Menu
in

Ανεβαίνουν οι αφίξεις ξένων τουριστών τον Μάιο – “Πόλεμος” τιμών στην Κρήτη

Δυνατά έχει ξεκινήσει η σεζόν για τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς σε επίπεδο αφίξεων και πληροτήτων, με επιχειρηματίες από τον χώρο των ξενοδοχείων να μιλούν ήδη για ακόμα μία καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.

Τα early bookings φέτος από τους μεγάλους tour operators είχαν ανοδική πορεία, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με πέρσι που αγγίζει μέχρι και το 10%, ανάλογα με τον προορισμό, ενώ σημαντικές είναι οι προσδοκίες και από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για καλοκαιρινές διακοπές. 

Η εικόνα στη Σαντορίνη

“Οι κρατήσεις μέχρι και στα τέλη Απριλίου στη Σαντορίνη ακολουθούν μια θετική πορεία, συνεχίζοντας στα πρότυπα του 2023. Καθώς προχωράμε περαιτέρω στη σεζόν, αναμένουμε έναν πιο δυναμικό ρυθμό νέων κρατήσεων, καθώς τα booking patterns των ταξιδιωτών έχουν μεταβληθεί ουσιαστικά και επηρεάζουν σημαντικά την τελική τους απόφαση. Σε αυτό το πλαίσιο, κρατήσεις τελευταίας στιγμής αναμένεται να επηρεάσουν και φέτος σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα”, υπογραμμίζει στο “Κ” ο Βασίλειος Κουμπής, γενικός διευθυντής ομίλου Katikies. 

“Σε ό,τι αφορά τις βασικές γεωγραφικές αγορές επισκεπτών, δεν υπάρχει αλλαγή στο βασικό μείγμα. Η αμερικανική αγορά ηγείται των κρατήσεων, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο, άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Αυστραλία. Σε επίπεδο τιμολόγησης, η αγορά των πεντάστερων ξενοδοχείων της Σαντορίνης διατηρείται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα σε σχέση με τις προτάσεις αντίστοιχων διεθνών προορισμών. Το βασικό πρόβλημα θα έλεγα ότι ξεκινάει όταν αρχίζουμε και βλέπουμε τη σχέση ποιότητας/τιμής σε χαμηλότερες κατηγορίες –τεσσάρων και τριών αστέρων–, όπου υπάρχει όντως απόκλιση σε αρκετές περιπτώσεις, με τις τιμές να μην υποστηρίζονται από αντίστοιχες υπηρεσίες”, σημειώνει.

“Οι ισχυρισμοί για υπερτουρισμό στη Σαντορίνη έχουν πιθανώς δημιουργήσει μια κάπως παραπλανητική εικόνα, καθώς κατά τα τελευταία χρόνια το νησί αντιμετωπίζει μια πιο “ήπια” πληρότητα κατά τις παραδοσιακές αιχμές της σεζόν, όπως το τέλος Ιουλίου και ο Αύγουστος. Προφανώς σε συγκεκριμένες ημέρες/ώρες το νησί μπορεί να φτάνει στα όριά του, ωστόσο αυτό δεν είναι μια γενικευμένη κατάσταση και η προβολή της ως τέτοιας μόνο κακό μπορεί να κάνει στη φήμη του νησιού”, αναφέρει ο κ. Κουμπής.

“Πόλεμος” τιμών στην Κρήτη

Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα, η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι στο σύνολό της επιτυχημένη για την αγορά της Κρήτης, τονίζει η Μαρίτα Καράτζη, πρόεδρος του ομίλου MK Hotel Collection. “Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα θα λειτουργήσουν στον αυτόματο, αλλά σίγουρα όσοι ξενοδόχοι έχουν προετοιμαστεί καλά και είναι πρόθυμοι να δείξουν ευελιξία και δυναμισμό μέσα στη σεζόν θα δικαιωθούν από το τελικό αποτέλεσμα. Σε επίπεδο πληρότητας, τα μέχρι στιγμής δεδομένα είναι θετικά, ωστόσο θα πρέπει να τονιστεί ότι επικρατεί αυτή τη στιγμή στο νησί ένα ευρύτερο κύμα εκπτώσεων που σε μερικές περιπτώσεις αγγίζει τα όρια της υπερβολής, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια στρεβλή εικόνα στους δυνητικούς επισκέπτες. Καθώς μπαίνουμε στην καρδιά της σεζόν, το φαινόμενο αυτό αναμένεται να υποχωρήσει, αλλά σε κάθε περίπτωση ροκανίζει πολύτιμες μονάδες κερδοφορίας από το σύνολο του οικονομικού αποτελέσματος της χρονιάς”.

