in ,

Περί τουρισμού και προβολής ο λόγος.

Στην διάθεση του fonien.gr επανέφερε τις απόψεις που είχε παρουσιάσει απο το 2010 για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής ο Χρήστος Μανουσάκης ο οποίος κινείται επαγγελματικά στον χώρο του τουρισμού ενώ ήταν και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος Αγίου Νικολάου στον συνδυασμό του Πανίκου Καραντζή στις προηγούμενες εκλογές.
 
Ο ίδιος μετά την δημοσιοποίηση του σχεδιασμού για την τουριστική προβολή του Δήμου Αγίου Νικολάου για το 2019 την οποία χαρακτηρίζει ανεπαρκέστατη και άστοχη επισημαίνει εκ νέου τα εξής που ακολουθούν και σχολιάζει πως σε ένα δήμο τόσο τουριστικό όσο είναι ο Δήμος Αγίου Νικολάου είναι απαραίτητη προϋπόθεση ο Δήμαρχος ή ένας αντιδήμαρχος να έχουν άμεση σχέση με τον τουριστικό χώρο.:


Ο Άγιος Νικόλαος είναι πολλά περισσότερα απο ένας προορισμός με καλό κλίμα , ήλιο θάλασσα και παραλίες. Έχει πλούσιους φυσικούς πόρους  και τοπία,  αρχαιολογική και θρησκευτική κληρονομιά , μοναδική χλωρίδα και πανίδα, γαστρονομία. Μοναδικές συστάδες νησιών στον κόλπο του Μιραμπέλλου που προσφέρουν όχι μόνο όμορφες παραλίες αλλά και καταπληκτικές εμπειρίες ιστιοπλοΐας και καταδύσεων. Επίσης πολλά και σε μικρή απόσταση γραφικά και παραδοσιακά χωριά. Υποδομές για ποιοτικό τουρισμό  και για παραθεριστικό τουρισμό.
             S.W.O.T                                                                ANALYSIS

STRENTH
·         Ασφαλής προορισμός
·         Ιδανικό κλίμα σχεδόν όλο το χρόνο
·         Ξενοδοχειακές υποδομές
·         Πολιτιστική κληρονομιά
·         Αρχαιολογική κληρονομιά
·         Φυσικό περιβάλλον
·         Περιώνυμη παραδοσιακή γαστρονομία
·         Μεγάλος αριθμός τόπων για εξερεύνηση
·         Λιμάνι που προσελκύει τις εταιρείες Κρουαζιέρας
·         Νοσοκομείο? (συζήτηση)
·         Είναι κοντά το Ηράκλειο
 
WEEKNESS
·         Αεροδρόμιο Ηρακλείου
·         Αντιληπτός ως ένας παραδοσιακός θερινός προορισμός.
·         Ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με το τι μπορεί να κάνει και να δει ο επισκέπτης.
·         Μεγάλη εξάρτηση από τους Τ.Ο για τις πτήσεις charter.
·         Το αεροδρόμιο δεν έχει σύνδεση με διεθνής προορισμούς off season.
·          Δεν υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά και τα κοντινά νησιά.
·         Ανεπαρκής  ποιότητα για τουρίστες υψηλού επιπέδου.
·         Τα προϊόντα ειδικού ενδιαφέροντος δεν είναι επαρκώς ανεπτυγμένα
·         Περιορισμένο Ωράριο στα τουριστικά αξιοθέατα.
·         Ελλιπής καθαριότητα.
·         Ελλιπής σήμανση
·         Ελλιπής τουριστική παιδεία και συνείδηση.
·         Ελλιπείς δημόσιες σχέσεις
·         Εσωστρέφεια
·         Είναι κοντά το Ηράκλειο
 

 
Από την  έρευνα της  GBR Consulting  προκύπτει ότι σύμφωνα με τους ΤΟ τα 3 ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας είναι τα νησιά μας οι παραλίες και η γαστρονομία μας. Οπότε αποτελούμε εν δυνάμει τόπο όπου μπορεί να μπει στο κάδρο της Τουριστικής ανάπτυξης  αναπτύσσοντας όλες τις θεματικές ενότητες του τουρισμού δημιουργώντας clusters , συνέργιες , παρακολούθηση της εξέλιξης και την τάση του Παγκόσμιου οργανισμού Τουρισμού.
 
