in , ,

Χαριτάκης μαζί με τους πρατηριούχους, γράφει στον Υπουργό Οικονομίας για τιμές των καυσίμων.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου κ. Θωμάς Χαριτάκης υπέβαλε υπόμνημα στον Υπουργό Οικονομίας κ. Ι. Στουρνάρα για προβλήματα που αφορούν την υψηλή φορολογία στα καύσιμα. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του υπομνήματος:
Άγιος Νικόλαος 9/9/2013 Κύριε Υπουργέ, Μετά από επαφές με πολλά μέλη μας τα οποία δραστηριοποιούνται στον τομέα της εμπορίας πετρελαιοειδών, σας παραθέτουμε τις απόψεις μας σχετικά με το θέμα της υψηλής φορολογίας στα καύσιμα.

Η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μας, οι ιδιάζουσες και ανεξέλεγκτες δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην εσωτερική αγορά, αλλά κυρίως η υψηλή φορολογία στα καύσιμα, έχουν επηρεάσει τον τομέα της εμπορίας καυσίμων και λιπαντικών με αποτέλεσμα να παρατηρείται οξύτατη ύφεση στην αγορά των πετρελαιοειδών.

Το πρόβλημα αυτό είναι εντονότερο στις νησιωτικές περιοχές όπου επικρατούν ιδιαίτερες συνθήκες λόγω της απομακρυσμένης θέσης τους από τον ηπειρωτικό χώρο. Οι πρατηριούχοι – έμποροι υγρών καυσίμων του Λασιθίου, βρίσκονται σε δεινή κατάσταση λόγω της μεγάλης μείωσης στην κατανάλωση, αιτία του υψηλού ποσοστού Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, αλλά κυρίως λόγω του υψηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Απειλούνται δε με αφανισμό, καθώς πολλοί από αυτούς δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις λειτουργικές τους ανάγκες. Επιπρόσθετα, αν και το μέτρο του συστήματος εισροών – εκροών που πρόκειται να εφαρμοστεί σύντομα και στα πρατήρια καυσίμων των νησιωτικών περιοχών, είναι προς την σωστή κατεύθυνση, εντούτοις το κόστος που θα επωμιστούν οι πρατηριούχοι για την δημιουργία και λειτουργία του, είναι δυσβάσταχτο. Είναι γεγονός, ότι το ίδιο το σύνταγμα σε άρθρα του (24, 101, 106) προβλέπει και θεμελιώνει αρχές για την προστασία και την βιώσιμη ανάπτυξη ειδικά των νησιωτικών περιοχών.

Επιπρόσθετα με την οδηγία 96/2003 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας, έχει προβλεφθεί μειωμένη φορολογία κατά 30% στις νησιωτικές περιοχές.Εντούτοις ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα, για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας συνεχίζει να παραÎμένει ενιαίος.

 Η πρόταση των πρατηριούχων – εμπόρων για μείωση του Ε.Φ.Κ. επί των καυσίμων, μας βρίσκει σύμφωνους και θα πρέπει να ενταχθεί στο συνολικό πλαίσιο της φορολογικής αντιμετώπισης των νησιωτικών περιοχών. Είναι γεγονός ότι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης που εφαρμόζονται στα καύσιμα στην Ελλάδα είναι κατά πολύ υψηλότεροι των ελαχίστων προβλεπόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θεωρούμε ότι η ύφεση στην αγορά των πετρελαιοειδών δεν δύναται να αναστραφεί δίχως κρατική μέριμνα. Όπως γνωρίζετε, το κόστος των πετρελαιοειδών είναι ο πρώτος παράγοντας που επηρεάζει τους δείκτες οικονομικής ανάπτυξης, είτε πρόκειται για τον πληθωρισμό και τις τιμές των προϊόντων, είτε για την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας. Ειδικότερα για τις νησιωτικές περιοχές οι κρατικές πολιτικές και δράσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν αναγκαία θετικά μέτρα διαφοροποίησης από τον ηπειρωτικό κορμό της χώρας προς ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών.

Απαιτείται, η κρατική οικονομική, αναπτυξιακή, κοινωνική και περιβαλλοντική πολιτική για αυτές τις περιοχές να λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητά τους. Με την μείωση του Ε.Φ.Κ. Θα αντισταθμιστεί το αντίστοιχο υψηλό κόστος μεταφοράς των καυσίμων προς τα νησιά, θα μειωθεί η τιμή των καυσίμων, θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς προϊόντων από και προς τα νησιά και θα διαμορφωθούν οι κατάλληλες συνθήκες ανάκαμψης της οικονομίας των νησιών, δηλαδή το εμπόριο (εγχώριο και εξαγωγικό), ο τουρισμός και η μεταποίηση.

 Ακόμα η μείωση του Ε.Φ.Κ. Θα δημιουργήσει ισότιμες συνθήκες ανάπτυξης για τις επιχειρήσεις των νησιών με τις αντίστοιχες της ηπειρωτικής χώρας αντισταθμίζοντας με τον τρόπο αυτό το επιπρόσθετο κόστος που βαρύνει την επιχειρηματικότητα στις νησιωτικές περιοχές.

Διασφαλίζονται επίσης συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού τόσο εντός της εθνικής αγοράς, όσο και εντός της κοινότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εφαρμογή του μέτρου μείωσης του Ε.Φ.Κ. στις νησιωτικές περιοχές, θα συμβάλει επίσης στην αντιμετώπιση των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει το σύνολο του νησιωτικού χώρου και θα καταστήσει αυτόν ισότιμο με την
ηπειρωτική χώρα. Σε ότι αφορά την δικιά μας περιοχή, η πολιτεία δεν μας αντιμετωπίζ

ει ως απομακρυσμένη περιοχή, αλλά ως ένα πλούσιο κομμάτι του Ελλαδικού χώρου, μη λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες, δηλαδή την ανομοιογένεια στην ανάπτυξη μέσα στο νομό. Είναι επίσης αδύνατον και μη θεμιτό, να προσδοκούμε ισόρροπη ανάπτυξη στις νησιωτικές περιοχές, προσδοκώντας έσοδα μόνο από τον τουρισμό. Εξαρτώμενοι δηλαδή από μια αβέβαιη (ποσοτικά & ποιοτικά) τουριστική σεζόν κάθε έτος.

Επιπρόσθετα η Κρήτη, αλλά και γενικότερα ο νησιωτικός χώρος δεν έχει πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές φθηνής ενέργειας όπως ο ηπειρωτικός (π.χ. Φυσικό αέριο). Η εξάρτηση από τα υγρά καύσιμα είναι πλήρης, με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία των νησιών, αλλά και την επιχειρηματικότητα. Είναι γεγονός επίσης ότι οι τιμές των καυσίμων δεν διαμορφώνονται μόνο από το υψηλό κόστος μεταφοράς στις νησιωτικές περιοχές ή από τους υψηλούς φόρους επί αυτών, αλλά και από αθέμιτες πρακτικές στην αγορά, τις οποίες η πολιτεία θα πρέπει να βρει ε πί τέλους τρόπους να τις αντιμετωπίσει.

 Εν τέλει θέλουμε να πιστεύουμε ότι η πολιτεία μπορεί και έχει την βούληση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του υψηλού Ε.Φ.Κ στις νησιωτικές περιοχές, προς όφελος της Ελληνικής οικονομίας γενικότερα.

Μια γενναία μείωση επί αυτού, μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας.

 Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος Θωμάς Χαριτάκης