in , , , ,

Νέα επιστολή προς τον Αντώνη Ζερβό και τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου.

ΠΡΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
 
Αξιότιμε κ. Δημαρχε , ενδεικτικά σας υπενθυμίζω
ΙΑ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ (ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ)
Είναι η διαδικασία που οι επί μέρους φορείς προσφεύγουν στους προμηθευτές της επιλογής τους και διαπραγματεύονται τους όρους των υπό σύναψη συμβάσεων με έναν ή περισσότερους από αυτούς ιιε ή χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού[1].
Για την προσφυγή στη ανωτέρω διαδικασία εφαρμόζονται:

  1. Οταν φορέας ανάθεσης της προμήθειας είναι Ο.Τ.Α α’ βαθμού (Δήμοι), οι διατάξεις των άρ­θρων: α) 2 παρ. 12 εδ. δ’ και 13 του ν. 2285/1995, β) 3 παρ. 3 περ. β’, γ’ και δ’ και 23 παρ. 1 έως 3 του Ειδικού Κανονισμού Προμηθειών Ο.Τ.Α. (Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α.)292 και γ) 24 και 25 του π.δ. 60/2007 (όταν η αξία της προμήθειας είναι μεγαλύτερη των 193.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α).293
  2. Οταν φορέας ανάθεσης της προμήθειας είναι Ο.Τ.Α. β’ βαθμού (Περιφέρειες)[2] [3] [4], οι διατά­ξεις των άρθρων 2 παρ. 12 εδ. δ’ και 13 του ν. 2285/1995 και 22 του ισχύοντος Κανονισμού Προ­μηθειών Δημοσίου (Κ.Π.Δ)[5], στις οποίες, μεταξύ άλλων, παραπέμπει το άρθρο 100 παρ. 3 του π.δ. 30/1996[6], το οποίο με βάση το άρθρο 282 παρ. 4 ν. 3852/2010 εξακολουθεί να ισχύει.

Η ανάθεση της προμήθειας με διαπραγμάτευση (εξαιρετική ή απευθείας ανάθεση) επιτρέ πεται:
1) Οταν η αξία της προμήθειας ……….
………….
2 παρ. 13 περ. 1, υποπερ. VIII εδ. β’ του ν. 2286/1995, όπως προστέθηκε με το άρθρο 13 παρ. 3 του ν. 2503/1997). Το νέο χρηματικό όριο (20.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.), που καθορίζει η νέα αυτή υπουργική απόφαση για την χωρίς προϋποθέσεις απευθείας ανάθεση προμηθειών, ισχύει για τους λοιπούς φορείς που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 2286/1995, δηλαδή και για τις αιρετές Περιφέρειες του άρθρου 3 του ν. 3852/2010, που συνιστούν Ο.Τ.Α. β’ βαθμού.
“Αγαθά και υλικά που έχουν κριθεί κατά τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου όμοια ή ομο- ειδή είναι, μεταξύ άλλων:

  • τα καύσιμα παντός είδους και λιπαντικά,

~τα βυτιοφόρα και απορριμματοφόρο οχήματα,

  • τα υλικά σιδήρου και οικοδομικά υλικά
  • το φωτοαντιγραφικό και μηχανογραφικό χαρτί
  • οι μελανοταινίες διαφόρων τύπων εκτυπωτών
  • τα οικοδομικά, υδραυλικά και ηλεκτρολογικά υλικά για την υλοποίηση διαφόρων έργων
  • τα φωτιστικά σώματα, λαμπτήρες και ειδικοί λαμπτήρες.

