in

Αυτή είναι η εικόνα της γερμανικής αγοράς | Οι προοπτικές του 2024 και η κατάταξη των tour operators | ΠΙΝΑΚΕΣ

Εξαιρετικά ευοίωνες προοπτικές για το 2024 διαφαίνονται για την γερμανική τουριστική αγορά σύμφωνα με την έρευνα και καταγραφή των δεδομένων στην οποία προχώρησε το -εξαιρετικά δραστήριο- γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας και την οποία δημοσιεύει αποκλειστικά το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ.

Στην έρευνα που καταγράφονται και όλα τα δεδομένα των tour operators, εκτιμάται ότι “Το ταξίδι για διακοπές εξακολουθεί να κατέχει – παρά την τρέχουσα δύσκολη οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Γερμανία – σημαντική θέση στην ζωή των Γερμανών καταναλωτών και το έτος 2024 και παραμένει στην δεύτερη θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων τους. Υπολογίζεται ότι κατά το έτος 2024 πρόκειται να πραγματοποιηθούν  περίπου 70 εκ. ταξίδια διάρκειας 5+ ημερών, τα οποία χαρακτηρίζονται από τις ακόλουθες τάσεις: διακοπές στην παραλία, κρουαζιέρα, κάμπινγκ”.

Αναφορικά με το 2024, σύμφωνα με την έρευνα, “…Παρότι η ίδια η χώρα (Γερμανία) συνεχίσει να είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, η τάση το 2024 είναι προς διακοπές στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία και Αυστρία. Η Κροατία και η Ελλάδα συγκαταλέγονται επίσης ανάμεσα στις αγορές με πολύ υψηλή ζήτηση”.

Υπενθυμίζεται ότι στις επόμενες ώρες θα ξεκινήσει η εφετινή ΙΤΒ, η μεγαλύτερη έκθεση Τουρισμού παγκοσμίως με την Ελλάδα να πρωταγωνιστεί και την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη να βρίσκεται στο Βερολίνο.

Η έρευνα

Η έρευνα που έχει εκπονήσει το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, έχει ως ακολούθως:

Ανασκόπηση

Τον Μάιο 2023 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), ανακοίνωσε: «Η Covid19 δεν αποτελεί πλέον μια παγκόσμια κατάσταση έκτακτης ανάγκης για την υγεία», συμπληρώνοντας  ότι η Covid τελεί πλέον υπό επαρκή έλεγχο.

Μετά το τέλος της πανδημίας, η Γερμανική Τουριστική Αγορά επανήλθε σταδιακά στους ρυθμούς της, τα ταξίδια διακοπών και  ιδιαίτερα τα ταξίδια εκτός Γερμανίας  ανέκαμψαν. Η ζήτηση για Οργανωμένα πακέτα διακοπών κυρίως για την  Μεσόγειο και τους ηλιόλουστους προορισμούς, μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων – εκτός της κρουαζιέρας –  επανήλθε, ανεβάζοντας τις πωλήσεις των tour operators.

Τους καλοκαιρινούς μήνες του έτους 2023, οι ταξιδιώτες επέλεξαν δοκιμασμένους προορισμούς διακοπών γύρω από τη Μεσόγειο, με την Ελλάδα να βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων προορισμών της Γερμανικής αγοράς.

©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σημειώνεται ότι  τις υψηλότερες ποσοστιαίες αυξήσεις στις πωλήσεις οργανωμένων πακέτων διακοπών καταγράφουν (Στοιχεία από DRV Οκτώβριος 2023), η Τουρκία  – (νέα χρονιά ρεκόρ πωλήσεων) με άλμα στις πωλήσεις +60% σε σύγκριση με το 2019-, η Τυνησία (+55%) και η Αίγυπτος

Συνοπτική περιγραφή της αγοράς της Γερμανίας

Παρακάτω παρατίθενται, τα τελευταία στοιχεία του 2023 που αφορούν στην ετήσια κατάταξη των γερμανικών Tour Operators:

Tάσεις για το 2024

Το ταξίδι για διακοπές εξακολουθεί να κατέχει – παρά την τρέχουσα δύσκολη οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Γερμανία – σημαντική θέση στην ζωή των Γερμανών καταναλωτών και το έτος 2024 και παραμένει στην δεύτερη θέση μεταξύ των προτεραιοτήτων τους. Υπολογίζεται ότι κατά το έτος 2024 πρόκειται να πραγματοποιηθούν  περίπου 70 εκ. ταξίδια διάρκειας 5+ ημερών, τα οποία χαρακτηρίζονται από τις ακόλουθες τάσεις: διακοπές στην παραλία, κρουαζιέρα, κάμπινγκ.

