in ,

Φεστιβάλ πλατείας – Νεάπολη. Καμία έκπτωση στην ποιότητα

Όταν ξεκινήσαμε την προσπάθεια για να «στήσουμε» το 1ο Φεστιβάλ Πλατείας πριν από τρία χρόνια (πως περνάει ο καιρός) ,θέσαμε στους εαυτούς μας -ως απαράβατο- έναν και μοναδικό όρο.
«Καμιά έκπτωση στην ποιότητα».
Πιστεύουμε ότι η μουσική δεν χωρίζεται σε «είδη» (παρά μόνο ταξινομείται για μουσικολογικούς λόγους) ούτε με τοπικά κριτήρια, ούτε με κανέναν άλλον από τους τρόπους που η σύγχρονη εποχή –αυθαίρετα και ύποπτα- μας έχει επιβάλει .
Η μουσική χωρίζεται -απλώς- σε καλή και κακή.
Εμείς λοιπόν αποφασίσαμε τότε – και ισχύει φυσικά ακόμα- ότι θα κάνουμε ό,τι περνάει απ’ το χέρι μας για να σας παρουσιάσουμε τα πιο πρωτοποριακά και καινοτόμα δείγματα της σύγχρονης «παραδοσιακής» μουσικής δημιουργίας. Παραδοσιακής με τον τρόπο που την αντιλαμβανόταν ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Γιάννης Τσαρούχης .Ζωντανή -δηλαδή σημερινή- και αρχέγονη ταυτόχρονα.

Ο δεξιοτέχνης Νίκος Τατασόπουλος στο 1ο Φεστιβάλ Πλατείας – 2015
Οι καλλιτέχνες που θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο 3ο Φεστιβάλ Πλατείας μπορεί μεν να πατάνε με το ένα πόδι (ενίοτε και με τα δύο) στην παράδοση, όμως έχουν διαρκώς την αγωνία και την πεποίθηση ότι η γλώσσα της τέχνης ,αν θέλει να συνεχίσει να είναι προσιτή και κατανοητή στις νέες γενιές , οφείλει να εμπλουτίζεται με σύγχρονους όρους και ταυτόχρονα να εμπεριέχει τη δύναμη και την αυθεντικότητα των σπουδαίων πατέρων της.
Στα πλαίσια του θεματικού χαρακτήρα του λοιπόν, το 3ο Φεστιβάλ Πλατείας ,που διοργανώνουν στις 1,2 &3 Αυγούστου 2017 στη Νεάπολη Λασιθίου, ο Πολιτιστικός και Αθλητικός Οργανισμός του Δήμου Αγίου Νικολάου και η οργανωτική επιτροπή του Φεστιβάλ Πλατείας ,με την αρωγή της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου και την πολύτιμη συμπαράσταση της Αθλητικής Ένωσης Νεάπολης και των «Νέων Νεάπολης» , είναι αφιερωμένο στα πνευστά όργανα : ξύλινα και χάλκινα, γκάιντες και φλογέρες όλων των ειδών, με τον τρόπο που παίζονται στα πανηγύρια της χώρας μας από την Μακεδονία μέχρι την Κρήτη ,αλλά και με τη ιδιαίτερη «ματιά» ανήσυχων μουσικών με σύγχρονη παιδεία και άμεση επικοινωνία με την jazz και τα υπόλοιπα μουσικά ιδιώματα της εποχής μας.
Η ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ του ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΛΑΤΕΙΑΣ

Ο συνεχιστής της βιολιστικής παράδοσης στην ανατολική Κρήτη Βαγγέλης Βαρδάκης – 2ο Φεστιβάλ Πλατείας 2016
Three years ago (how fast time flies…) when we first thought about setting up the 1st Square Festival we did so on one condition:
«Focus on high quality».
We believe that music cannot be divided in genres (it can be categorised though for musicological reasons) using landscape and local criteria, or any other criteria for that matter. This is something that has been arbitrarily and rather suspiciously imposed by modern times.

Ο Γιώργης Τσαντάκης με τον Κωστή και τον Κλεάνθη Ατσαλάκη – 2ο Φεστιβάλ Πλατείας 2016
However, there is bad music and there is good music.
We decided to do our best to present you with Greece’s contemporary “traditional” music in its most groundbreaking and innovative form. Traditional as conceived by Manos Hatzidakis and Giannis Tsarouchis. Alive – that is, contemporary – yet primeval.
All artists that are participating in the 3rd Square Festival have tradition as their starting point. However, they are firm believers that for artistic creation to be accessible and comprehensible to young generations it should be enriched with contemporary elements while preserving the sheer force and originality of its great past.

Οι “Πλήρη Ντάξει” στο 1ο Φεστιβάλ Πλατείας το 2015
Thus, the 3rd Square Festival, which will be held in Neapolis on August 1st, 2nd and 3rd and is organised by the Cultural & Athletic Organization of Agios Nikolaos Municipality and the Organising Committee of the Square Festival with the assistance of the Regional Unit of Lasithi and the invaluable support of the Sports Association of Neapolis (AEN) and of the “Youth of Neapolis”, is dedicated to wind instruments: woodwind and brass instruments, various types of bagpipes and flutes used in outdoor festivities all over Greece but played by restless musicians of modern background who interact with jazz and other musical idioms.
THE ORGANISING COMMITTEE OF THE SQUARE FESTIVAL
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ 3ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΛΑΤΕΙΑΣ – 2017
ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΞΕΚΙΝΑΝΕ ΚΑΘΕ ΒΡΑΔΥ ΣΤΙΣ 21.00 ΑΚΡΙΒΩΣ
ΤΡΙΤΗ 1 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 – ΒΡΥΣΑΛΑΚΙ
Mode Plagal
Νίκος Παραουλάκης – Νέϋ , Καβάλ, Ντουντούκ
Νίκος Παπαγεωργίου – Ταμπούρ, Λάφτα
Κώστας Τσαρούχης – Κοντραμπάσο
Αλέξης Νόνης – Κρουστά
Δαμιανός Βασιλάκης – Ασκομαντούρα, Τσουκομαντούρα, Μαντούρα, Θιαμπόλι
Αλέκος Φανουράκης – Λαούτο, Νταουλάκι
ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 – ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Τα χάλκινα της Γουμένισσας
Γιώργης Ζαχαριουδάκης – Ασκομαντούρα, Μαντούρα, Θιαμπόλι, πνευστά
Μαρία Λούκα – Τραγούδι, Κρουστά
Στέλιος Συκάκης – Λαούτο
Βαγγέλης Τσαγκαράκης – Λαούτο, Μαντολίνο, κρουστά
Φραγκίσκος Μπαλτζάκης – Ασκομαντούρα, Μαντούρα, Θιαμπόλι
Αλέκος Φανουράκης – Λαούτο, Νταουλάκι
Μιχάλης Τζανάκης – Φλογέρα
Στέλιος Τζανάκης – Κιθάρα
ΠΕΜΠΤΗ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 – ΒΕΡΝΤΕΝ
Κώστας Γιαννακόπουλος – Κλαρίνο
Κυριάκος Γκουβέντας – Βιολί
Ιουλία Καραπατάκη – Τραγούδι, Κρουστά
Βασίλης Σμάνης – Τραγούδι, Λαούτο
Χαραλάμπης Παρασκάκης – Ασκομαντούρα , Τραγούδι
Γιάννης Σφακιανός – Λύρα, Τραγούδι
Δαμιανός Μαυράκης – Λαούτο, Τραγούδι
Σήφης Αποστολάκης – Νταουλάκι, Κρουστά, Τραγούδι
Μανώλης Μενεγάκης – Πνευστά
Ξανθούλα Πορφυράκη – Τραγούδι
Μάνος Καμαράτος – Ξύλινα πνευστά, Ηλεκτρική κιθάρα, κρουστά, Loop player
Σάκης Αγοραστός – Μπάσο

Τα συγκροτήματα εμφανίζονται με την αντίστροφη σειρά που αναφέρονται στο πρόγραμμα.

