in ,

Το λιμενικό έργο στο Βούλισμα Καλού Χωριού

Γράφει ο Γιώργος Χ. Μαργιολάκης
Για την Λιμενική Ζώνη στο Βούλισμα και τον Λιμένα Μικτής Χρήσης που ξαφνικά έγινε τουριστικό χαριτωμένο και γραφικό λιμανάκι.
Το παρόν σημείωμα είναι κατάθεση άποψης, εμπειρίας και τεχνογνωσίας για το προτεινόμενο και προσφάτως απορριφθέν από την γενική Συνέλευση των κατοίκων και επανερχόμενο δια της πλαγίας οδού, λιμενικό έργο στη θέση Βούλισμα Καλού Χωριού συντάσσεται δε μετά από πολλές προτροπές κατοίκων που αγωνιούν για τα θέματα της Ανάπτυξης και της προστασίας του Περιβάλλοντος στην Ευρύτερη Περιοχή.
Η διαπιστωμένη ποικιλότητα του φυσικού περιβάλλοντος, οι εξαιρετικές βιοκλιματικές συνθήκες, η ιστορική πολυπολιτισμικότητα και η ισχυρή παράδοση αποτελούν ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας που θεωρείται από τις πιο όμορφες της Κρήτης.
Η περιοχή συγκροτείται από χωρικές ενότητες επαρκώς διατηρημένες, οι οποίες είναι φυσικά αποθέματα βιολογικής ποικιλότητας και πεδία διερεύνησης νέων πολιτικών (με όρους ισορροπίας – αρμονίας) ως χώροι με παραδοσιακές χρήσεις γης και τρόπους ζωής που εξελίχτηκαν αρμονικά με τη φύση.
Η Προτεινόμενη Ανάπτυξη λοιπόν θα πρέπει να λαμβάνει υπ όψει:
α) Την Ολοκληρωμένη Διαχείριση του Παράκτιου Χώρου (ΟΔΠΧ): Μια δυναμική διαδικασία διαχείρισης και βιώσιμης χρήσης του παράκτιου χώρου, η οποία – κατά την ανάλυση, τον σχεδιασμό και την εφαρμογή – λαμβάνει υπόψη ταυτόχρονα τον εύθραυστο χαρακτήρα των οικοσυστημάτων και των παράκτιων τοπίων, τον υψηλό ανταγωνισμό χρήσεων γης και δραστηριοτήτων στο χώρο καθώς και των αλληλεπιδράσεών τους, τον θαλάσσιο χαρακτήρα ορισμένων από αυτές, καθώς και τις επιπτώσεις τους τόσο στο θαλάσσιο όσο και στο χερσαίο τμήμα του παράκτιου χώρου
β) Τις νέες τάσεις για την ενοποίηση του Αστικού και του Αγροτικού χώρου στα πλαίσια μιας Στρατηγικής Ανάπτυξης Βιώσιμου Τουρισμού στις Νησιωτικές Περιοχές που ήδη έχει ενταχθεί στα εργαλεία σχεδιασμού σε άλλες πόλις της Κρήτης (π.χ ΧΑΝΙΑ)
γ) Θα πρέπει να είναι ήπια διαρκής αυτοσυντηρούμενη και να βασίζεται στο ενδογενές κυρίως δυναμικό, στην ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων χωρίς να αλλοιώνει το τοπίο της περιοχής και κυρίως χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις μη αναστρέψιμες.
Η εμπειρία μου λέει ότι τα σημαντικά έργα που αφορούν την Ανάπτυξη μιας περιοχής έχουν καθολική αποδοχή, ο κόσμος είναι ενημερωμένος και σύμφωνος και οι τυχόν κινητοποιήσεις γίνονται μόνο για να διατεθούν οι αναγκαίες πιστώσεις για την ολοκλήρωση των έργων αυτών.
Το προτεινόμενο έργο στο στάδιο της προκαταρκτικής Μελέτης είχε 4 εναλλακτικές απο τις οποίες η Αρχαιολογία απέρριψε τις 3 λύσεις. Απορία το χω δηλ δεν ρώτησαν κανέναν στη αρχή; Και μιλάμε για εργο Λιμενικό μικτής χρήσης για εξυπηρέτηση Ημερόπλοιων, Τουριστικών Σκαφών και Αλλιευτικών όπως λέει η Μελέτη.
Για το προτεινόμενο έργο δεν έχει γίνει εκτίμηση της ζήτησης για Αναψυχή στον τομέα του θαλάσσιου Τουρισμού, στη συνέχεια δεν έχει εκπονηθεί μελέτη της Φέρουσας ικανότητας της Περιοχής και Οικονομοτεχνική Αξιολόγηση της προτεινόμενης λύσης περιλαμβανομένης και της μηδενικής λύσης.
Φέρουσα Ικανότητα είναι το επίπεδο της ανθρώπινης δραστηριότητας που μια περιοχή μπορεί να φιλοξενήσει, χωρίς να επιδεινωθεί η περιοχή, να επηρεαστούν αρνητικά οι κάτοικοι ή να μειωθεί η ποιότητα της εμπειρίας των επισκεπτών.
Εάν ο τουρισμός σε μια περιοχή ξεπεράσει την φέρουσα ικανότητα της, θα προκαλέσει φυσικές, οικολογικές, αισθητικές και κοινωνικές αρνητικές επιπτώσεις.