Συνεπώς η διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών, καθώς και η σύναψη των οικείων συμβάσε­ων για την προμήθειά τους θα είναι μη νόμιμη στο μέτρο που είτε η συνολική αξία αυτών κατ’έτος υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ή 500.000 ευρώ αντίστοιχα και δεν έχουν υπαχθεί προη­γουμένως στον προληπτικό έλεγχο του Επιτρόπου ή του Κλιμακίου είτε υπερβαίνει τις 193.000 ευρώ (όριο εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών) και δεν έχουν τηρηθεί κυρίως οι διατυπώσεις δημοσιότητας του π.δ. 60/2007.
2) Οταν, ανεξαρτήτως αξίας της προμήθειας, συντρέχει μία από τις περιπτώσεις που προβλέ- πονται στα άρθρα 2 παρ. 13 του ν. 2286/1995 και 3 παρ. 3 περ. β’ και γ’ του ΕΚΠΟΤΑ. Ειδικότερα οι περιπτώσεις αυτές είναι οι εξής:

  1. I) Να έχει προηγουμένως διενεργηθεί ανοικτός ή κλειστός διαγωνισμός, κατά τον οποίο:

ΐ) να έχουν υποβληθεί μη κανονικές προσφορές και με την προϋπόθεση ότι κλήθηκαν για διαπραγμάτευση όσοι υπέβαλαν προσφορές και αξιολογήθηκαν κατά τον αρχικό διαγωνι­σμό[7], ή
ϋ) να μην έχουν υποβληθεΓκαθόλου προσφορές (περίπτωση άγονου/διαγωνισμού) ή οι προ­σφορές που υποβλήθηκαν να μην μπορούν να γίνουν αποδεκτές[8].
Στην έννοια των μη κανονικών προσφορών που αφορά η πρώτη υποπερίπτωση, εμπίπτουν και οι οικονομικά ασύμφορες προσφορές ή οι μη κατάλληλες επειδή δεν πληρούν τους όρους της διακήρυξης[9].
Στην περίπτωση απευθείας ανάθεσης λόγω μοναδικότητας του προμηθευτή, όπως και στην περίπτωση της ανάθεσης συμπληρωματικών προμηθειών, η αναθέτουσα αρχή πρέπει να έχει προηγουμένως σταθμίσει όλες τις οικονομοτεχνικές παραμέτρους που καθιστούν συμφερότερη την προσφυγή στην απευθείας ανάθεση ……………..
Οταν συντρέχουν λόγοι επείγοντος που οφείλονται σε απρόβλεπτες περιστάσεις και καθι­στούν αδύνατη την τήρηση των διαδικασιών ανοικτού ή κλειστού διαγωνισμού[10].Απρόβλεπτες περιστάσεις κατά τη νομολογία είναι τα γεγονότα που μπορούν αντικειμενικά με βάση τα διδάγ­ματα της ανθρώπινης εμπειρίας και λογικής να προβλεφθούν, είναι δε ανεξάρτητα της βούλη­σης της αναθέτουσας αρχής και δεν πρέπει να απορρέουν από έλλειψη προγραμματισμού και επιμέλειας της αναθέτουσας αρχής[11]

  1. θεσπιζόμενες προς τούτο ειδικές διατάξεις[12]

Η διαδικασία της διαπραγμάτευσης (εξαιρετική ή απευθείας ανάθεση) συνιστά διαδικασία που αποκλίνει από τον κανόνα της ανάθεσης των προμηθειών κατόπιν δημόσιου ανοικτού ή κλειστού διαγωνισμού και ως εκ τούτου χρήζει πάντοτε ειδικής αιτιολογίας[13].

  1. Φορείς εκτέλεσης

Οι διαδικασίες για την ανάθεση προμηθειών καυσίμων διενεργούνται κατά κανόνα συγκεντρωτικά, δηλαδή από την οικεία Περιφέρεια για την κάλυψη των αναγκών της σε καύσιμα κα­θώς και για την κάλυψη των αναγκών σε καύσιμα των νομικών προσώπων της, των Δήμων και των δημοτικών νομικών προσώπων και Ιδρυμάτων τους που λειτουργούν εντός των ορίων της Περιφέρειας[14]. Κατ’ εξαίρεση, δύναται να διενεργηθούν αποκεντρωμένα, δηλαδή από τους Δή­μους ή τους οικείους συνδέσμους αυτών για την κάλυψη των αναγκών τους και των αναγκών των ν.π.δ.δ. και των Ιδρυμάτων τους κατόπιν εξουσιοδότησης που χορηγείται από τον πρώην Νομάρχη και ήδη τον Περιφερειάρχη[15], στην οποία θα πρέπει να αναφέρονται οι ειδικοί λόγοι που καθιστούν αδύνατη ή προδήλως δυσχερή τη διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας.