PROGRAMME OF THE 3rd SQUARE FESTIVAL – 2017
CONCERTS WILL START AT 21,00
TUESDAY AUGUST 1st – VRISALAKI SQUARE
Mode Plagal
Nikos Paraoulakis – Ney, Kaval, Duduk
Nikos Papageorgiou – Tambour, Lavta
Kostas Tsarouchis – Double bass
Alexis Nonis – Percussion
Damianos Vasilakis – Askomandoura, Tsoukomandoura, Mandoura, Thiaboli
Alekos Fanourakis – Lute, Small davul
WEDNESDAY AUGUST 2nd – TRIS IERARCHES SQUARE
Goumenissa Brass Band
Giorgis Zacharioudakis – Askomandoura, Mandoura, Thiaboli, wind instruments
Maria Louka – Vocals, Percussion
Stelios Sikakis – Lute
Vangelis Tsagarakis – Lute, Mandolin, percussion
Frangiskos Baltzakis – Askomandoura, Mandoura, Thiaboli
Alekos Fanourakis – Lute, small davul
Michalis Tzanakis – Flute
Stelios Tzanakis – Guitar
THURSDAY AUGUST 3rd – VERDUN SQUARE
Kostas Giannakopoulos – Clarinet
Kyriakos Gouventas – Violin
Ioulia Karapataki – Vocals, Percussion
Vasilis Smanis – Vocals, Lute
Charalambis Paraskakis – Askomandoura, Vocals
Giannis Sfakianos – Lyra, Vocals
Damianos Mavrakis – Lute, Vocals
Sifis Apostolakis – Small davul, percussion, Vocals
Manolis Menegakis – Wind instruments
Xanthoula Porfyraki – Vocals
Manos Kamaratos – Woodwind instruments, Electric Guitar, percussion, Loop player
Sakis Agorastos – Bass

The headliners of each day are mentioned first in the programme

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

“Mode Plagal”

Οι “Mode Plagal” είναι ένα συγκρότημα που χρησιμοποιώντας την τεχνοτροπία της jazz, δημιούργησαν ένα ξεχωριστό μουσικό ιδίωμα, με αναφορές κατά κύριο λόγο στην ελληνική παραδοσιακή μουσική αλλά και σε βυζαντινούς ήχους, βαλκανικούς, αφρικάνικους, funky, groovy, rock, blues ρυθμούς και σε πολλά άλλα στοιχεία που υπάρχουν στην μουσική τους ως επιρροές. Ακροβατώντας με μαεστρία ανάμεσα σε όλα αυτά τα στοιχεία και συνδυάζοντάς τα με τον αυθορμητισμό και το κέφι τους -βασικό στοιχείο του ύφους της δουλειάς τους- έχουν καταφέρει να παράγουν ένα δικό τους μουσικό ιδίωμα και έναν αναγνωρίσιμο πλέον ήχο. Από το 1990 που πρωτοεμφανίστηκαν ως σχήμα μέχρι σήμερα, οι Mode Plagal έχουν διαγράψει μια σταθερή ανοδική πορεία, λειτουργώντας συλλογικά ως γκρουπ με αυτόνομη μουσική φύση και θέση, δικαιώνοντας τον χαρακτηρισμό. Οι τρεις μουσικοί, Θοδωρής Ρέλλος σαξόφωνο, Κλέων Αντωνίου κιθάρα και Τάκης Κανέλλος ντραμς, ιδρύουν τους Mode Plagal το 1990. Το 1995 προστίθεται στο αρχικό τρίο ο Αντώνης Μαράτος μπάσο και εκδίδουν στην Ano Kato στη Θεσσαλονίκη το πρώτο τους άλμπουμ “Mode Plagal“. Το 1998 κυκλοφορούν στην Λύρα το δεύτερο άλμπουμ “Mode Plagal II“, με την συμμετοχή του ΄Αγγελου Πολυχρόνου κρουστά. Ο δίσκος μπαίνει στο ετήσιο Top 100 των World Music Charts Europe 2000, στο Νο 96. Το 2001 κυκλοφορούν στην Λύρα το τρίτο άλμπουμ τους “Mode Plagal III“, με την συμμετοχή του Μάνου Σαριδάκη πλήκτρα και του Florian Mikuta πλήκτρα, -ο οποίος συμμετέχει έκτοτε στις ζωντανές εμφανίσεις- και guests τέσσερις σπουδαίες γυναικείες φωνές, τις Γιώτα Βέη, Σαβίνα Γιαννάτου, Ελένη Τσαλιγοπούλου και Θεοδοσία Τσάτσου. Ο δίσκος ψηφίζεται στο Νο 13 του Top 20 των World Music Charts Europe τον Μάρτιο 2002, και στο Νο 33 του Top 100 της ίδιας χρονιάς. Το 2003, σε συνεργασία με το παραδοσιακό σχήμα Βόσπορος από την Τουρκία, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Νικηφόρου Μεταξά, κυκλοφορεί από την Hitch Hyke το άλμπουμ “Του Βόσπορου το Πέρα“, με νέες συνθέσεις καλλιτεχνών και από τα δύο σχήματα, σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη, Τάκη Συρέλλη και Βασιλικής Παπαγεωργίου, η οποία και ερμηνεύει τα τραγούδια. Οι Mode Plagal έχουν συνεργαστεί επί σκηνής κατά καιρούς με πολλούς καλλιτέχνες, και πιο πρόσφατα με την Ελένη Τσαλιγοπούλου (1999-2000), με τον Βόσπορο (2001-2), την Γιώτα Βέη και τον Βασίλη Σκουλά (2001), τον Διονύση Σαββόπουλο (2002-3). ΄Εχουν εμφανιστεί σε αμέτρητες μουσικές σκηνές, κλαμπ και φεστιβάλ σε ολόκληρη την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων τα Φεστιβάλ Κόμικς της Βαβέλ στο Γκάζι, το Jazz Weekend Festival στην Ιερά οδό, το Μέγαρο Μουσικής, το 1ο & 2ο Ethnic & Jazz Festival στην Αθήνα, to Gaia Festival στην Θεσς/κη, καθώς επίσης και σε πολλά φεστιβάλ στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων στα : 5ο Euro-Syrian Jazz Festival στην Δαμασκό, στη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη σε συνεργασία με τον “Βόσπορο” για το έτος Σεφέρη, στη Χάγη, το ΄Αμστερνταμ, την Ουτρέχτη και το Ρότερνταμ με το “Φανάρι της Ανατολής”, στο Barbican Theatre του Λονδίνου στα πλαίσια του Greece in Britain, στην Ισπανία, στο Βέλγιο, στο περίφημο Paradiso Club στο ΄Αμστερνταμ, στο Nijmegen/Ολλανδία, στο Fringe Bath Festival, στο Cardiff και στο Queen Elisabeth (Αγγλία), κλπ. ΄Εχουν πάρει όλα αυτά τα χρόνια πάμπολλες υμνητικές κριτικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το μουσικό περιοδικό fRoots (Αγγλία) τους είχε το 2002 δισέλιδο αφιέρωμα ως “…το πιο πρωτοπόρο σχήμα της ελληνικής παραδοσιακής σκηνής“, το Modern Drummer (Αμερική) χαρακτήρισε τον πρώτο τους δίσκο ως “…ό,τι καλύτερο έπεσε στα χέρια μας εδώ και καιρό, ανεξάρτητα από προέλευση…“, ενώ κριτικές και σχόλια για το γκρουπ υπάρχουν σε διάφορα sites στο δίκτυο. Κομμάτια τους έχουν συμπεριληφθεί σε διεθνείς συλλογές της world σκηνής, όπως στο ισπανικό “Grecia – De Oriente y de Occidente”, (το “Γω στα Ξένα”), στο “The Rough Guide to the Music of Greece” – (“Πικροδάφνη”), στη συλλογή του fRoots – 2002, (το “Φεγγαράκι”), κ.ά.