“Σε ό,τι αφορά τη σύνθεση των αγορών από τις οποίες προέρχονται οι επισκέπτες μας, η κατάσταση παραμένει σταθερή, με τις αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου να διατηρούν μια ισχυρή παρουσία, ενώ η Πολωνία και η Τσεχία εμφανίζουν σημάδια έντονης κινητικότητας. Εφόσον δεν συμβεί κάποιο σημαντικό γεωπολιτικό γεγονός, αναμένουμε μια εξαιρετικά καλή καλοκαιρινή σεζόν για τα ξενοδοχεία της Κρήτης”, συμπληρώνει η κυρία Καράτζη.

Ανεβαίνουν οι last minute κρατήσεις

“Οι last minute κρατήσεις τείνουν να καταλαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στο σύνολο των πωλήσεών μας, καθώς το booking window μειώνεται δραματικά”, αναφέρει στο “Κ” ο συνιδιοκτήτης του Kalesma Mykonos, Aby Saltiel.

“Αυτήν τη στιγμή ο Ιούνιος και ο Σεπτέμβριος έχουν μια στοιχειοθετημένη καλή εικόνα, ενώ ο Ιούλιος και ο Αύγουστος δείχνουν ότι θέλουν χρόνο για να δώσουν τις αναμενόμενες πληρότητες. Σημαντικό ρόλο θα παίξει περισσότερο από κάθε άλλη φορά το brand equity που έχει χτίσει κάθε ξενοδοχείο. Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς αγορές, στο Kalesma βλέπουμε για ακόμα μία χρονιά την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών να κυριαρχεί και να έχει αρκετά δυναμικό αποτύπωμα, ξεπερνώντας αισθητά σε ρυθμούς τις παραδοσιακές αγορές της ευρωπαϊκής ηπείρου. Η Γαλλία, μάλλον λόγω Ολυμπιακών Αγώνων, δεν έχει δώσει ακόμη τα αναμενόμενα αποτελέσματα, ενώ οι επισκέπτες μας από Αγγλία αναμένεται να ενεργοποιηθούν πιο μέσα στη σεζόν”. 

Ανεβασμένες προσδοκίες

Αν και τα τελευταία λίγα χρόνια οι επιχειρηματίες του τουρισμού δεν βάζουν κάποιον ποσοτικό στόχο για τη σεζόν, ούτε αναφορικά με τον αριθμό των επισκεπτών που αναμένονται ούτε για τα έσοδα, αλλά επιμένουν περισσότερο στους ποιοτικούς στόχους, υπάρχει αισιοδοξία πως η φετινή σεζόν θα πάει ακόμα καλύτερα από την περσινή, όπου είχαμε ρεκόρ και στα δύο αυτά κρίσιμα τουριστικά μεγέθη.

Η έναρξη της σεζόν νωρίτερα φέτος με πτήσεις τσάρτερ, η άνοδος των τιμών των ξενοδόχων στα συμβόλαια με τους tour operators και τα θετικά μηνύματα από τις μακρινές αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας, από τις οποίες είχαμε μεγάλες απώλειες την περίοδο της πανδημίας με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν, επιτείνουν τις θετικές προσδοκίες.

Σύμφωνα με στοιχεία από το Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ, το σύνολο των αεροπορικών θέσεων σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για τη θερινή περίοδο του 2024 φτάνει τα 26,955 εκατομμύρια, καταγράφοντας μεταβολή 8,2% σε σχέση με το 2023. Το 54% των αεροπορικών θέσεων αφορά, μάλιστα, την καρδιά της τουριστικής περιόδου, το τρίτο τρίμηνο.

Είναι χαρακτηριστικό πως 3,3 εκατομμύρια είναι οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις τον Μάιο, 4,3 εκατομμύρια τον Ιούνιο, από 5 εκατομμύρια τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, 4,3 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις είναι προγραμματισμένες για τον Σεπτέμβριο και 2,8 εκατομμύρια θέσεις για τον Οκτώβριο, που σηματοδοτεί το τέλος της θερινής περιόδου.

Η κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας, αν και ακόμη είναι νωρίς, δείχνει την αυξητική τάση στις αφίξεις. Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024 καταγράφηκαν 1,6 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας τα επίπεδα του Ιανουαρίου-Μαρτίου 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά +18,7%/+253.000 αφίξεις.

Στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών καταγράφηκαν 1,2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +197.000/+20,4%. Ακολούθησε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, όπου καταγράφηκαν 371.000 διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +43.000/+13,3%.

Στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου καταγράφηκε αύξηση +7.000/+40,4% και οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν σε 25.000, ενώ στο αεροδρόμιο της Ρόδου καταγράφηκαν 19.000 διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +8.000/+72,9%.

Η συνολική εικόνα του τουρισμού το 2023

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τις τουριστικές επιδόσεις της χρονιάς που πέρασε, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατά το 2023 διαμορφώθηκαν στα 20,5 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16,5% σε σύγκριση με το 2022.

Αναφορικά με την κατανομή της ταξιδιωτικής δαπάνης μη κατοίκων στην Ελλάδα ανά λόγο ταξιδιού, ο κύριος όγκος των εισπράξεων σχετίζεται με ταξίδια για προσωπικούς λόγους, των οποίων το μερίδιο στο σύνολο των ταξιδιωτικών εισπράξεων διαμορφώθηκε σε 94,7% το 2023, έναντι 94,6% το 2022, ενώ οι συνολικές εισπράξεις από ταξίδια για προσωπικούς λόγους αυξήθηκαν κατά 16,6%. 

Εντός της κατηγορίας αυτής, το μεγαλύτερο μερίδιο επί του συνόλου των εισπράξεων έχουν τα ταξίδια αναψυχής (2023: 87,9%, 2022: 85,3%). Οι εισπράξεις από τα ταξίδια αναψυχής αυξήθηκαν κατά 20,1% έναντι του προηγούμενου έτους και διαμορφώθηκαν στα 18.100,8 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από ταξίδια για επίσκεψη σε συγγενείς/οικογένεια μειώθηκαν κατά 15,9%, με το μερίδιό τους επί του συνόλου των ταξιδιωτικών εισπράξεων να διαμορφώνεται στο 4,4%, μειωμένο έναντι του προηγούμενου έτους (2022: 6,1%). Μείωση κατά 40,0% παρουσίασαν και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για λόγους υγείας και διαμορφώθηκαν στα 37,0 εκατ. ευρώ. Τέλος, οι εισπράξεις από ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους εμφάνισαν άνοδο κατά 15,6%, με τη συμμετοχή τους επί του συνόλου των ταξιδιωτικών εισπράξεων να διαμορφώνεται σε 5,3% (2022: 5,4%).

Οι διανυκτερεύσεις ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν στις 236.271,2 χιλ. το 2023, έναντι 220.213,1 χιλ. το 2022, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 7,3%. Οι διανυκτερεύσεις από τη Γερμανία δεν παρουσίασαν ιδιαίτερη μεταβολή σε σχέση με το 2022, ενώ αυτές από την Ιταλία αυξήθηκαν κατά 33,3% και αυτές από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 1,5%. Από τις λοιπές χώρες, οι διανυκτερεύσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 5,2%, ενώ αυτές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 23,1%.

Πέρσι, επίσης, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 61,0 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port). 

Οι συνολικές διανυκτερεύσεις επιβατών εκτός κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν το 2023 κατά 121,5% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκαν στις 9.421,9 χιλ. διανυκτερεύσεις, επηρεάζοντας θετικά τη διαμόρφωση των εισπράξεων από την κρουαζιέρα. Οι συνολικοί επιβάτες κρουαζιέρας εκτιμώνται σε 3.484,1 χιλιάδες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 61,1%.

Κυριότερο λιμάνι από πλευράς αφίξεων κρουαζιερόπλοιων είναι η Σαντορίνη, με συμμετοχή 15,5% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι του Πειραιά και το λιμάνι της Μυκόνου, με 14,8% και 14,5% των εισπράξεων αντιστοίχως.

Το 2023 οι συνολικές επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν σε 6.964,2 χιλ., έναντι 4.493,6 χιλ. επισκέψεων το 2022, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 55,0%. Από τη συμπληρωματική έρευνα κρουαζιέρας προέκυψε ότι το 83,6% των επιβατών ήταν διερχόμενοι (transit) επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 2,0 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 90,8% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 82,7% των συνολικών επισκέψεων επιβατών. 

ΠΗΓΗ: capital.gr

Leave a Reply

Exit mobile version