥΠΕΣ χθες.

Όπως ανέφερε στέλεχος του ΥΠΕΣ στο Capital.gr ο μηχανισμός, στην πλήρη του εφαρμογή του, όμως θα βασιστεί και στα αποτελέσματα του νέου καθεστώτος αξιολόγησης το οποίο θα ισχύσει από τις αρχές του 2023, εφόσον ψηφιστεί το νομοσχέδιο Βορίδη τον άλλο μήνα.

Παράλληλα, θα ληφθεί υπόψην και η στοχοθεσία κάθε Υπουργείου και δομής του. Αντίθετα, για τα μπόνους στους υπαλλήλους που θα εργαστούν για το Ταμείο Ανάκαμψης, τους δημοσιονομικούς στόχους και την εφαρμογή των ετήσιων σχεδίων δράσης των Υπουργείων θα ληφθεί υπόψην μόνο η στοχοθεσία, καθώς θα δεν θα έχει καν ξεκινήσει, κατά την υλοποίηση των πιλοτικών αυτών προγραμμάτων, η νέα αξιολόγηση.

– Προσλήψεις

Κλειδί για τις νέες προσλήψεις (οι οποίες προγραμματίζεται να κλειδώσουν στις αρχές του ερχόμενου Φθινοπώρου) είναι το νέο προσοντολόγιο – κλαδολόγιο, καθώς ορίζονται πλέον ενιαία οι κατηγορίες, οι κλάδοι και οι ειδικότητες, τα τυπικά προσόντα, κύρια, πρόσθετα ή επικουρικά, διορισμού ή πρόσληψης σε θέσεις κάθε κλάδου και ειδικότητας του μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου προσωπικού τους και καθορίζεται η διαδικασία αντιστοίχισης των υφιστάμενων κλάδων και ειδικοτήτων των φορέων του Δημοσίου με τους νέους κλάδους και ειδικότητες του νέου Προεδρικού Διατάγματος.

Τομή του αναθεωρημένου Προεδρικού Διατάγματος αποτελεί η δραστική μείωση των υφιστάμενων κλάδων και ειδικοτήτων (2.700 και πλέον κλάδοι και ειδικότητες κωδικοποιούνται σε 550, μείωση που προσεγγίζει το 80%), με στόχο, μεταξύ άλλων, και την απλοποίηση για τη διενέργεια του Ενιαίου Γραπτού Διαγωνισμού.

Επίσης προβλέπεται η κατάργηση παρωχημένων κλάδων και η δημιουργία νέων σύγχρονων κλάδων και ειδικοτήτων, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του δημοσίου από υπαλλήλους υψηλότερης εκπαιδευτικής και επαγγελματικής κατάρτισης.

Εξάλλου προχωρά η πλήρης και συστηματική χαρτογράφηση και θεσμική αποτύπωση των προσόντων διορισμού ή πρόσληψης ανά κλάδο και ειδικότητα (αποδεκτοί τίτλοι, άδειες άσκησης επαγγέλματος κοκ). Παραπέρα, μεταξύ άλλων, καταργείται πλέον η δυνατότητα των φορέων να συστήνουν κλάδους με “φωτογραφικά” προσόντα διορισμού. Στο εξής, η Επιτροπή Θεμάτων Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα θα έχει την ευθύνη, σε κεντρικό επίπεδο, να παρακολουθεί τις ανάγκες των δημόσιων φορέων σε νέους κλάδους-ειδικότητες και θα υποβάλλει ετησίως στον Υπουργό Εσωτερικών έκθεση για την ανάγκη τροποποίησης ή συμπλήρωσης του Προεδρικού Διατάγματος, κατόπιν εισήγησης των αρμόδιων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Εσωτερικών.

Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, πως προωθείται ενιαία αντιμετώπιση και η εξάλειψη διακρίσεων μεταξύ μονίμων και υπαλλήλων αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ), με την απονομή ενός κλάδου και μιας ειδικότητας στο σύνολο του τακτικού προσωπικού, ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας. Τέλος προχωρά η αντιστοίχιση των υφιστάμενων κλάδων των υπηρετούντων υπαλλήλων στους νέους κλάδους και ειδικότητες.

Όπως αναφέρουν κύκλοι του ΥΠΕΣ στο Capital.gr το νέο προσοντολόγιο -κλαδολόγιο στο Δημόσιο θα βοηθήσει το ΑΣΕΠ στη διαμόρφωση των όρων του πρώτου Πανελλήνιου Διαγωνισμού για τις νέες μόνιμες θέσεις στα Υπουργεία και τους διάφορους εποπτευόμενους φορείς τους το ερχόμενο Φθινόπωρο.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως μέσω του νέου προσοντολογίου -κλαδολογίου και του Πανελληνίου Διαγωνισμού Προσλήψεων “κουμπώνει” το πρώτο βασικό μέρος του νέου κύκλου στελέχωσης στο Δημόσιο.