Νίκος Παραουλάκης

Ο Νίκος Παραουλάκης γεννήθηκε στην Κρήτη το 1977. Το 1995 εγκαθίσταται στην Αθήνα για να ακολουθήσει μουσικές σπουδές. Μαθητεύει και παίρνει πτυχίο στα Ανώτερα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη) με τους Παναγιώτη Αδάμ, Ιωσήφ Παπαδάτο και Βασίλη Φόστερ, στην Κλασική κιθάρα με τον Θανάση Κουμεντέρη & στην Jazz Κιθάρα με τον Γιώτη Σαμαρά. Απο το 2000 το ενδιαφέρον του στρέφεται περισσότερο στην ανατολική και Ελληνική μουσική παράδοση. Διδάσκεται νέυ από τους Ömer Erdoğdular και Χάρη Λαμπράκη. Συνεργάζεται με πολλούς σημαντικούς Έλληνες και ξένους συνθέτες και μουσικούς σε συναυλίες και στην δισκογραφία (Σωκράτη Μάλαμα, Αλκίνοο Ιωαννίδη, Ορφέα Περίδη, Haig Yazidjian, Αντώνη Απέργη, Marta Sebastyen, Χάρις Αλεξίου, Ελένη Βιτάλη, Λουδοβίκο των Ανωγείων, Βασίλη Σκουλά, Ν.Κυπουργό, κ.α.). Το 2005-2006 διδάσκει νέυ στο ΤΕΙ Ηπείρου (τμήμα λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής) στην Άρτα. Το 2014 εκδίδει το cd με τίτλο Από το φως και το σκοτάδι σε μουσική, ενορχήστρωση, παραγωγή και ηχοληψία δική του, στίχους του Δημήτρη Παπαχαραλάμπους και ερμηνευτές τους Αλκίνοο Ιωαννίδη, Μανώλη Λιδάκη, Απόστολο Ρίζο, Μαρίνα Δακανάλη, Μαρία Κώτη, Νίκο Βενετάκη, Μαρία Φασουλάκη, Πάνο Παπαιωάννου, Ζωή Βεργάκη

Νίκος Παπαγεωργίου

Ξεκίνησε την ενασχόληση του με την μουσική απο την παιδική ηλικία μαθαίνοντας λάφτα με τον Ευγένιο Βούλγαρη και βυζαντινή μουσική με τον Γεώργιο Παπαγεωργίου στην σχολή της Μητροπόλεως Ηλείας.Απο το 2011 ξεκίνησε την ενασχόληση του με το τανμπούρμε δάσκαλό του τον Murat Aydemir στα πλαίσια, κυρίως, των σεμιναρίων του Μουσικού εργαστηρίου «Λαβύρινθος». Απο το 2014 ειναι φοιτητής του παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών.
Είναι μέλος της ορχήστρας Παραδοσιακών οργάνων του δημοτικού ωδείου Πατρών, ενώ το 2016 έγινε μέλος του μουσικού σχήματος“Birun” με καλλιτεχνικό διευθυντή τον KudsiErgüner.

Κώστας Τσαρούχης

Ο Κώστας Τσαρούχης γεννήθηκε στη Πάτρα το 1984. Το 2004 ξεκίνησε να ασχολείται με το ούτι με δάσκαλο τον Ευγένιο Βούλγαρη στο δημοτικό ωδείο Πατρών. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια στο ούτι με τους Yurdal Tokcan και Haig Yazdjian. Λίγα χρόνια αργότερα άρχισε να μαθαίνει κοντραμπάσο με δάσκαλο τον Vilen Karapetyan. Συμμετέχει σε συναυλίες με διάφορα σχήματα σε μουσικές σκηνές και φεστιβάλ σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Είναι απόφοιτος των Μηχανικών Η/Υ του Πανεπιστημίου Πατρών.

Αλέξης Νόνης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970 και άρχισε να μελετά μουσική σε μικρή ηλικία με την παρότρυνση του πατέρα του, μαέστρου και συνθέτη Κωνσταντίνου Νόνη. Το 1993 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο κλασικό πιάνο (δίπλωμα), στα ανώτερα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη, φούγκα), καθώς και στο Τμήμα Γερμανικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.Από το 1995 ξεκίνησε την αναζητησή του στον κόσμο του ρυθμού μελετώντας παραδοσιακά και αφρικάνικα κρουστά με την βοήθεια των Λευτέρη Γρηγορίου, Δημήτρη Μπάρμπα, Μohammed Αrafa και Βijan Chemirani. Κατά την διετία 1996-98 παρακολούθησε τον κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών μουσικοκινητικής αγωγής “Carl Orff”, στον οποίο σήμερα διδάσκει ρυθμολογία και κρουστά. Παράλληλα εργάζεται ως συνοδός σύγχρονου χορού σε επαγγελματικές σχολές χορού.Έχει συνεργαστεί με πολλούς μουσικούς και συγκροτήματα σε εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχει επενδύσει μουσικά παραστάσεις χορού και θεάτρου και από το 2000 ως το 2014 ήταν μέλος του συγκροτήματος “Χαΐνηδες”. Από το 2011 είναι μέλος του κουαρτέτου ορχηστρικής μουσικής “dorόs”.

“Χάλκινα της Γουμένισσας”

Η Γουμένισσα έχει την δική της μουσική γειτονιά ή καλύτερα τη γειτονιά των μουσικών. Διακόσιοι, και πλέον λαϊκοί οργανοπαίκτες συνθέτουν μια ξεχωριστή εικόνα και φτιάχνουν την δική τους ιστορία. Τα μουσικά όργανα τους είναι ,κατά κύριο λόγο. Πνευστά όπως κλαρίνα, τρομπέτες, τρομπόνια, ευφώνια, σαξόφωνα νταούλια, τύμπανα και γκράν κάσα. Όπου γλέντι, όπου πανηγύρι, όπου γιορτή, η συντροφιά των παραδοσιακών ήχων δεν λείπει από την πόλη.
Η ονομασία Χάλκινα της Γουμένισσας δόθηκε για πρώτη φορά στην μπάντα του Αλέξανδρου Ζώρα σε μια συνεργασία με την Δήμητρα Γαλανή στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Τα Χάλκινα του Αλέξανδρου Ζώρα με βασικό πυρήνα την οικογένεια Ζώρα και σε συνεργασία με διάφορους άλλους μουσικούς, έχουν εμφανιστεί σε σημαντικούς χώρους όπως το Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής.Τα «χάλκινα» έχουν ταξιδέψει στην Αμερική, την Αυστραλία και σχεδόν σε όλη την Ευρώπη δίδοντας συναυλίες με μεγάλη επιτυχία. Ο τρόπος που παίζονται οι διάφοροι παραδοσιακοί και μη σκοποί είναι ξεχωριστός, ιδιότυπος. Δεν είναι δυνατόν, όχι μόνο να περιγραφεί με λόγια, άλλα ούτε αναφορά να γίνει σε κάτι τέτοιο. Η μελωδία των χάλκινων αγγίζει την ψυχή τού ακροατή, δημιουργώντας μέσα του μια γλυκιά αναστάτωση, ένα κύμα χαράς και λύπης. Η απόλυτη έκφραση της μουσικής πανδαισίας!
Ο εκρηκτικός και «χάλκινος» ήχος, το βαλκανικό αποτύπωμα στη μουσική τους, ο γρήγορος ρυθμός και η δεξιοτεχνία τους έκαναν τα «Χάλκινα της Γουμένισσας» φημισμένα εντός και εκτός ελληνικών συνόρων και στο ρεπερτόριο τους μετρούν πολυάριθμες συνεργασίες με Έλληνες και ξένους μουσικούς, δίσκους, αφιερώματα και συναυλίες.Τρομπέτες, τρομπόνια, κλαρίνα και νταούλια είναι τα χαρακτηριστικά όργανα που χρησιμοποιούν οι μουσικοί. Η εμφάνιση του ιδιαίτερου μουσικού χρώματος που χαρακτηρίζει τα«Χάλκινα της Γουμένισσας» τοποθετείται στις αρχές του 20ου αιώνα και στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας και τα Βαλκάνια. Η μουσική δεξιοτεχνία στη Γουμένισσας περνάει από γενιά σε γενιά και σταδιακά δημιουργήθηκε η παράδοση που θέλει την περιοχή να αποτελεί φυτώριο λαμπρών μουσικών.