Παρότι η ίδια η χώρα (Γερμανία) συνεχίσει να είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, η τάση το 2024 είναι προς διακοπές στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία και Αυστρία. Η Κροατία και η Ελλάδα συγκαταλέγονται επίσης ανάμεσα στα φαβορί.

Προφίλ Γερμανού Τουρίστα

Οι διακοπές χαλάρωσης, οι διακοπές στην παραλία και οι οικογενειακές διακοπές είναι οι αγαπημένες μορφές διακοπών των Γερμανών, ενώ ακολουθούν τα ταξίδια πόλης, ευεξίας, πολιτισμού, η κρουαζιέρα και οι διακοπές σε κάμπινγκ.

Παραθέτουμε στοιχεία της statista.com που αφορούν στις μετακινήσεις για διακοπές των Γερμανών  κατά τα έτη 2005 έως και 2022

Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο. Αυτοί οι οποίοι ταξιδεύουν περισσότερο είναι οι οικογένειες και τα ζευγάρια χωρίς παιδιά.

Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα (Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.

Η τάση δείχνει ότι οι Γερμανοί κάνουν κράτησεις για τα ταξίδια τους νωρίς και όχι την τελευταία στιγμή (last minute), προτιμούν δε να κάνουν τις κρατήσεις μέσω ταξιδιωτικών γραφείων, επιλέγοντας οργανωμένα πακέτα των Tour Operators. Για το σκοπό αυτό ορισμένες υπηρεσίες πραγματοποιούνται online (στοιχεία από την έρευνα Vacation and Travel Research Association (FUR), που παρουσιάστηκε στην τουριστική έκθεση CMT στη Στουτγάρδη/Ιανουάριος 2024).

Η διαδικτυακή ταξιδιωτική πύλη Lastminute.com ανέλυσε την τρέχουσα συμπεριφορά των Γερμανών στις κρατήσεις και προσδιόρισε τις ταξιδιωτικές τάσεις για το 2024 βάσει ανάλυσης δεδομένων και άλλων ερευνητικών ευρημάτων:

Σε σύγκριση με το 2022, τα ταξίδια που  έκλεισαν οι ταξιδιώτες το 2023  έως και δύο εβδομάδες νωρίτερα έχουν αυξηθεί κατά 48%, ενώ ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος είναι οι πιο δημοφιλείς μήνες για αυθόρμητα ταξίδια. Οι κορυφαίοι προορισμοί είναι η Μαγιόρκα, η τουρκική Ριβιέρα, η Χουργκάντα, η Κρήτη και η Βαρκελώνη.

Κατά μέσο όρο, οι Γερμανοί κλείνουν σήμερα τις διακοπές τους 62 ημέρες νωρίτερα. Σε μια ευρωπαϊκή σύγκριση, οι Γερμανοί συγκαταλέγονται επομένως μεταξύ εκείνων που προγραμματίζουν πολύ νωρίτερα τις διακοπές τους

Επισημαίνεται ότι η ψηφιοποίηση αναμένεται να καθορίσει την τουριστική ανάπτυξη έως το 2030 – αν και η έλλειψη οικονομικών πόρων και τεχνογνωσίας αυτή την στιγμή αποτελούν πρόβλημα. Το περιβάλλον και το κλίμα καθώς και τα αειφόρα ταξίδια είναι ζητήματα που θα απασχολήσουν τον κλάδο (Πηγή: Statista.de).

Η θέση του ταξιδιωτικού προορισμού Ελλάδα στη γερμανική αγορά – μερίδιο αγοράς σε σύγκριση με άλλους ταξιδιωτικούς προορισμούς

Κατά ομολογία των εκπροσώπων των Γερμανών Tour Operators, η χώρα μας παρουσιάζεται ως ασφαλής και αξιόπιστος προορισμός. Ως εκ τούτου παραμένει ελκυστική με πολύ καλή ζήτηση, αποτελεί δε κλασικό προορισμό μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία όσο αφορά στα ταξίδια  (με συνοδό) πολιτισμού / εμπειρίας.

Κύριος ανταγωνιστής της Ελλάδας είναι η Τουρκία, μόνο όσο αφορά στα οικογενειακά τουριστικά πακέτα

Μερίδιο αγοράς: Ελλάδα  13%, Τουρκία 31%, Ισπανία 27% και η Αίγυπτος 16%

α) Σημαντικότεροι προορισμοί στην Ελλάδα  

Κατά γενική ομολογία η Κρήτη, η Kως, η Ρόδος, η Κέρκυρα και η Χαλκιδική αποτελούν αγαπημένους προορισμούς για τον Γερμανό Ταξιδιώτη.