Το άλλο μέρος αφορά την κινητικότητα. Ο πρώτος γύρος κινητικότητας έχει ολοκληρωθεί. Από τις αρχές Ιουνίου έως τα τέλη Αυγούστου του τρέχοντος έτους, θα μπορούν τα Υπουργεία, οι εποπτευόμενοι φορείς τους αλλά και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) να υποβάλλουν στο ΥΠΕΣ τα αιτήματα τους για προσλήψεις.

Προς το τέλος Σεπτεμβρίου, το ΥΠΕΣ θα διαμορφώσει την τελική πρόταση για τις προσλήψεις του 2023, η οποία θα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο του Οκτωβρίου, καταλήγοντας στον Ετήσιο Προγραμματισμό Προσλήψεων.

Παράλληλα, από τον Οκτώβριο θα “τρέξει” ο β΄κύκλος κινητικότητας.

– Αξιολόγηση

Ριζικές αλλαγές στο ”καθεστώς” της αξιολόγησης 200.000 διοικητικών υπαλλήλων του Δημοσίου (δηλαδή όχι των εκπαίδευτικών, των υγειονομικών, δικαστικών, αστυνομικών, στρατιωτικών κλπ) προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο και το οποίο θα ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2023.

Βασική αλλαγή είναι πως καταργείται η βαθμολογία για τους υπαλλήλους. Η βαθμολογία θα μπαίνει μόνο στους προϊσταμένους. Ζητούμενη θα είναι μόνο η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των υπαλλήλων.

Παράλληλα, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο κος Βορίδης, βασική ιδέα (της νέας αξιολόγησης) είναι ”η αποσύνδεση της αποτυχίας από την τιμωρία και η διαρκής βελτίωση των υπαλλήλων”.

Ωστόσο, πλέον η επίτευξη προκαθορισμένων στόχων αποτελεί βασικό κομμάτι της αξιολόγησης.

Να σημειωθεί πάντως το μπόνους υψηλής απόδοσης το οποίο προβλέπει το νομοσχέδιο δεν αφορά το σύνολο των υπαλλήλων, αλλά μία μικρή μερίδα τους σε στοχευμένα πεδία (ταμείο ανάκαμψης, δημοσιονομικοί στόχοι, σχέδια δράσης Υπουργείων).

Το θεσμικό πλαίσιο για το μπόνους σε όλο το δημόσιο, θα περάσει τέλος του έτους.

Πιο αναλυτικά με το νέο ”καθεστώς”, η αξιολόγηση για κάθε έτος θα διενεργείται στο ίδιο έτος. Έτσι, η αξιολόγηση για το 2023 θα συντελεσθεί εντός του 2023 και όχι αναδρομικά.

Όπως δήλωσε ο κος Βορίδης με τα προηγούμενα ”καθεστώτα”, η αξιολόγηση έφτανε να ολοκληρωθεί ακόμα και δύο χρόνια μετά το έτος στο οποίο αναφερόταν.

Πέραν από την κατάργηση της βαθμολογίας των υπαλλήλων, καθιερώνεται σχέδιο ανάπτυξης δεξιοτήτων κάθε υπαλλήλου.

Για το λόγο αυτό θα χρησιμοποιούνται εστιασμένες εκπαιδευτικές δράσεις και εξειδικευμένα διοικητικά εργαλεία στην κατεύθυνση της βελτίωσης της ατομικής και, συνεκδοχικά, της οργανωσιακής απόδοσης του υπαλλήλου και την αποτελεσματικότητα της ομάδας.

Ωστόσο, οι προϊστάμενοι θα παίρνουν βαθμούς. Το 50% της βαθμολογίας τους θα εξαρτάται από την επίτευξη των στόχων, το 40% από την αποτύπωση των δεξιοτήτων του και το 10% από το ”σφυγμό της ομάδας”. Λέγοντας ”σφιγμό της ομάδας”, το ΥΠΕΣ εννοεί πως οι άμεσα ιεραρχικά υφιστάμενοι του αξιολογούμενου προϊσταμένου συμπληρώνουν και υποβάλλουν το έντυπο σφυγμού ομάδας για το έτος αναφοράς με στόχευση την αποτύπωση του κλίματος και του τρόπου λειτουργίας της ομάδας.

Επίσης, ενισχύεται ο ρόλος των προϊσταμένων με τα κατάλληλα διοικητικά εργαλεία διαχείρισης και κινητοποίησης της ομάδας τους και λογοδοτούν για την επίτευξη των στόχων που έχουν “χρεωθεί” στην οργανική μονάδα της οποίας προΐστανται.

