in , , , ,

Η αστυνομία στο "Οδηγώ ασφαλώς", "το θέμα των τροχαίων μας αφορά όλους"

Γιάννης Παπαλεωνήδας

«Το θέμα της οδικής ασφάλειας, πρέπει να αποτελέσει, ύψιστη προτεραιότητα τόσο για την Πολιτεία όσο όμως και για τον καθένα μας ξεχωριστά, λειτουργώντας προς την κατεύθυνση βελτίωσης όλων των παραμέτρων που συντελούν και εν πολλοίς συμβάλλουν στην πρόκληση τραγωδιών στην άσφαλτο. 

Ας δούμε λοιπόν όλα τα ανωτέρω, ως εθνική επιταγή, που για να θεωρηθεί αξιόπιστη, πρέπει να διαθέτει αντίκρισμα, και ως τέτοιο, να εκλαμβάνεται η συνέπεια ανάμεσα σε αυτά που κάθε φορά λέμε και σε αυτά που κάθε φορά πράττουμε.» αυτό τόνισε στην ομιλία που έκανε στα πλαίσια του «Οδηγώ ασφαλώς» στη Νεάπολη ο Διοικητής του Α.Τ Νεάπολης αστυνόμος Β΄ Γιάννης Παπαλεωνήδας.

 Ο ίδιος παρουσίασε τις δράσεις που έχει αναλάβει η Ελληνική αστυνομία σε όλη την Ελληνική επικράτεια για το συγκεκριμένο πολύ σοβαρό θέμα των τροχαίων συμβάντων. 

«Στην χώρα μας, αξίζει να αναφερθεί, ότι σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέχουμε μία από τις πρώτες θλιβερές θέσεις με αριθμητικά δεδομένα που αν μη τι άλλο, προκαλούν βασίμως την ανησυχία μας για το μέλλον, έχοντας μάλιστα ως πρόσθετο δεδομένο το σοβαρότατο δημογραφικό πρόβλημα που ταλανίζει την χώρα μας, αφού συν τα άλλα της προβλήματα τείνει να γίνεται γηραιότερη. 

Λίγα χρόνια νωρίτερα, και κατ’ έτος αναφερόμενοι, περίπου 1500 νεκροί και περισσότεροι από 20.000 σοβαρότερα ή ελαφρότερα τραυματίες από τροχαία ατυχήματα, αναδείκνυαν το μέγεθος του προβλήματος. Σχηματικά και εξίσου παραστατικά, θα μπορούσε κάλλιστα να λεχθεί ότι κάθε χρόνο μία εύρωστη (εξαιτίας της ηλικίας των εμπλεκομένων) κωμόπολη της Ελλάδος, «έσβηνε» από τον πληθυσμιακό χάρτη και μία εξίσου εύρωστη επαρχιακή πόλη τραυματίζονταν σοβαρότερα ή ελαφρότερα. Δεν θα ήταν καθόλου αδόκιμος ο όρος, αν κάναμε λόγο περί ενός ακήρυχτου εμφυλίου πολέμου, αφού τελικώς, και κυρίως σ’ εμάς τους Έλληνες αναφέρομαι, διαφαίνονταν η εικόνα ενός άνευ προηγουμένου αλληλοσκοτωμού μεταξύ μας στην άσφαλτο. 

Περαιτέρω, και χωρίς την ανάγκη ιδιαίτερων γνώσεων και αναλύσεων δύναται ο οιοσδήποτε να αντιληφθεί τα τρομακτικά οικονομικά μεγέθη, από άποψη δαπανών, που προέκυπταν και κάθε χρόνο προκύπτουν για την καταβολή νοσηλίων χάριν των τραυματισθέντων ατόμων και όλων εκείνων που δυστυχώς υπέστησαν μόνιμες αναπηρίες, γνωρίζοντας ότι οι απαιτούμενες δαπάνες κατ’ έτος, ανέρχονταν σε πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια Ευρώ, μεταφραζόμενο το ποσό αυτό σε ποσοστό επί του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ), περί το 3% (Άλλες μελέτες, κάνουν λόγο για πολλαπλάσια νούμερα της τάξης των 8-10 δισεκατομμυρίων…). 

Μπορούμε να φανταστούμε όλοι μας, τι θα σήμαινε για την οικονομία μας αλλά και για την ίδια την κοινωνία μας, η εξοικονόμηση αυτού ή μέρους αυτού του ποσού.» είπε και παραδέχθηκε ότι στον οδικό χάρτη της χώρας σαφώς και έχουν γίνει λάθη που αφορούν τα σήματα ή τα όρια της ταχύτητας χωρίς όμως στα λάθη αυτά  να οφείλονται όλα τα τροχαία από την στιγμή που ο παράγον άνθρωπος και οι συμπεριφορές του έχουν καθοριστικό ρόλο. 