Ο προορισμός με τις περισσότερες κρατήσεις είναι η Κρήτη και ακολουθούν η Ρόδος, η Κως και η Κέρκυρα. Μικρότερα νησιά, όπως η Ζάκυνθος, προσελκύουν επίσης νέους επισκέπτες, αλλά σε μικρότερη κλίμακα. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν πολλές απευθείας πτήσεις και οι τιμές εδώ είναι πάντα λίγο πιο ακριβές.

Δυναμική Ανάπτυξης και Προβλήματα

Κατά  την άποψη των Τ.Ο. όλοι οι προορισμοί διαθέτουν δυναμική ανάπτυξης.

Στην Αγορά αυξημένο ενδιαφέρον παρουσιάζουν η Κρήτη, τα μικρά Ελληνικά Νησιά ( Kleine Inseln), η Κέρκυρα, η Χαλκιδική, η Ζάκυνθος, η Θάσος και η Κάρπαθος

Η Ελλάδα έχασε μερίδιο στην Γερμανική αγορά το 2023, σε σχέση με το ανταγωνιστικό της τουριστικό προϊόν, κυρίως λόγω αύξησης τιμών  (υψηλότερη μέση τιμή και ακριβές πτήσεις.)

Τελευταία παρατηρείται άνοδος των τιμών διαμονής και μάλιστα σε ξενοδοχεία 3 και 4 αστέρων, όπου οι αυξήσεις δεν ανταποκρίνονται στις προσφερόμενες υπηρεσίες. Επίσης η αυξηση των luxury ξενοδοχειακών μονάδων ιδιαίτερα στην Αθήνα οδήγησε σε μείωση του ενδιαφέροντος για πολυήμερη επίσκεψη, συγκριτικά για παράδειγμα με την αμερικανική αγορά,.

Ανερχόμενος νέος προορισμός διακοπών θεωρείται η Αλβανία καθώς έχει μπει στον χώρο δυναμικά με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές (χαμηλή τιμή πακέτων). Προβάλλεται σαν ανεξερεύνητος, αυθεντικός προορισμός με φυσική ομορφιά και αξιόλογες παραλίες. Η χαμηλή / οικονομικότερη τίμη πακέτου διακοπών έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τον Γερμανό ταξιδιώτη, καθώς η κατανάλωτική του δυνατότητα έχει επηρεαστεί από τον πληθωρισμό και την ύφεση.

Αρνητικά εν γένει θα συντελέσει και η αύξηση του φόρου εναέριας κυκλοφορίας. Ο πρόεδρος του DRV εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του γιατί η αύξηση του φόρου δεν αναβλήθηκε για μετά τη θερινή περίοδο.  «Πολλά ταξίδια για το καλοκαίρι έχουν ήδη κλείσει. Αν αυτά στη συνέχεια επιβαρυνθούν με αύξηση φόρου στα εισιτήρια, αυτό δεν θα είναι μόνο εις βάρος των παραθεριστών, αλλά και των διοργανωτών. Επειδή το κόστος δεν μπορεί πλέον να μετακυλιστεί στους ταξιδιώτες», τόνισε ο κ. Fiebig.

Στατιστικά Στοιχεία για το 2023 (Ημέρες Διακοπών-Ταξιδιωτική Δαπάνη)

Το έγκριτο ίδρυμα ερευνών BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen διεξήγαγε και για το έτος 2023, την 40η Ανάλυση του Γερμανικού Τουρισμού, βασιζόμενο σε ένα δείγμα 3.000 ατόμων, άνω των 18 ετών, τα οποία έδωσαν συνεντεύξεις σχετικά με τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2023-Ιανουαρίου 2024.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 61% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι το έτος 2023 πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε (5) ημερών, ποσοστό που ταυτίζεται με το ποσοστό του 2019, ενώ το αντίστοιχο της περασμένης χρονιάς ανήλθε στο 58%, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα του Ιδρύματος BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen:

Οι χώρες τις οποίες προτίμησαν οι Γερμανοί για τις διακοπές τους ήταν η Ισπανία (σε ποσοστό 8,2% το 2022 και 9,1%  το 2023), η Ιταλία, η Αυστρία η Σκανδιναβία και 6η η Ελλάδα.

Η πανδημία επηρέασε πολύ πάντως και τη διάρκεια των ταξιδιών, καθώς, οι Γερμανοί ταξίδεψαν λιγότερο από δέκα ημέρες. Η διάρκεια της παραμονής εξαρτάται από την ηλικιακή ομάδα και από το κόστος των διακοπών ανά χώρα προορισμού.