Θα υπάρχει στα ίδια πλαίσια ένα έντυπο επίτευξης στόχων (μόνο για προϊσταμένους). Εκεί θα γίνεται επισκόπηση προόδου υλοποίησης και του βαθμού επίτευξης των ορισθέντων στόχων.

Μέσα από τη διαδικασία αυτή θα φαίνεται ποιοι υπάλληλοι είναι υψηλής απόδοσης και δυνατοτήτων. Και αυτό μέσω της καταγραφή ειδικής και εμπεριστατωμένης αιτιολογίας με καταχώριση συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών, που στοιχειοθετούν τη συγκεκριμένη κρίση του Αξιολογητή και έλεγχος – έγκριση από την Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης

Την ίδια ώρα, θεσπίζεται ένα νέο λειτουργικό διαφανές πλαίσιο στοχοθεσίας, καθώς οι στόχοι τίθενται σε επίπεδο οργανικής μονάδας-ομάδας και όχι υπαλλήλου. Η στοχοθεσία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της αξιολόγησης καθώς η τελευταία εκκινεί από τον καθορισμό των στόχων.

Θα υπάρχει αποτύπωση του επιπέδου των δεξιοτήτων και επιλογή των δυνατών δεξιοτήτων, αλλά και εκείνων που είναι προς ανάπτυξη.

Προβλέπονται επίσης υποχρεωτικές συναντήσεις μεταξύ Προϊσταμένου και υφισταμένου (checks-ins).

Τον Ιανουάριο κάθε έτους, θα γίνεται προγραμματισμός εργασιών. Το Μάιο θα γίνεται επισκόπηση της προόδου και πιθανή αναθεώρηση του σχεδίου ανάπτυξης, ενώ το Δεκέμβριο θα υπάρχει η αξιολόγηση της απόδοσης όλου του έτους, αλλά και η διαμόρφωση του σχεδίου ανάπτυξης του επόμε

Παράλληλα, ο ίδιος νόμος προβλέπει εποπτεία της διαδικασίας αξιολόγησης. Γι’ αυτό θα συγκροτηθούν ειδικές Επιτροπές με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητάς της. Οι επιτροπές αυτές θα εξετάζουν τις ενστάσεις των αξιολογουμένων αλλά θα ελέγχουν τη διαδικασία, όπου διαπιστώνονται προσπάθειες “χειραγώγησης” του συστήματος υπό την έννοια της επιλογής στόχων και βαθμών αξιολόγησης που κινούνται στην “ασφαλή” περιοχή.

Ο ίδιος νόμος προβλέπει την πλήρη αξιοποίηση και υποχρεωτική ενσωμάτωση Σχεδίων Δράσης Υπουργείων στη στοχοθεσία των οργανικών μονάδων, υποχρεωτικό ελάχιστο αριθμό στόχων σε συγκεκριμένες κατηγορίες κρίσιμες για τη λειτουργία της μονάδας, αλλά και την απεμπλοκή της διαδικασίας στοχοθεσίας από την υποχρεωτική έγκριση του συνόλου των στόχων από τον πολιτικό προϊστάμενο.

Οι στόχοι θα είναι προτοτυποιημένοι και ομαδοποιημένοι και θα χρησιμεύσουν ως οδηγός αναφοράς για το σύνολο των φορέων.

Εξάλλου, θα υπάρχει διαφάνεια και λογοδοσία. Προβλέπεται, επίσης, ανάρτηση των στόχων σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα (stoxothesia.gov.gr), προκειμένου οι καθ’ ύλην αρμόδιοι προϊστάμενοι να τους επιλέγουν, να τους ποσοτικοποιούν και να τους επικαιροποιούν βάσει εστιασμένων δεικτών μέτρησης αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας διοικητικών υπηρεσιών.

Συνεπικουρικό ρόλο στην αξιολόγηση θα παίξει, μεταξύ άλλων και ο Σύμβουλος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, ο οποίος θα τοποθετηθεί σε κάθε Υπουργείο και δημόσιο φορέα.

Ο σύμβουλος αυτός θα υποστηρίζει, καθοδηγεί, συμβουλεύει, συνεπικουρεί την αρμόδια οργανική μονάδα για θέματα ανθρώπινου δυναμικού όχι μόνο για την εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης, αλλά και για τα σχέδια ανάπτυξης των υπαλλήλων και των προϊσταμένων, τον σχεδιασμό δράσεων ανάπτυξης του προσωπικού, αλλά και τις διαδρομές μάθησης και σταδιοδρομίας των υπαλλήλων.

ΠΗΓΗ: capital.gr