«Κρίνεται απολύτως απαιτητή η παρέμβαση της Πολιτείας, μέσω των θεσμικών της φορέων, στην κατεύθυνση άμβλυνσης και περιορισμού των γενεσιουργών αιτιών (καταστέλλοντας έτσι και τις αφορμές) που οδηγούν στην πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων. Σε αυτήν την αναγκαιότητα, δίνει απάντηση ένας εκ των θεσμικών φορέων της Πολιτείας, που ακούει στο όνομα, Ελληνική Αστυνομία με τον ενεργό ρόλο που δύναται να διαδραματίσει στον εξορθολογισμό του οδικού γίγνεσθαι. 

Με τις κεντρικές και περιφερειακές της Υπηρεσίες, η Ελληνική Αστυνομία, έχει ακροθιγώς εμβαθύνει στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας και
επί του σκοπού αυτού έχει εκπονήσει πρόγραμμα ρεαλιστικής πλέον πολιτικής σε βάθος 5ετίας, αρχής γενομένης για τα έτη 2011-2015, έχοντας ως στρατηγικό στόχο, την μείωση των νεκρών στους 100 κατ’ έτος. 

Στο σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας ο στόχος αυτός, διαφαίνεται ήδη να επιτυγχάνεται αφού: για τα έτη 2013, 2012 και 2011 είχαμε μείωση στους νεκρούς κατά 115 για το 2013 (861) σε σχέση προς το 2012 (976), κατά 116 για το έτος 2012 (976) σε σχέση προς το 2011 (1092) και κατά 189 για το έτος 2011 (1092) σε σχέση προς το 2010 (1281), στοιχεία τα οποία παρόλο που κρίνονται άκρως ενθαρρυντικά, δεν μας εφησυχάζουν, τουναντίον μας οπλίζουν με ηθική ικανοποίηση, περίσσια δύναμη και κουράγιο για μεγαλύτερη προσπάθεια, για περισσότερα δυνατά και ηχηρά αποτελέσματα από την πρόσκτηση τέτοιων στοιχείων, στοιχεία όμως τα οποία δεν είναι απλοί αριθμοί αλλά ισοδυναμούν με ανθρώπινες ζωές και αυτό είναι το μεγαλύτερο κέρδος για όλους εμάς, που υπηρετούμε την ελληνική κοινωνία μέσα από τις τάξεις της Ελληνικής Αστυνομίας.» είπε και διευκρινιστικά παρουσίασε τρεις προτάσεις που έχουν να κάνουν με την πιο αποδοτική λειτουργία του σώματος. 

α) Αναδιάταξη των τοπικών, και ανά περιοχή, προγραμμάτων αστυνομικής επιτήρησης (τροχονομικής αστυνόμευσης) με ποιοτικό προσανατολισμό στην βάση του χώρου, του χρόνου και την διερεύνηση της αφορμής για την πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων,

 β) στην μηδενική ανοχή προς ακύρωση των ποινών που επιβάλλονται, 

γ) στην επικέντρωση των προσπαθειών για αυστηρότερο έλεγχο ιδίως σε παραβάσεις με χαρακτηριστικά γνωρίσματα, όπως: την επιθετική και επιδεικτική οδήγηση, την οδήγηση σε υπερβολικά μεγέθη ταχύτητας, την μη χρήση των παθητικών μέσων συγκράτησης (ζώνης ασφαλείας, προστατευτικού κράνους και παιδικών καθισμάτων), την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και πολλές άλλες επικίνδυνες παραβάσεις που ως τελικό στόχο έχουν τον εξορθολογισμό της οδικής συμπεριφοράς, επ’ ωφελεία του συνόλου και καθ’ οιονδήποτε τρόπο χρησιμοποιούντων τις οδούς και της οδικής ασφάλειας εν γένει.  «το ζήτημα της οδικής ασφάλειας δεν είναι ένα μονοσήμαντο ζήτημα που αφορά έναν και μόνον αποδέκτη. 

Αφορά το σύνολό, δηλαδή ολόκληρη την κοινωνία. Μας αφορά όλους. 

Για αυτό, και προς τον σκοπό αυτό, χρειάζεται όλοι μας να υιοθετήσουμε μία πολιτική πρόληψης, η οποία θα αναδεικνύεται καθημερινά με ποικίλους τρόπους, κυριότατα όμως, μέσα από το προσωπικό μας παράδειγμα και λιγότερο από τις ίδιες τις παρεμβάσεις της Πολιτείας, με δεδομένο το υφιστάμενο σήμερα, δυσχερές δημοσιονομικό περιβάλλον.» είπε τέλος 

δείχνοντας ότι και οι υπηρεσίες του κράτους που πολλές φορές αποκτούν τον άχαρο ρόλο στους δρόμους με ελέγχους και πρόστιμα, νοιάζονται και φροντίζουν ταυτόχρονα όσο μπορούν συμμετέχοντας σε δράσεις ενημέρωσης κοντά στους πολίτες και δίπλα σε αυτούς.
ΘΑΝΟΣ ΚΟΡΟΜΠΥΛΙΑΣ