Γιώργος Ζαχαριουδάκης

Ο Γιώργος Ζαχαριουδάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 1978. Έχει αποκτήσει δίπλωμα φλάουτου, δίπλωμα πιάνου και πτυχίο αρμονίας από το Ωδείο “Ορφείο” Αθηνών και πτυχίο μουσικής (Bachelor of Arts) από το Bath Spa University της Αγγλίας. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές πιάνου στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής της Σκοτίας και μεταπτυχιακές σπουδές φλάουτου και εθνομουσικολογίας στο Newcastle University upon Tyne της Αγγλίας.
Από το 2004 ασχολείται με την έρευνα της ελληνικής δημοτικής μουσικής και με την εκτέλεση των ελληνικών οργάνων (σφυροθιάμπολο, διπλομάντουρο, ασκομαντούρα, τσαμπούνα). Επίσης, επιχειρεί την προσαρμογή πνευστών από άλλες παραδόσεις (δυτικό φλάουτο, κέλτικα whistles, ινδικό bansuri) στο ελληνικό ιδίωμα. Με υποτροφία του ΙΚΥ, πραγματοποίησε διδακτορική έρευνα στο Sheffield University της Αγγλίας με θέμα “Ανάλυση και ερμηνεία της κρητικής μουσικής με τη χρήση παραδοσιακών οργάνων, και η προσαρμογή του δυτικού φλάουτου στο κρητικό μουσικό ιδίωμα”.
Είναι βασικός συντελεστής στα μουσικά σχήματα “Daulute” και “Πύρηχος”, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερες προτάσεις για την ερμηνεία της ελληνικής μουσικής. Συμμετέχει σε παραδοσιακά δρώμενα και φεστιβάλ στην Ελλάδα, όπως επίσης εμφανίζεται σε συναυλιακούς χώρους στο εξωτερικό, παίζοντας ελληνική δημοτική μουσική.

Μαρία Λούκα

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης και ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο πιάνο και θεωρητικά, στο ωδείο Εθνικό Ωδείο του Ηρακλείου Κρήτης, και τις συνέχισε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Παρακολούθησε μαθήματα λυρικού τραγουδιού με την κα Λίνα Τέντζερη και την κα Εύα Θανάση. Επίσης, παρακολούθησε μαθήματα στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο ‘Θέατρο των Αλλαγών’ και χορό στο Λύκειο Ελληνίδων.
Το 2003 πραγματοποιεί Βαλκανική περιοδεία ως μέλος στην παράσταση ‘Αχαρνείς’ που ανέβασε ο Διονύσης Σαββόπουλος με τον Νίκο Παπάζογλου και επισκέφθηκε κάποια από τα μεγαλύτερα θέατρα όπως της Σλοβενίας, Τουρκίας, Ρουμανίας, Ιταλίας κ.α
Η πρώτη της δισκογραφική δουλειά ήταν το 2006 με το άλμπουμ ‘Καλημέρα’ στο οποίο συμμετείχε και ο Σωκράτης Μάλαμας και υπογράφει τα περισσότερα τραγούδια.
Συμμετείχε σε συναυλίες του Νίκου Μαμαγκάκη στο Μέγαρο Αθηνών παρουσιάζοντας σε επανεκτέλεση το ιστορικό πια ‘Κέντρο Διερχομένων΄ καθώς και τραγούδια από την τηλεοπτική σειρά ‘Λούφα και Παραλλαγή’.
Η Μαρία Λούκα συμμετείχε πέρα από τον πρώτο δίσκο του νέου τραγουδοποιού Νίκου Ζουρνή με τίτλο ‘Χιλιόμετρα’, με τα τραγούδια ‘Σκόνη Αστρική’ και ‘Θέλω να σου τραγουδήσω’ και στην δεύτερη του εργασία με τίτλο ‘Όλα τα χρώματα του Μπλε’ αλλά και στον live δίσκο του Παύλου Παυλίδη στο θέατρο ‘Απόλλων’ στη Σύρο, όπως και στον δίσκο του Φίλιππου Πλιάτσικα ‘Τα Κρυμμένα’.
Έχει εκδόσει 2 δίσκους (Ιστορίες, 10 Στιγμές) σε δικές της συνθέσεις και στίχους.
Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την παραδοσιακή μουσική κυρίως της Κρήτης και συνεργάζεται με διάφορους σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Δημήτρης Σγουρός, ο Κωστής Αβυσσινός κ.ά. έχοντας στο πλευρό της ως βασικό συνεργάτη τον δεξιοτέχνη των πνευστών Γιώργο Ζαχαριουδάκη.

Στέλιος Συκάκης

Γεννήθηκε το 1973 στο Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου. Επηρεασμένος από τον πατέρα του Κωνσταντίνο, και το θείο του Μιχάλη, αυτοδίδακτοι στο μουσικό όργανο μπουλγαρί και τραγουδιστές της περιοχής του Ατσιπόπουλου, ξεκίνησε μαθήματα μουσικής. Σε ηλικία έξι (6) ετών, ξεκίνησε μαθήματα μπουζουκιού. Τρία (3) χρόνια αργότερα εντάχθηκε στη Δημοτική Φιλαρμονική Δήμου Ρεθύμνου διδασκόμενος πνευστά μουσικά όργανα (τούμπα και εμφώνιο). Σε ηλικία δεκαπέντε (15) ετών παρακολούθησε παράλληλα μαθήματα μπουζουκιού στη Φιλαρμονική Δήμου Ρεθύμνου και μαθήματα ωδικής και αρμονίας στο Ωδείο «Μουσική Παιδεία» στον Πειραιά. Τρία (3) χρόνια αργότερα, παρακολούθησε τριετή μαθήματα Βυζαντινής μουσικής. Έτσι του προκλήθηκε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μουσική παράδοση της χώρας μας. Ταυτόχρονα μαθήματα και σε άλλα μουσικά όργανα, όπως σάζι, λαύτα (πολίτικο λαούτο) και μελετώντας κρητικό λαούτο του δίνεται η ευκαιρία να διευρύνει τη μουσική του παιδεία. Εργάζεται παράλληλα σε μαγαζιά ως μουσικός. Σε ηλικία δεκαέξι ετών, παράλληλα με τις μουσικές του σπουδές ξεκινάει να παραδίδει μαθήματα στη Φιλαρμονική Δήμου Ρεθύμνου, ως δάσκαλος πλέον σε χάλκινα βαθύφωνα πνευστά και μπουζούκι, έως το 1996 περίπου. Εν έτη 2000, μέσω της Φιλαρμονικής του Δήμου Ρεθύμνου, έχοντας γνωρίσει και συνεργαστεί και με άλλους μουσικούς, ξεκινάει συνεργασία με τους Γιάννη Παπατζανή, περκασσιονίστα (percussionist), τραγουδιστή, και τον Νίκο Κατριτζιδάκη, εκτελεστή σε πνευστά μουσικά όργανα, τραγουδιστή, όπου δημιουργούν το 2002 το μουσικό σχήμα «Αχός» και ηχογραφούν τον ομώνυμο δίσκο. Παράλληλα, συνεργάζεται και με άλλους εκλεκτούς μουσικούς, όπως το λυράρη Ζαχαρία Σπυριδάκη, τον λαουτιέρη, κιθαρίστα Δημήτρη Σιδερή, τον λυράρη Γιάννη Πολυχρονάκη, Γιώργη Δρουδάκη, Στέλιο Ζερβό και πολλούς άλλους, παίζοντας είτε λαούτο, είτε μπουζούκι, λαύτα, σάζι, μαντολίνο η λαϊκή κιθάρα. Το 2003, γνωρίζει το δάσκαλο και δεξιοτέχνη λυράρη, Δημήτρη Σγουρό, από την Κριτσά Λασιθίου, ξεκινώντας μια νέα μουσική συνεργασία, συμμετέχοντας μαζί του σε ζωντανές συναυλιακές διοργανώσεις έως και σήμερα. Αποτέλεσμα της παραπάνω συνεργασίας, αποτελεί η συμμετοχή του στη νέα δισκογραφική δουλειά του Δημήτρη Σγουρού, με τίτλο «Σκοποί και τραγούδια της Κρήτης από το αρχείο του Παύλου Βλαστού (1860-1910)», που κυκλοφόρησε πρόσφατα, παίζοντας κρητικό λαούτο, σόλο και τέμπο, λαύτα και μπουλγαρί. Εν κατακλείδι, παρά τις μουσικές συνεργασίες, φροντίζει να διευρύνει τις γνώσεις του, παρακολουθώντας και μουσικά σεμινάρια, όπως στο σάζι ύπο την διδασκαλία του Τούρκου μουσικού και δάσκαλου Memet Erenler, στο «Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος», που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του Ross Daly, καθώς επίσης παραδίδει μαθήματα στο σάζι, μπουλγαρί, τρίχορδο μπουζούκι, μπαγλαμά, μαντολίνο, κρητικό λαούτο και λαύτα.