Ως αποτέλεσμα η ελκυστικότητα και η δυνατότητα κερδών της τουριστικής περιοχής θα μειωθούν.
Έχετε ακούσει το φαινόμενο που ο τουρισμός καταστρέφει τον τουρισμό;
Η φέρουσα ικανότητα μιας περιοχής υποδοχής μπορεί να επηρεαστεί από το ανθρώπινο μάνατζμεντ και από έργα ή δραστηριότητες με περιβαλλοντικές επιπτώσεις μη αναστρέψιμες.
Το τοπίο βάσει της Ευρωπαϊκής Σύμβασης του Τοπίου ορίζεται ως «μία περιοχή, όπως γίνεται αντιληπτή από ανθρώπους, του οποίου ο χαρακτήρας είναι το αποτέλεσμα της δράσης και αλληλεπίδρασης των φυσικών και/ ή ανθρώπινων παραγόντων». Αυτό που χαρακτηρίζει δηλαδή ένα τοπίο και το διαφοροποιεί από το περιβάλλον είναι η σχέση με τον άνθρωπο. Το φυσικό περιβάλλον υπάρχει ανεξάρτητα από τον άνθρωπο ενώ ως τοπίο ορίζεται ένα περιβάλλον που γίνεται αντιληπτό από τον άνθρωπο με τις αισθήσεις του και είναι αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης φυσικών και ανθρωπίνων παραγόντων. Συνεπώς το τοπίο αποτελεί την κοινωνικά αναγνωρισμένη φύση και περιβάλλον. Η Ευρύτερη περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους.
Στις ακτές του Όρμου του Βουλίσματος εμφανίζονται αποθέσεις και σημαντικές κατά θέσεις διαβρώσεις, και γεωκατακρημνίσεις, μαρτυρώντας την παρουσία έντονων ακτομηχανικών φαινομένων κατά μήκος του παραλιακού μετώπου.
Στην Μελέτη δεν υπάρχει καμιά αναφορά στα φαινόμενα διάβρωσης, τα οποία έχουν παρατηρηθεί κατά το παρελθόν στην έναντι του μόλου ακτή και στα φαινόμενα προσάμμωσης στο μυχό του Όρμου, αλλά και στην ανάγκη πραγματοποίησης ειδικής μελέτης, ενόψει της κατασκευής του μόλου, για την μελέτη των ακτομηχανικών φαινομένων και την πρόληψη της περαιτέρω επέκτασής των,
Κατά την Νομολογία του ΣΤΕ οι ακτές κατά την συνταγματική επιταγή του άρθρου 24 του Συντάγματος υπόκεινται σε ειδικό προστατευτικό νομικό καθεστώς αφού αποτελούν ευαίσθητα οικοσυστήματα. Η έννοια της ακτής στις περισσότερες των αποφάσεων νοείται με την έννοια του παράκτιου χώρου και υπόκειται στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση του Παράκτιου Χώρου.
Οι Θεσμικές ρυθμίσεις της περιοχής είναι Τ.Ι.Φ.Κ Α΄ Αρχαιολογική Ζώνη κ ΣΧΟΑΠ και το Ειδικό Χωροταξικό της Κρήτης δεν προβλέπει απολύτως κανένα λιμενικό έργο στην περιοχή αυτή.
Συνοπτικά
1. Δεν έχει γίνει ακόμα καμιά αναφορά σε Μελέτη φέρουσας ικανότητας ή σε Μελέτη διαχείρισης επισκεπτών σε ΤΙΦΚ.
2. Η μελέτη διερευνά μόνο θέσεις του Βουλισματος και δεν διερευνά την περιοχή Καραβοστάσι που υπάρχει ώριμη μελέτη με τις αναγκαίες εγκρίσεις π.χ ως να έχει απορριφθεί.(Με τον ειδικό εκβιασμό μάλιστα ή στο Βούλισμα θα γίνει ή Πουθενά)
3. Τα μικρά τεχνικά έργα (δρόμοι πρόσβασης θέσεις στάθμευσης δεξαμενές λυμμάτων κ.λ.π) και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο στάδιο της κατασκευής δεν αναφέρονται στην μελέτη. (Ο εργοταξιακός χώρος κατα την φάση της κατασκευής σε πλωτή εξέδρα θα είναι;)
4. Δεν έχουν μάλλον ληφθεί υπόψη οι φθορές από τον κυματισμό στα υφιστάμενα κατασκευασμένα τοιχία του μικρού Βουλίσματος.
5. Δεν αναφέρονται πουθενά οι σημαντικοί κίνδυνοι από γεωλισθησεις στους χώρους βόρεια του πρόχειρου χώρου στάθμευσης πλησίον της καντινας.
6. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά το στάδιο της λειτουργίας ….. καύσιμα πλοίων κάθε λογής απόβλητα νεκρά ψάρια από το ξεψαρισμα αλλιευτικων κ.λ.π
Αμφιβάλλω αν θα βρεθεί ΕΝΑΣ επιστήμονας που να έχει μελετήσει πέντε έργα στην καριέρα του και να πει οτι η προτεινόμενη λύση είναι:
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΥΣΑ.
Γιώργος Χ. Μαργιολάκης
Δασολόγος Περιβαντολόγος