Opportunities

ευκαιρίες Ο Αγ. Νικολαος μπορεί!!
Οι Τουρίστες είναι πιο έμπειροι και απαιτητικοί Α) Να χρησιμοποιήσει τη μακροχρόνια εμπειρία στην Τουριστική βιομηχανία για να προσφέρει μια πιο προσωποποιημένη και ποιοτική σχέση με τους πελάτες.
Β) Να αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για ατομικό σχεδιασμό ταξιδιού.
Υπάρχει μια τάση για περισσότερο ενεργητικές διακοπές που θα προσφέρουν εντονότερες συγκινήσεις Να αναπτύξει σύστημα αξιομνημόνευτων εμπειριών και να κάνει τους τουρίστες ενεργούς πρωταγωνιστές των διακοπών τους
Η περιβαλλοντική ευαισθησία των καταναλωτών και των πρακτόρων είναι ζήτημα που επηρεάζει την επιλογή του προορισμού Να διαφυλάξει το περιβάλλον και να ελέγχει την τουριστική ανάπτυξη ώστε να προσφέρει , μη μαζική ατμόσφαιρα ( ιδεώδες)
Αυξάνεται τόσο ο αριθμός ταξιδιών όσο και η μέση δαπάνη από την Ρωσία, Ινδία ,Κίνα. Να διευρύνει την αγορά και να γίνει μάρκετινγκ προς αυτές τις χώρες
Ανταγωνιστικοί προορισμοί κάνουν εντατικές προσπάθειες να προωθήσουν διαφοροποιημένες προσφορές Να παράσχει σαφείς επίκαιρες πληροφορίες σχετικά με τις ευκαιρίες, τις υπηρεσίες τις δραστηριότητες και τις εμπειρίες , με καινοτόμους τρόπους.

 
THREADS

  • Νέοι προορισμοί . (πχ Σητεία). Ο Άγιος Νικόλαος θεωρείτε παλαιομοδίτικος προορισμός.
  • Εξάρτηση από το Ηράκλειο ( αεροδρόμιο Τ.Ο. )
  • Περιορισμένη συνεργασία ( παρατάξεις , φορείς, δομές εθελοντισμός, Συλλόγους, κλπ.) Ο κατακερματισμός των επιχειρήσεων και η περιορισμένη συνεργασία του Δημόσιου / ιδιωτικού φορέα καθιστά σοβαρή απειλή για το τουριστικό προϊόν αφού έτσι μειώνεται η ανταγωνιστικότητα του.
  • Περιορισμένο Budget διαφήμισης.

 
 
Στρατηγικός Τουριστικός σχεδιασμός του  Δήμου Αγίου Νικολάου.
 
 
Θα στηρίζεται σε 4 άξονες:

  • Τη Στοχευμένη επιλογή τμήματος της Ζήτησης (S.W.O.T.analysis)
  • Τον σχεδιασμό Τουριστικών προϊόντων (παραθεριστικός, θαλάσσιος, περιηγητικός, Ευεξίας, Ιατρικός, συνεδριακός, Αγροτουρισμός, Πολυτελείας, εκπαιδευτικός, Καταδυτικό, αθλητικός, εμπειριών,)
  • Την εφαρμογή καινοτόμων εργαλείων Μάρκετινγκ
  • Το μακροπρόθεσμο σχεδιασμό