Βαγγέλης Τσαγκαράκης

Γεννήθηκε στις Γωνιές Μονοφατσίου. Ασχολείται με την παραδοσιακή μουσική από μικρό παιδί. Παίζει επαγγελματικά και διδάσκει σε ωδεία και μουσικές σχολές ,όλα σχεδόν τα νυκτά ,κρουστά και τοξοτά παραδοσιακά όργανα. Τα περισσότερα τα έμαθε μόνος του καθισμένος σ’ έναν βράχο απέναντι απ’την Σπιναλόγκα

Φραγκίσκος Μπαλτζάκης

Ο Φραγκίσκος Μπαλτζάκης μαθήτευσε ως παιδί Δημοτικού δίπλα στο μεγάλο δάσκαλο Κώστα Μουντάκη, διδασκόμενος λύρα, με την οποία όμως ασχολήθηκε σε ερασιτεχνικό επίπεδο. Έχει ασχοληθεί εδώ και πολλά χρόνια με την ασκομαντούρα και έχει δώσει νέες διαστάσεις στο όργανο αυτό παραμένοντας όμως πάντα εντός των παραμέτρων της παράδοσης και αντλώντας γνώσεις από το παίξιμο των παλαιότερων μαστόρων αυτού του οργάνου αυτού. Η πρώτη του επαφή με την ασκομαντούρα ήρθε όταν συνάντησε παλιούς οργανοπαίκτες του είδους. Κατά κύριο λόγο κτηνοτρόφους και γεωργούς, μεγαλωμένους στα βουνά. Ανθρώπους αυθεντικούς που γνωρίζουν άριστα τις ιδιαιτερότητες της ασκομαντούρας. Την κατασκευή της, την τέχνη και τα ακούσματα της.
Προσπαθεί να μεταδώσει και στους νεότερους όσα γνωρίζει, παράλληλα με κάποιες μουσικές καταγραφές που πιθανώς να φανούν χρήσιμες στο μέλλον. Από τις άμεσες προτεραιότητες του είναι να μάθουν τα νέα παιδιά, την κατασκευή της ασκομαντούρας από τους παλιούς ανθρώπους.
Έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους καταξιωμένους κρητικούς καλλιτέχνες ενώ τα τελευταία χρόνια αποτελεί μέλος κρητικού συγκροτήματος που μεταφέρει σε ολόκληρη την Ελλάδα τα μουσικά ακούσματα του τόπου μας.
Έχει συμμετάσχει (2010) στο «Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών» του Δήμου Ηρακλείου, σε μία συνύπαρξη με τη ορχήστρα πνευστών, χάλκινων οργάνων της Ουαλίας «Symphonic Brass Wales». Για πρώτη φορά βρέθηκαν στη σκηνή μαζί ασκομαντούρα και γκάιντα!
Έχει λάβει μέρος στο Φεστιβάλ Ασκομαντούρας «Ποιμένες Αγραβλούντες» που γίνεται κάθε χρόνο στο χωριό Γέργερη, το οποίο αποτελεί και μία βασική πηγή του οργάνου.

Κώστας Γιαννακόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973 και κατάγεται από τα χωριά Κεφαλινού Ν. Μεσσηνίας και Δρακοβούνι (Γλόγοβα) Ν. Αρκαδίας. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιά και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος σπουδών στη Δημόσια Οικονομική.
Σε ηλικία δέκα ετών ξεκίνησε να μαθαίνει ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς στον Μορφωτικό και Καλλιτεχνικό Σύλλογο «ο Παρθενών» του Ν. Τριανταφύλλου. Αργότερα, ως φοιτητής, ασχολήθηκε και με τη διδασκαλία των ελληνικών χορών, όντας χοροδιδάσκαλος του ως άνω συλλόγου και του συλλόγου «Απόλλων» Κερατέας.
Η ενασχόλησή του με τους παραδοσιακούς χορούς τον βοήθησε να έρθει σε επαφή με τα μουσικά ιδιώματα και τους ρυθμούς από όλη την Ελλάδα και να αγαπήσει ιδιαίτερα το κλαρίνο. Έχει υπάρξει μαθητής των πρακτικών λαϊκών οργανοπαικτών Παρασκευά Δαννέ και Χαράλαμπου Γιαννόπουλου, ενώ έχει παρακολουθήσει και λίγα μαθήματα στο ωδείο «Φίλιππος Νάκας» με δάσκαλο τον Γιώργο Κωτσίνη.
Η μελέτη του ως προς τη δημοτική μας μουσική αφορά σε σκοπούς και τραγούδια από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της πατρίδας μας, με έμφαση στις παλιές πρωτότυπες μουσικές εκτελέσεις τους που έχουν καταγραφεί στη δισκογραφία ή όπως έχουν φτάσει ως τις μέρες μας μέσω της προφορικής παράδοσης.
Επί μακρόν υπήρξε συνεργάτης της τηλεοπτικής εκπομπής «Μουσική παράδοση» του Παναγιώτη Μυλωνά, ενώ έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους αριστοτέχνες μουσικούς και με πολλούς γνωστούς ερμηνευτές δημοτικών τραγουδιών (Παναγιώτη Λάλεζα, Χρόνη Αηδονίδη, Θεόφιλο, Καριοφύλλη Δοϊτσίδη, Νάντια Καραγιάννη κ.α.).
Επίσης, έχει λάβει μέρος σε πολλές συναυλίες, σε εκδηλώσεις και παραστάσεις χορευτικών συγκροτημάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Κυριάκος Γκουβέντας

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1966 καί ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές σε ηλικία δώδεκα χρονών στο Ωδείο Βορείου Ελλάδας, στην τάξη του Φάνη Καπλανίδη, απ’ όπου απεφοίτησε το 1991, με δίπλωμα «Άριστα Παμψηφεί» . Στη διάρκεια των σπουδών, πήρε το «ΕΙΔΙΚΟ ΑΡΜΟΝΙΑΣ» καί το L.R.M.S. της ROYAL ACADEMY OF MUSIC του Λονδίνου.
Παράλληλα με τις σπουδές στο Ωδείο, αφού μεγάλωσε σε μουσικό οικογενειακό περιβάλλον, άρχισε να ασχολείται συστηματικά με όλα τα είδη της ελληνικής μουσικής: «Παραδοσιακή», «Λαϊκή», «Έντεχνη», «Ρεμπέτικο», «Ρετρό».
Διδάσκει από το 1989 σε πολλά ωδεία και μουσικές σχολές.
Δίδαξε στο Τ.Ε.Ι. ΗΠΕΙΡΟΥ στη σχολή λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής Άρτας
Διετέλεσε μέλος πάμπολλων ορχηστρών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συνεργάστηκε κατά καιρούς με όλους τους μεγάλους έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές, μηδενός εξαιρουμένου, καθώς και με παράγοντες, φορείς, λειτουργούς της λαϊκής, δημοτικής , παραδοσιακής και γενικότερα της ελληνικής μουσικής, αρχικά στόν Νομό Θεσσαλονίκης καί στη συνέχεια σε όλη την ελληνική επικράτεια, αλλά και στο εξωτερικό, πραγματοποιώντας αμέτρητα ταξίδια, επαφές παρουσιάσεις και συναυλίες, γιά περισσότερα από 20 χρόνια. Αποτέλεσμα αυτής της συνεχούς και αδιάλειπτης έρευνας είναι η συμμετοχή του, σε παραπάνω από 150 δίσκους μακράς διαρκείας, δεκάδες τηλεοπτικές εκπομπές, εκατοντάδες συναυλίες, σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στις πέντε ηπείρους, στο διάστημα των είκοσι ετών της δημόσιας ακαταπόνητης, συνεχούς, μουσικής καί πολιτιστικής δραστηριότητάς του.
Η συνεχής ωρίμανσή του και κατά το περιεχόμενο τής ύλης, αλλά καί κατά την συστηματική της διδασκαλίας της, μέσα στον δύσβατο γιά άλλους κόσμο της μουσικής μας, απετέλεσε τον κύριο λόγο, για τον οποίο του ζητήθηκε από το LONDON UNIVERSITY, συγκεκριμένα από την σχολή S.O.A.S. (Σχολή Ασιατικών και Αφρικανικών Μουσικών Σπουδών), να διδάξει σε σεμινάριο και εργαστήριο, το εξειδικευμένο θέμα που χειρίζεται με εξαιρετική επιστημονική και καλλιτεχνική προσέγγιση. Απεδέχθη την πρόσκληση και δίδαξε καθώς και συμμετείχε στην συναυλία GENIOUS OF THE VIOLIN, μεταξύ εξαιρετικών βιολιστών από όλον τόν κόσμο, ως ιδανικός εκπρόσωπος της Ελληνικής εκφραστικής ιδιοτυπίας και της παράδοσης του βιολιού στη χώρα μας. Δίδαξε επίσης στο φεστιβάλ βιολιού τού ILE DE FRANCE, στο Παρίσι., όπου συμμετείχε σαν εκτελεστής .

