in ,

Ξάφνου οι νύχτες μας άστραψαν πάμφωτες από έμψυχα αστέρια!

Γράφει η Έφη Μπουκουβάλα- Κλώντζα
“ Η μουσική είναι το φεγγαρόφωτο στη σκοτεινή νύχτα της ζωής” Jean-Paul Richter (Γερμανός συγγραφέας)
Κι ενώ οδεύουμε ολοταχώς για τα Χριστούγεννα, οι μακρές ακόμη χειμωνιάτικες νύχτες μας φωτίστηκαν, όχι μόνο από τον περίτεχνο διάκοσμο των ημερών, αλλά και από λαμπερές, γιορτινές μουσικές εκδηλώσεις: θαυμάσια παρουσία της χορωδίας του Π.Α.Ο.Δ.Α.Ν., παιδικής- νεανικής και ενηλίκων, καταπληκτική συναυλία της Φιλαρμονικής του Δήμου Αγίου Νικολάου, με την εξαίρετη συμμετοχή της παιδικής- νεανικής χορωδίας του Ωδείου Τέχνης της πόλης μας, εξαιρετικό αισθητικό αποτέλεσμα από τη μικτή χορωδία Ενορίας Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Άρτιες μουσικές εκτελέσεις, υπέροχες μελωδίες από ιδιαίτερα καλλιεργημένες παιδικές, νεανικές κι ενήλικες φωνές, άψογη οργάνωση, συντονισμός και απόδοση ποιοτικών συνθέσεων υψηλών απαιτήσεων.

Το γεγονός δεν αποτελεί βέβαια έκπληξη, καθώς, η μικρή μας πόλη έχει κατά παράδοση διαρκή μέσα στον χρόνο και ηχηρή μουσική παρουσία, καθώς άξιοι διδάσκαλοι, με την πραγματική σημασία του όρου, κατά τη μακρόχρονη θητεία τους στον μαγικό χώρο της μουσικής, έχουν γαλουχήσει για δεκαετίες αντάξιους συνεχιστές τους. Επιπλέον, νέοι,, ταλαντούχοι μουσικοί δάσκαλοι με τη διαρκή, ενεργό συμμετοχή τους στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας, μας έχουν συνηθίσει σε ανάλογης ποιότητας εκδηλώσεις.
Γιατί, αναμφισβήτητα, πίσω από το θαυμάσιο αισθητικό αποτέλεσμα κάθε μουσικής παρουσίας κρύβεται ο ζήλος, το μεράκι των δασκάλων και η αγάπη τους για τη μουσική, στοιχεία που με τις άοκνες προσπάθειές τους παλεύουν να μεταλαμπαδεύσουν σε μικρούς και ενήλικους μαθητές, αναπτύσσοντας τα μουσικά τους τάλαντα και τις πολλαπλές ψυχοκινητικές δεξιότητές τους, αλλά κυρίως καλλιεργώντας την ψυχή τους και αναδεικνύοντας τις απεριόριστες, λανθάνουσες δημιουργικές της δυνάμεις.
Ειδικότερα, η κεφαλαιώδης επίδραση της μουσικής παιδείας στον εσωτερικό κόσμο των παιδιών υποστηρίζεται από ποικίλα ερευνητικά δεδομένα. Σύμφωνα με αυτά η μουσική αγωγή συντελεί στη διαμόρφωση ισορροπημένης προσωπικότητας, αναπτύσσοντας τις φυσικές, πνευματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.