Όσον αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες, οι Γερμανοί μέχρι και το 2019 ξόδευαν όλο και περισσότερο για τις διακοπές τους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, όπως φαίνεται από τον κάτωθι πίνακα οι Ταξιδιωτικές Δαπάνες ανά άτομο ανήλθαν το έτος 2023 σε ύψος ρεκόρ με μέσο ποσό κατανάλωσης για ταξίδια τα 1.538,00€, δαπάνη η οποία συμπεριλαμβάνει το συνολικό κόστος διακοπών (εισιτήρια, διαμονή, διατροφή, ακόμα και εισόδους σε αρχαιολογικούς χώρους/μουσεία, καθώς και φιλοδωρήματα). Η κατά μέσο όρο δαπάνη για διακοπές εντός Ευρώπης ανέρχεται στα 1.437,00€ ανά άτομο. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση με 1.755,00€ ανά άτομο.

Κρουαζιέρα

1.AIDA Cruises

Ο Όμιλος Carnival δραστηριοποιείται στην κρουαζιέρα στην Γερμανική Αγορά με το εμπορικό σήμα AIDA Cruises ή /  και Aida Cruises.

H AIDA Cruises ηγείται της Γερμανικής αγοράς στην κρουαζιέρα εδώ και αρκετά χρόνια. Πραγματοποιεί δε κρουαζιέρες στην Μεσόγειο από Μάϊο έως Οκτώβριο και επισκέπτεται Αθήνα /

Πειραιά, Ρόδο, Πάτρα

2.TUI Cruises

Ο Όμιλος TUI δραστηριοποιείται στην κρουαζιέρα στην Γερμανική Αγορά με το εμπορικό σήμα TUI Cruises – Mein Schiff

Διαθέτει 6 κρουαζιερόπλοια και πραγματοποιεί κρουαζιέρες στην Μεσόγειο επί τω πλείστον 8 έως 10 ημερών και συγκεκριμένα από Μάϊο έως Οκτώβριο. Επισκέπτεται Αθήνα / Πειραιά, Ρόδο, Ηράκλειο, Μύκονο, Σαντορίνη.

Αεροπορικές Εταιρίες

1.Lufthansa Group

Στην Lufthansa Group ανήκουν – με συνολικά 780.047 – πτήσεις οι αεροπορικές εταιρείες:

Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Eurowings, Brussels Airlines

Συνολικά η Lufthansa Group  διαθέτει 713 αεροσκάφη που εξυπηρετούν πάνω από 195 προορισμούς σε 79 χώρες

2. Eurowings

Η Eurowings GmbH είναι γερμανική αεροπορική εταιρεία με έδρα το Ντίσελντορφ, ιδρύθηκε το 1993 ως περιφερειακή αεροπορική εταιρεία και το 2011 εντάχτηκε στο Lufthansa Group ως  θυγατρική της Lufthansa.

Το 2015, η Eurowings ανέλαβε τις πτήσεις της Lufthansa, εκτός από τις πτήσεις προς/από Φρανκφούρτη και Μονάχο, καθώς και τις συνδέσεις που προωθούσε προηγουμένως η Germanwings δηλαδή τα δρομολόγια μικρών και μεσαίων αποστάσεων. Η αεροπορική εταιρεία προσφέρει σήμερα συνολικά περισσότερους από 100 προορισμούς σε περισσότερες από 50 χώρες παγκοσμίως.

3.Discover Airlines

Από το καλοκαίρι του 2021, η Discover Airlines εντάχτηκε στον Όμιλο Lufthansa και εξυπηρετεί τον αναπτυσσόμενο τομέα των ιδιωτικών ταξιδιών.

Μέχρι τις 5 Σεπτεμβρίου 2023 λειτουργούσε με την ονομασία Eurowings Discover

Η Eurowings Discover /  Discover Airlines προσφέρει αποκλειστικά τουριστικές πτήσεις από

Φρανκφούρτη και Μόναχο προς προορισμούς διακοπών στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Καραϊβική και την Αφρική.

4.CONDOR

Η Condor ιδρύεται ως “Deutsche Flugdienst GmbH” από τους τέσσερις μετόχους Norddeutscher Lloyd

(27,75%), Hamburg-Amerika-Linie (27,75%), Deutsche Lufthansa (26%) και Deutsche Bundesbahn (18,5%).

H Condor μεταφέρει τους επισκέπτες της στον κόσμο από το 1956. Κάθε χρόνο, πάνω από εννέα εκατομμύρια επισκέπτες πετούν με την Condor από τα οκτώ μεγαλύτερα αεροδρόμια της Γερμανίας, της Ζυρίχης και τη Βασιλείας της Ελβετίας σε περίπου 90 προορισμούς παγκοσμίως.