Ιουλία Καραπατάκη

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Τελείωσε το 2004 το Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης. Από τότε εργάζεται ως τραγουδίστρια-μουσικός σε νυχτερινά μαγαζιά και μουσικές σκηνές στην Αθήνα, την επαρχία αλλά και το εξωτερικό. Έχει πτυχίο ανώτερων θεωρητικών και έχει παρακολουθήσει μαθήματα κλασικής κιθάρας. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων, με καλλιτέχνες όπως ο Γιάννης Παπαβασιλείoυ (Βλάχος), ο Αντώνης και ο Θοδωρής Ξηντάρης, ο Σωτήρης Παπατραγιάννης κ.ά.
Ο Χαραλάμπης Παρασκάκης, ο Γιάννης Σφακιανός, ο Δαμιανός Μαυράκης και ο Σήφης Αποστολάκης, γεννήθηκαν στο Μιραμπέλλο. Ασχολούνται με την παραδοσιακή μουσική από μικρά παιδιά και είναι επαγγελματίες μουσικοί. Την τέχνη τους την χαρακτηρίζει η προσήλωση στις παραδοσιακές φόρμες και η πίστη στις καλλιτεχνικές αξίες των μεγάλων δασκάλων τους.
Προσεγγίζουν τα αριστουργήματα της κρητικής μουσικής κληρονομιάς με τον σεβασμό που αρμόζει στην ηλικία τους και -ταυτόχρονα- με την σιγουριά και το θάρρος που επιτρέπει το σπουδαίο ταλέντο τους .

“Σταυροδρόμι Μυστικό”

Στην ασχήμια της παρακμής το ελπιδοφόρο αντίδοτο αναζητείται σαν από ένστικτο στην ωραιότητα που επιβιώνει σε διαχρονικά εκφραστικά μέσα. Με αυτήν την σκέψη βρέθηκαν σε ένα σταυροδρόμι ήχοι, ρυθμοί, πνευματικές αναφορές της ελληνικής παράδοσης με την σύγχρονη «ηλεκτρονική» αισθητική της μουσικής δημιουργίας. Μια πειραματική προσέγγιση με νέες συνθέσεις, εναλλακτικές διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών μέχρι κομμάτια με μεσογειακά και world music στοιχεία ενορχηστρωμένα με ατμοσφαιρικό τρόπο που συναντιούνται διακριτικά στο ίδιο πνεύμα. Το όνομα της συνεύρεσης των τεσσάρων μουσικών “Σταυροδρόμι μυστικό” είναι και ο τίτλος μιας σειράς κομματιών σε μουσική & στίχους Μανώλη Μενεγάκη που γράφτηκαν με την παραπάνω ιδέα. ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΕΝΕΓΑΚΗΣ – μουσική & στίχοι: στα κομμάτια του “Σταυροδρόμι μυστικό” / 12χορδη κιθάρα, μπάσο, προηχογραφήσεις, επεξεργασία βίντεο ΞΑΝΘΟΥΛΑ ΠΟΡΦΥΡΑΚΗ – τραγούδι. ΜΑΝΟΣ ΚΑΜΑΡΑΤΟΣ – κρουστά, ηλεκτρική κιθάρα, loop player, ξύλινα πνευστά / μουσική στο “Φως μες στην καρδιά” – στίχοι: Μάνος Καμαράτος και Μανώλης ΜενεγάκηςΣΑΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ – Μπάσο

BIOGRAPHICAL DATA OF THE ARTIST

“Mode Plagal”

“In Greek Mode … one of the more inventive bands in the current Greek roots scene…” is how Chris Williams introduces Mode Plagal in his April 2002 feature in fRoots magazine (UK). “… compared to the king of the Thraecian wedding music, the Bulgarian clarinet player Ivo Papasov,..[…]..Mode Plagal are more radical in dissolving the ethnic references…” writes T. Maas, about their 2001 live appearance in Club Paradiso, Amsterdam (The Netherlands). “… Mode Plagal is hipper than any American record I’ve heard in a long time… they make a case for fusion that might have saved the genre twenty years ago…” is how Modern Drummer (USA) magazine responded to ethnic-jazz combo Mode Plagal’s self-titled debute release back in 1995.
Mode Plagal belong to a group of bands who, using the jazz technique, have created a unique musical idiom. An idiom with references to traditional music and verse, to Byzantine sounds, funk rhythms and many other musical elements which do not belong to just one genre, or have not been used per se, but only as influences. The Athens based band was formed in 1990 by Thodoris Rellos (saxophone, voice), Kleon Antoniou (guitars, voice) and Takis Kanellos (drums). In 1995 Antonis Maratos (bass) joins the band and they release their first album, MODE PLAGAL, on Ano Kato records, Thessaloniki. Ιn 1998, with the addition of Angelos Polychronou (percussion), they release MODE PLAGAL II on Lyra. This second album was voted No 96 in the annual WMCE (World Music Charts Europe) Top 100, for the year 2000. In 2001, with the addition of Manos Saridakis and Florian Mikuta -who joins the band in their live concerts ever since- (keys), they release their 3d album, MODE PLAGAL III, on Lyra. Unlike its predecessors, whose material was mostly instrumental, Mode Plagal III features a formidable cast of some of the country’s finest female vocalists, Yiota Vei, Savina Yannatou, Eleni Tsaligopoulou and Theodosia Tsatsou. Mode Plagal III pays also tribute to the richness and beauty of traditional greek verse, the aesthetics that define the demotic tradition and the personification in folk poetry of birds and animals, to who the anonymous creator lends human attributes. MODE PLAGAL III was voted No 13 in the Top 20 of the WMCE (World Music Charts Europe) in March 2002, and No 33 in the TOP 100 for the Year 2002. With the recording of their third album, Mode Plagal have completed 12 years of dealing, researching and experimenting on traditional greek music. In 2003, in cooperation with the traditional group Bosphorus from Turkey, artistic direction by Nikiforos Metaxas, they release with Hitch Hyke the album “Beyond the Bosphorus“, with new compositions by artists of both groups, and with the voice and lyrics of Vassiliki Papageorgiou. Tracks of Mode Plagal albums are included in international world music releases (World Music Network (UK) – Rough Guide to Greece, 2001, fRoots compilation (UK)- summer 2002, Resistencia (Spain)- “Grecia, Oriente y de Occidente” and more) Mode Plagal have collaborated on stage with many artists, recently with Eleni Tsaligopoulou (1999-2000), with Bosphorus group (2001-2), Yiota Vei and Vasilis Skoulas (2001), Dionysis Savvopoulos (2002-3). They have also recorded for the National Greek Radio (the legendary 3rd program), and for the New National Television (NET). The group, a dynamic live band, has given numerous concerts all over Greece and has appeared in many festivals in Greece and abroad, to name a few: 2nd CYCLADIC JAZZ FESTIVAL, the 5th EURO-

Nikos Paraoulakis

He was born in Crete in 1977. In 1995 he moved to Athens in order to study music. He holds a degree in Advanced Music Theory (harmony, counterpoint) after having studied alongside Panagiotis Adam, Iosif Papadatos and Vassilis Foster. He also holds a degree in Classical guitar and Jazz guitar after having studied alongside Thanasis Koumenteris and Giotis Samaras respectively.
Since 2000 he has focused more on Eastern and Greek musical tradition.
He studied the ney alongside Ömer Erdoğdular and Haris Lambrakis.
He collaborates with many important Greek and foreign composers and musicians in concerts and in discography (Sokratis Malamas, Alkinoos Ioannidis, Orpheas Peridis, Haig Yazidjian, Antonis Apergis, Marta Sebastyen, Haris Alexiou, Eleni Vitali, Loudovikos ton Anogeion, Vasilis Skoulas, N. Kipourgos etc.).
In 2005-2006 he taught at the Department of Traditional Music of the School of Arts of the Technological Educational Institute of Epirus, in the town of Arta.
In 2014 he recorded an album entitled From light and darkness (Από το φως και το σκοτάδι) featuring his own compositions and lyrics by Dimitris Papacharalambous and which was orchestrated, produced and sound-engineered by himself. The album singers include Alkinoos Ioannidis, Manolis Lidakis, Apostolos Rizos, Marina Dakanali, Maria Koti, Nikos Venetakis, Maria Fasoulaki, Panos Papaioannou, Zoe Vergaki.