Έτσι, προάγει τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τις ικανότητες ακρόασης, έκφρασης, διαπροσωπικής επικοινωνίας και, εν γένει, καλλιεργεί τη συναισθηματική ευφυΐα, τη νοημοσύνη της καρδιάς. Εμβαπτίζει στον ρυθμό, στην αρμονία, στην ευταξία, εκλεπτύνει το αισθητικό κριτήριο και την αντίληψη περί ωραίου. Προωθεί σωματική και ψυχική ευεξία, συμβάλλοντας στην καλύτερη διαχείριση του άγχους, στην αύξηση της αυτοπεποίθησης, ενώ παράλληλα ενέχει ισχυρές θεραπευτικές ιδιότητες, αφού βάσει ερευνητικών τεκμηρίων διαπιστώνονται θετικές αλλαγές στη νευροβιολογία του εγκεφάλου ανθρώπων με μουσική ενασχόληση.
Ακόμη, πολύ βασικό, με τη μουσική διαπαιδαγώγηση τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να πειθαρχούν, να υπακούουν αβίαστα σε κανόνες, να οριοθετούνται, να υποτάσσουν το “εγώ” στο “εμείς”, προκειμένου να συντονίζουν την προσπάθειά τους στο πλαίσιο της ομάδας για την επίτευξη κάθε μικρού ή μεγάλου συλλογικού σκοπού, την προετοιμασία μιας μελωδίας ή μιας ολόκληρης μουσικής παράστασης.
Επιπλέον, έρευνες συσχετίζουν τη μουσική παιδεία με καλύτερη οργάνωση της σκέψης και νοητική ευελιξία, μεγαλύτερη προθυμία για πειραματισμό, νεωτερισμούς και αναζήτηση πρωτότυπων, εναλλακτικών λύσεων σε προβλήματα και γενικά με καλύτερη σχολική επίδοση. Γεγονός απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο, αφού σύμφωνα με τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner, η νοημοσύνη αποτελείται από ποικίλες διαστάσεις, πέραν της γλωσσικής και λογικομαθηματικής, τις οποίες κυρίως προωθεί το σχολείο. Η μουσική ευφυΐα αποτελεί διακριτή, ξεχωριστή πτυχή της νοημοσύνης και, όπως κάθε άλλη πλευρά της νοημοσύνης, συν-εξελίσσεται και αλληλεπιδρά με όλες τις υπόλοιπες. Με απλά λόγια, στην ανάπτυξη της ευφυΐας του παιδιού και στην καλή σχολική του επίδοση συμβάλλει και η μουσική του παιδεία.
Ακόμη, η μουσική ως καθολική γλώσσα, γεφυρώνει τις εθνοπολιτισμικές διαφορές, καταργεί τα τεχνητά γεωγραφικά σύνορα, τα οποία επέβαλαν ιστορικές συγκυρίες, και εκπαιδεύει διαπολιτισμικά, εκκολάπτοντας πανανθρώπινες, οικουμενικές αξίες.
Τέλος, για τους ενήλικους σπουδαστές που συνεχίζουν να μαθαίνουν, υπακούοντας στο αίτημα των καιρών για δια βίου εκπαίδευση, η μουσική παιδεία συνιστά έναν καταπληκτικό αγωγό διοχέτευσης της δημιουργικής τους ενέργειας, με καίρια συμβολή στην ποιοτική βελτίωση του ελεύθερου χρόνου τους.
Διαφαίνεται, συνεπώς, σπουδαιότατος ο ρόλος που διαδραματίζουν οι διάφοροι πολιτιστικοί φορείς της πόλης μας που προάγουν τη μουσική παιδεία, ως μοχλοί πνευματικής ανάτασης, καθώς έχει αληθινά ανυπολόγιστη ηθικοπνευματική αξία για τον νέο, αναπτυσσόμενο άνθρωπο σε μια εποχή σκληρή, ανταγωνιστική, τεχνοκρατική, ως αντιστάθμισμα, να ανακαλύπτει αρκετά νωρίς στη ζωή του το μαγικό μονοπάτι της μουσικής και να αντλεί, ακολουθώντας το, εκλεκτές συγκινήσεις, αλλά και πολλαπλά οφέλη για την πορεία της ζωής του.
Άλλωστε, όπως επισημαίνει ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, Πλάτωνας:
“Η εκπαίδευση στη μουσική είναι ανάγκη επιτακτική, γιατί περισσότερο από οτιδήποτε στον κόσμο ο ρυθμός και η αρμονία επηρεάζουν το ενδότερο κομμάτι του εαυτού μας και ο καθένας από εμάς θα πρέπει να ξέρει πώς να το χαλιναγωγήσει”.
Θερμά συγχαρητήρια και ευχαριστίες σε όλους!!! Ευοίωνη και δημιουργική συνέχεια!!! Καλές κι ευλογημένες γιορτές!!!
Έφη Μπουκουβάλα- Κλώντζα