  1. Τρόποι ανάθεσης…….

……………………………………………………………………………………………….
μ) Κατ’ εξαίρεση, οι προμήθειες καυσίμων μπορούν σε κάθε περίπτωση να ανατεθούν απευ­θείας, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις των οικείων διατάξεων (άρθρα 25 π.δ. 60/2007, 2 παρ. 13 ν. 2286/1995, 3 παρ. 3 ΕΚΠΟΤΑ).

  • Κριτήριο κατακύρωσης

Στους διαγωνισμούς (ανοικτούς ή κλειστούς) που προκηρύσσονται για την προμήθεια καυ­σίμων η κατακύρωση γίνεται σε εκείνον που προσφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης επί της μέσης λιανικής ή χονδρικής τιμής πώλησης του είδους κατά την ημέρα παράδοσής του
………[16]. Σε περίπτωση που λόγω ιδιομορφίας της αγοράς καυσίμων στους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής και Θεσσαλονίκης η μέση λιανική ή χονδρική τιμή είναι ανεφάρμοστη μπορεί ύστερα από απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη να προκηρύσσονται διαγωνισμοί στην ανώτερη χονδρική ή λιανική τιμή πώλησης του είδους ή και σε σταθερές τιμές κλιμακούμενες, τουλάχιστον, ανά τετράμηνο[17].
Η έλλειψη επιμέλειας και προγραμματισμού από το δήμο στην έγκαιρη προμήθεια καυσίμων  δεν είναι κατεπείγουσα ανάγκη…..
Δινεράκης Κ.Ζαχαρίας
Οικονομολόγος
Δημοτικός Συμβουλος του  τεως Δημου Νεάπολης και της Δημαρχιακής Επιτροπής
 
[1]       Αρθρο 2 ηαρ. 11 περ. γ’ η.δ. 60/2007, 2 ηαρ. 12 εδ. τελευτ. ν. 2286/1995 (βλ. επίσης και άρθρο 2 παρ. 6 του ΕΚΠΟΤΑ)
[2]       Αηόψ. 11389/8.3.1993 Υπουργού Εσωτερικών (ΦΕΚ Β’ 185)
[3]        Το ανωτέρω χρηματικό όριο ισχύει από 1.1.2010 (βλ. άρθρο 6 παρ. 1 β’ π.δ. 60/2007 σε συνδ. με Καν. ΕΚ 1177/2009)
[4]       Βλ. άρθρο 3 παρ. 1 ν. 3852/2010
[5]       Π.Δ. 118/2007
[6]       Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης
[7]       Πρ. ΣΤ’ Κλιμ. 13/2010, Απόφ. VI Τμήμ. 701/2010
[8]       Πρ. ΣΤ Κλιμ. 20/2010
[9]       Απόφ. VI Τμήμ. 701/2010
[10]     Αρϋρα 2 παρ. 13 περ. V ν. 2286/1995,3 παρ. 3 περ. γ’ εδ. (4) ΕΚΠΟΤΑ, 25 περ. 1 εδ. γπ.δ. 60/2007
[11]     Πρ. VI Τμήμ. 91,105,171,200/2007, ΣΤ Κλιμ. 205/2007
[12]     Αρθρο 1 ηαρ. 6 ν. 2286/1995
[13]     Πρ. VI Τμήμ. 58/2005, 91/2007,19/2009, ΣΤ’ Κλιμ. 205/2007
[14]     Αρϋρο 13 ηαρ. 6 ν. 2503/1997 και 41ηαρ. 1 ΕΚΠΟΤΑ σε συνδ. με άρϋρο 282 παρ. Ια ι/. 3852/2010
[15]     Αρϋρο 41 ηαρ. 1 ΕΚΠΟΤΑ, σε συνδ. με άρϋρο 282 ηαρ. Ια ν. 3852/2010
[16]     Πρ. ΣΤ’ Κλιμ. 28/2010, 64/2010
[17]     Αρθρο 43 ΕΚΠΟΤΑ και 42 π.δ. 173/1990