Nikos Papageorgiou

He started learning music since childhood taking lavta lessons alongside Evgenios Voulgaris and Byzantine music lessons alongside Georgios Papageorgiou at the School of the Metropolitanate of Ilia.
In 2011 he started learning the tambour alongside Murat Aydemir during seminars that were held at the Labyrinth Music Workshop. Since 2014 he has been a student of the Department of Primary Education of the University of Patras.
He is a member of the Orchestra of Traditional Instruments of the Municipal Conservatory of Patras, and in 2016 he became a member of the “Birun” musical ensemble with art director Kudsi Ergüner.

Kostas Tsarouchis

He was born in Patras in 1984, In 2004 he started learning the oud alongside Evgenios Voulgaris at the Municipal Conservatory of Patras. He has attended seminars on oud imparted by Yurdal Tokcan and Haig Yazdjian. Some years later he started learning the double bass with Vilen Karapetyan. He is a member of various music ensembles and he has performed live in many music scenes and festivals all over Greece. He also holds a degree from the Department of Computer Engineering & Informatics of the University of Patras.

Alexis Nonis

He was born in Athens in 1970 and encouraged by his father, conductor and composer Konstantinos Nonis, he started learning music at a very early age. In 1993 he completed his studies in classical piano (diploma) and advanced theory (harmony, counterpoint, fugue), as well as in German language and literature at the University of Athens.
In 1995 he began his exploration of the world of the rhythm, studying traditional and African percussion instruments alongside Dimitris Barbas, Μohammed Αrafa and Βijan Chemirani. Between 1996 and 1998 he attended the postgraduate program of the Hellenic Association of Music and Movement Education Carl Orff, where he currently teaches rhythmology and percussion. He also accompanies modern dance classes at professional dance schools.
He has collaborated with many musicians and groups in Greece and abroad, and has performed live at many dance performances and theatrical plays. From 2000 to 2014 he was a member of the music band “Hainides”. Since 2011 he is a member of the “dorόs” orchestral music quartet

Goumenissa Brass Band

Goumenissa has its own music neighbourhood or better yet a neighbourhood of musicians. At least two hundred folk musicians form part of a unique image and make history. Their musical instruments are mainly wind instruments like clarinets, trumpets, trombones, euphoniums, saxophones but also davuls, drums and bass drums. Traditional music is the indispensable companion of every festivity that takes place in the town.
The name Goumenissa Brass Band was first given to Alexandros Zora’s band during a collaboration with Dimitra Galani in the mid 1990’s. The Alexandros Zora’s Brass Band, having the Zora’s family as its key members performing alongside various musicians, has appeared in important concert venues such as the Odeon of Herodes Atticus and the Athens Megaron. The “Brass Band” has travelled to America, Australia and almost all Europe, giving concerts with great success. The way in which the various traditional and non-traditional tunes are played is distinct, peculiar. It is impossible to make a clear reference to it, let alone describe it in words. The melody of the Brass Band touches the listener’s soul, creating a bittersweet excitement, a wave of joy and sadness. The ultimate expression of musical feast!
The band’s explosive and “Brass” sound, the Balkan footprint in its music, its rapid rhythm and its virtuosity have made “Goumenissa Brass Band” famous in Greece and abroad having collaborated with numerous Greek and foreign musicians in album recordings, tributes and concerts.
Trumpets, trombones, clarinets and davules are the standard instruments used by the band’s members. The first appearance of this particular sound of the “Goumenissa Brass Band” dates back to the early 20th century at the region of Western Macedonia and the Balkans. The musical virtuosity of Goumenissa goes from generation to generation and thus the region is regarded as a nursery for brilliant musicians.

Giorgos Zacharioudakis

Giorgos Zacharioudakis was born in Heraklion, Crete in 1978. He holds a diploma in flute, piano and a degree in harmony from the “Orfeio” Conservatory of Athens as well as a Bachelor of Arts in Music from Bath Spa University, England. He has pursued postgraduate studies in piano at the Royal Scottish Academy of Music and in flute and ethnomusicology at the University of Newcastle upon Tyne, England.
Since 2004 he has been an avid researcher of Greek folk music and a performer of Greek musical instruments (sfyrothiambolo, diplomandouro, askomandoura, tsambouna). He has been also attempting to introduce wind instruments of different musical traditions (western flute, Celtic whistles, and Indian bansuri) to the Greek musical idiom. Following a scholarship by the Greek State Scholarships Foundation (IKY) he made doctoral research at Sheffield University, England on “Analysis and Interpretation of Cretan Music using Traditional Instruments and Adaptation of the Western Flute in the Cretan Musical Idiom”.
He is a key contributor in the musical ensembles Daulute and Pyrichos which propose new and innovative ways of performing Greek music. He participates in traditional music events and festivals in Greece and he often performs live in venues abroad.

Maria Louka

Maria Louka was born in Heraklion, Crete and began her musical studies in piano and theory of music at the National Conservatory of Heraklion. She then continued her studies at the National Conservatory of Athens. She studied lyrical song with Lina Tentzeri and Eva Thanasi. She also attended courses at the Department of Theatrical Studies, at the “Theatre of Changes” and studied dance at the Lyceum Club of Greek Women.
In 2003 she went on a tour in the Balkans as a member of the play “Acharneis” which was presented by Dionysis Savvopoulos and Nikos Papazoglou and visited some of the most important theatres in Slovenia, Turkey, Romania, Italy etc.
Her debut album “Kalimera”, in which she composed most of the songs, was released in 2006 with the participation of Sokratis Malamas.
She took part in concerts by Nikos Mamagkakis at the Athens Megaron with an adaptation of the legendary “Kentro Dierhomenon” album and songs of the TV series “Loufa kai Parallagi”.
Maria Louka also participated in the debut album “Hiliometra” of the young songwriter Nikos Zournis performing “Skoni Astriki” and “Thelo na sou tragoudiso”. She also took part in Nikos Zournis’ second album entitled “Ola ta hromata tou mple” and also in Pavlos Pavlidis’ live album at the “Apollon” Theatre in Syros as well as in Filippos Pliatsikas’ album “Ta Krimmena”.
She has recorded two albums featuring her own compositions and lyrics (Istories, 10 Stigmes).
In recent years she has been exploring folk music, mainly Cretan folk music, and has collaborated with renowned artists such as Dimitris Sgouros, Kostis Avissinos and others, alongside wind instruments virtuoso Giorgos Zacharioudakis.

