in

Ζητούμενο η χρηματοδότηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης

Η δημοσιοποίηση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, θα αποτελέσει ένα από τα πρώτα έργα της νέας χρονιάς για το 2018.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, δεν αποκλείεται το έργο εκτιμώμενου αρχικού προϋπολογισμού ύψους 1,5 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του κόστος απαλλοτριώσεων), να δημοπρατηθεί ακόμη και μέσα στο πρώτο δεκαήμερο της χρονιάς: τα τεύχη δημοπράτησης και ο τεχνικός έλεγχος του έργου έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ολοκληρώνεται ο νομικός έλεγχος.
Ουσιαστικά, οι κατασκευαστικές εργασίες αφορούν την ανακατασκευή του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, μήκους περίπου 180 χλμ., με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Κατά τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, στο συγκεκριμένο τμήμα θα πρέπει να προστεθούν τα τμήματα Χανιά – Κίσσαμος και Άγιος Νικόλαος – Σητεία, για τα οποία υπάρχουν πιστώσεις, όπως ανέφερε, πρόσφατα, ο ίδιος.
Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να διαδεχτεί, σε διάστημα περίπου έξι μηνών, η πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών, διαδικασία που- εάν δεν συνοδευτεί με μεγάλο αριθμό αναβολών- θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018. Την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου – τοποθετείται αρχές 2019 – θα ακολουθήσει η υποβολή τεχνικής και οικονομικής προσφοράς με στόχο, μετά το πρώτο εξάμηνο του 2019 να αρχίσει η διαδικασία της εγκατάστασης των εργοταξίων.
Σημειώνεται ότι η τελική χάραξη του αυτοκινητοδρόμου δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, εκκρεμεί η ολοκλήρωση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού και υπάρχει ακόμη…δρόμος για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων.
Ζητούμενο η εξασφάλιση χρηματοδότησης
Το βασικότερο από τα ανοιχτά μέτωπα του έργου αφορά την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο κ.Σπίρτζης εμφανίστηκε αισιόδοξος: “Για να βγάζουμε τον διαγωνισμό, όπως καταλαβαίνετε, είναι προχωρημένες οι συζητήσεις. Δεν νομίζω ότι θα έχουμε κάποιο πρόβλημα. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων όπως και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυτό που κοιτάνε είναι να είναι ένα βιώσιμο έργο. Τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου που θα ενταχθούν στον διαγωνισμό να είναι βιώσιμα”.
Ωστόσο, αντίστοιχη αισιοδοξία είχε εκφράσει, από το Ηράκλειο, τον Οκτώβριο του 2016 ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Γιώργος Δέδες: “Πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του χρόνου, το αργότερο στις αρχές της ερχόμενης χρονιάς (σημ.: 2017), θα έχουμε οριστικοποιήσει τις συζητήσεις με την ΕΤΕπ ώστε να έχουμε γρήγορα σχέδιο κατασκευής του ΒΟΑΚ”.
Σχετικά με τη χρέωση των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου, ο κ.Σπίρτζης ανέφερε, στην πρόσφατη συνέντευξή του, ότι “για τους Κρητικούς δε θα υπάρξουν διόδια”, κάτι που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβολής τελών για τους μη κατοίκους, με δεδομένο ότι δεν υφίσταται παράπλευρο οδικό δίκτυο για την μετάβαση από το ένα άκρο του νησιού στο άλλο (από τα Χανιά στο Ηράκλειο ή το Λασίθι, εάν προστεθεί, τελικά, η Σητεία).
Σημειώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος κατασκευάστηκε το διάστημα 1967-1972. Το 2001, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών, χαρακτηρίστηκε ως οδός ταχείας κυκλοφορίας, εντάχθηκε στα διευρωπαϊκά δίκτυα (ΤΕΝ-Τ), και με συγχρηματοδότηση εξασφαλίστηκε η βελτίωση και αναβάθμιση διαφόρων τμημάτων του.
Το 2015, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών χαρακτηρίστηκε ως αυτοκινητόδρομος (ανεξαρτήτως από την ολοκλήρωση της αναβάθμισής του ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος), με αρίθμηση Α90, από το Καστέλι μέχρι την Σητεία.
ΠΗΓΗ: capital.gr