Stelios Sykakis

He was born in Atsipopoulo, Rethymnon in 1973. Deeply influenced by his father Konstantinos and his uncle Michalis, both self-taught boulgari players and singers of the area of Atsipopoulo, he took his first music lessons and at the age of six (6) and started learning the bouzouki. Three (3) years later he joined the Municipal Philharmonic Orchestra of Rethymnon, where he took euphonium and tuba lessons. At the age of fifteen (15) he took bouzouki lessons at the Municipal Philharmonic Orchestra of Rethymnon and lessons on harmony and vocal studies at the “Mousiki paideia” Conservatory in Piraeus.
Three (3) years later he attended a three-year course in Byzantine music. Thus, he developed a great interest in Greece’s musical tradition. Meanwhile he learned other musical instruments like the saz, the lavta (Constantinople lute) and he studied the Cretan lute which helped him expand his musical horizons. He also worked as a musician in various venues.
At the age of sixteen, in parallel with his musical studies, he began teaching at the Municipal Philharmonic Orchestra of Rethymnon, where he offered courses on low-pitched brass wind instruments and bouzouki until 1996.
In 2000, having met and cooperated with other musicians, he started playing with percussionist Giannis Papatzanis and with singer and wind instruments player Nikos Katritzidakis which resulted in the formation of the group “Ahos” and the recording of an album with the same name.
He also had the chance to collaborate with the exceptional musician and lyra player Zacharias Spyridakis, lute and guitar player Dimitris Sideris, lyra player Giannis Polichronakis, Giorgos Droudakis, Stelios Zervos and others with whom he played the lute, bouzouki, lavta, saz, mandolin or parlour guitar.
In 2003 he met Dimitris Sgouros, the lyra virtuoso from Kritsa, Lasithi, Crete and started performing in several concerts and local festivals with him. This resulted in his participation in Dimitris Sgouros’ latest album entitled “Tunes and Songs of Crete 1860-1910 from the Archive of Pavlos G. Vlastos” where he plays Cretan lute, lavta and boulgari.
He is constantly experimenting with new sound and expanding his knowledge by participating in music seminars, such the music seminar on saz by Turkish musician Memet Erenler at Ross Daly’s Labyrinth Musical Workshop. He also continues teaching the saz, boulgari, three-chord bouzouki, baglama, mandolin, Cretan lute and lavta.

Vangelis Tsagarakis

He was born in Gonies, province of Monofatsi, Crete. He has been playing and studying traditional music since childhood. He is a professional musician and a teacher at conservatories and music schools where he teaches almost all plucked, percussion and bowed traditional musical instruments. He learned playing most of them sitting all by himself on a rock facing the island of Spinalonga.

Frangiskos Baltzakis

Frangiskos Baltzakis was still in primary school when he started learning the lyra next to the great teacher Kostas Mountakis, but he turned to the askomandoura and he has given new impetus to this instrument within traditional forms by learning from the way the great masters of the past used to play this instrument. His first contact with the askomandoura took place when he met some old askomandoura players. They were mainly shepherds and farmers who had grown up in the mountains. They were true and honest people who were perfectly aware of the particularities of askomandoura, that is, its construction, art and sound.
He tries to pass his knowledge on to the younger generations, along with some musical recordings likely to be useful in the future. His immediate priority is for the younger generations to learn how to make an askomandoura.
He has collaborated with almost all famous Cretan artists, and in recent years he has been a member of a Cretan band which tours Greece spreading the sounds of our homeland.
He has participated (2010) at the “International Arts Festival” of the Municipality of Heraklion, together with the brass wind instrument orchestra of Wales “ Symphonic Brass Wales”. It was the first time ever that an askomandoura and a bagpipe were heard playing together on the same stage!
He has taken part in the Askomandoura Festival “Poimenes Agravlountes/ Ποιμένες Αγραβλούντες”, which takes place each year in the village of Gergeri, a village considered a hub for the instrument’s evolution.

Kostas Giannakopoulos

He was born in Athens in 1973 and his family roots are traced at the villages of Kefalinos, Prefecture of Mesinia and Drakovouni (Glogova), Prefecture of Arcadia. He has graduated from the Department of Business Administration of the University of Piraeus and holds a postgraduate diploma in Public Economics.
At the age of ten he began learning Greek traditional dances in the Cultural and Artistic Association “Parthenon” of N. Triantafyllou. Soon, as a university student, he engaged in the teaching of Greek dances as a dance instructor of the above association and of the “Apollon” association of Keratea.
His involvement with traditional dances allowed him to get in touch with musical idioms and rhythms from all over Greece and to grow a love for the clarinet. He has studied under the folk musicians Paraskevas Danes and Charalambos Giannopoulos and has also attended a few courses at the Philippos Nakas Conservatory under Giorgos Kotsinis.
His study of Greece’s folk music focuses on tunes and songs from all regions of Greece, with particular emphasis on their old original versions as they have been recorded or as part of our oral tradition.
He has collaborated with almost all distinguished musicians and many well-known folk singers (Panagiotis Lalezas, Chronis Aidonidis, Theofilos, Kariofili Doitsidi, Nadia Karagianni, etc.) and he has been a collaborator of the TV program “Musiki Paradosi/Musical Tradition” by Panagiotis Mylonas.
He has also participated in many concerts and events and in many performances of dance groups in Greece and abroad.

Κyriakos Gouventas

He was born in Thessalonica in 1966 and at the age of 12 he began his musical studies at the Conservatory of northern Greece under Fanis Kaplanidis. He graduated in 1991 with the mention “Excellent by all accounts”.
During his studies he was awarded the diploma in “SPECIAL HARMONY” and the L.R.M.S. by the ROYAL ACADEMY OF MUSIC in London.
While studying at the Conservatory and as a member of a family with musical background, he began exploring all genres of Greek music: “Traditional”. “Popular”, “Artistic/ [Entechno, in Greek]”, “Retro”.
Since 1989 he has been teaching in many Conservatories and music schools all over Greece.
He was a professor at the Department of Traditional Music of the School of Arts of the Technological Educational Institute of Epirus.
He has been a member of numerous orchestras in Greece and abroad and he has collaborated with all great Greek composers and singers and with institutions and bodies related to popular, folk, traditional Greek music, in the beginning at the Prefecture of Thessalonica and then throughout Greece and abroad. During the past 20 years he has gone on numerous journeys and has made a lot of contacts and presentations while performing live.
He has participated in the recording of more than 150 albums and has made appearances in dozens of TV programmes. His constant and industrious musical and cultural activity has resulted in him performing in many concerts in Greece and all over the globe.
As an ever-evolving musician, both in content and teaching style, he was invited by the LONDON UNIVERSITY School of Oriental and African Studies to offer a seminar and a workshop. He accepted the invitation and he also participated in the GENIUS OF THE VIOLIN concert alongside eminent violinists from all over the world where he performed as the most charismatic representative of Greece’s unique violin tradition and expressive idiosyncrasy. He also taught at the Paris ILE DE FRANCE violin festival where he also performed live.

Ioulia Karapataki

She was born in Athens in 1986. In 2004 she graduated from the Music High school-Lyceum of Pallini. She has been working as a singer and musician in various venues and music scenes in Athens, all over Greece and abroad. She holds a degree in advanced theory of music and she has attended courses in classical guitar. She has collaborated, among others, with Giannis Papavasiliou (Vlahos), Antonis and Thodoris Xintaris, Sotiris Papatragiannis etc.
Charalambis Paraschakis, Giannis Sfakianos, Damianos Mavrakis and Sifis Apostolakis, were born in Mirabello.
From a very early age they have been playing traditional music and currently they are professional musicians. Their art is characterized by a commitment to traditional forms and a belief in the artistic values of their great masters of the past.
They approach all masterpieces of the Cretan music heritage with a respect appropriate to their young age and, yet, with the boldness and courage of a talented musician.
“SECRET CROSSROADS” In the ugliness of decadence, we instinctively seek to find the promising antidote in the beauty which survives in eternal expressive means.
Thus, various sounds, rhythms, spiritual references of Greek tradition and the modern “electronic” aesthetics of musical creation met at a crossroads.
The endeavour is an experimental approach with new compositions, alternative versions of traditional songs and scores with Mediterranean and world music elements orchestrated in a placid way.
The four musicians named their encounter “Secret Crossroads” which is also the title of a series of songs on music & lyrics by Manolis Menegakis that were crafted having in mind all of the above.
MANOLIS MENEGAKIS – music & lyrics: tracks of “Secret Crossroads” / 12-string guitar, bass, pre-recordings, video editing XANTHOULA PORFYRAKI – vocals. MANOS KAMARATOS – percussion, electric guitar, loop player, woodwind instruments / music in “Φως μες στην καρδιά/ Light in the heart” – lyrics: Manos Kamaratos and Manolis Menegakis
SAKIS AGORASTOS – Bass