 
Παραθεριστικός
Δηλαδή διακοπές σε ένα παραθαλάσσιο περιβάλλον. Ο πιο διαδεδομένος και κερδοφόρος, λόγο του αυξημένου όγκου της παροχής καταλυμάτων αλλά και των πακέτων all- inclusive.
Θαλάσσιος
Λιμάνι, Μαρίνα. Πρόβλημα ότι η κρουαζιέρα μεταφέρεται στην Ασία και μειώνεται στην Μεσόγειο. Υπάρχει ασταθής νομοθεσία με τα κρουαζιερόπλοια γι αυτό εμείς θα παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις και ανάλογα θα πράττουμε. Το ίδιο και με την Μαρίνα. Τι γίνετε με το ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης τι γίνετε με την κατασκευή άλλων Μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων,
Προσπάθεια προσηλυτισμού κι άλλων πλοίων με οφέλη για τους καταστηματάρχες, ξενοδόχους, δ.δ. καθώς και γιατί όχι δημιουργία εστιατορίων με κρητική κουζίνα και τοπικά προϊόντα.
Περιηγητικός
Εννοούμε την μετακίνηση σε μια περιοχή με σκοπό την ανακάλυψη της και την γνωριμία με τα διάφορα είδη τουριστικών πόρων και χαρακτηριστικών σημείων που διαθέτει. Έχουμε την ανεξάρτητη περιήγηση    (fly & drive)  και την ομαδική με ξεναγό. Τα σημεία ενδιαφέροντος :όλα τα χωριά μας όπου έχουν ζωντανή παράδοση, μύθους, αρχαιολογικούς χώρους , ιστορικότητα κλπ. . Στα συν είναι οι κλιματολογικές συνθήκες και η ασφάλεια. Στα μείων η κακή σήμανση κόστος καυσίμων.
Πολυτελείας και Ευεξίας ( εδώ είναι το όραμα!!)
Στην περιοχή μας είναι αρκετά διαδεδομένος και οργανωμένος. Η Ελλάδα στο μεγαλύτερο μέρος της αγοράς δεν βρίσκετε στο «χάρτη» ως παγκόσμιος αναγνωρισμένος προορισμός πολυτελείας. Μόνο η Ελούντα και η Μύκονος έχουν αναγνωριστεί ως κορυφαίοι προορισμοί.  Χρειάζεται λοιπόν την προσοχή μας στην παροχή υπηρεσιών , υποδομών , η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος όπου θα βοηθήσει και στην ανάπτυξη τουριστικής συνείδησης και παιδείας.  Δυστυχώς έχει καταγραφεί ότι έξω από τα ξενοδοχεία υποδομή δεν είναι στο ίδιο επίπεδο και αυτό καταστρέφει την συνολική εμπειρία της πολυτέλειας του Δήμου. Δημιουργία λοιπόν εμπειριών βασισμένων σε συγκεκριμένες αξίες – τρόπος ζωής, ατμόσφαιρα πόλης γαστρονομία, Νυχτερινής Ζώης, διασκέδασης. Συνεργασία ιδιωτικού/δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα. Είναι βιτρίνα μας και μας χαρακτηρίζει σαν «την κοσμοπολίτικη πόλη της Κρήτης» και να αποτελέσει την « Κρητική Ριβιέρα» (νέος όρος)
Τουρισμός Υπαίθρου
Μπορεί να αναπτυχθεί σε αγροτικές περιοχές ή οικισμούς σε ωραίο περιβάλλον στο βουνό ή τη θάλασσα . Τη βάση των διακοπών του αγροτουρισμού συνιστούν οι υπηρεσίες τουριστικής διαμονής που συμπληρώνονται από επιπρόσθετες υπηρεσίες και εγκαταστάσεις σχεδιασμένες σύμφωνα με τον παραδοσιακό τρόπο ζωής του προορισμού. Σε κάθε δδ. Θα αναδειχθούν και θα αξιοποιηθούν τα σημεία ενδιαφέροντος ώστε να δημιουργηθεί ανταγωνιστικό προϊόν. Αξιοποίηση αγροκηπίου καλού χωριού!!!!
Εμπειριών
Όπου ο επισκέπτης αναζητά βιωματικές δραστηριότητες. Όπως ο γαστρονομικός τουρισμός με μαθήματα ή διακοπές μαγειρικής, εξερευνήσεις σπηλαίων φαραγγιών κλπ.
Θρησκευτικός
Ο δήμος μας έχει πληθώρα ιστορικών μοναστηριών, βυζαντινών εκκλησιών μοναδικού ενδιαφέροντος. Στα πλεονεκτήματα είναι ότι η συνεχόμενη αύξηση των Ρώσων στην περιοχή μας καθιστά άμεση την υποχρέωση μας να συνδράμουμε στην δημιουργία του προϊόντος Έχει εκπονηθεί μελέτη την οποία θα υλοποιήσουμε σε συνεργασία με την Εκκλησία. Να προσθέσω την αξιοποίηση του σπιτιού το Πάπα Αλέξανδρου το οποίο βρίσκεται στην Νεάπολη.
Συνεδριακός
Άλλη μια μορφή τουρισμού υψηλών προδιαγραφών η οποία μπορεί να ενταχθεί στον τουρισμό πολυτελείας μιας και στα ξενοδοχεία μας υπάρχουν συνεδριακά κέντρα. Μπορεί να μπει και το ΡΕΧ στην κατηγορία αυτή. Χρειάζεται η οργανωμένη συμμετοχή μας σε ειδικευμένες εκθέσεις διαφημίζοντας τους ενδιαφερόμενους τις υποδομές και τις δραστηριότητες που προσφέρει ο προορισμός.
Καταδυτικός
Τι έγινε με το καταδυτικό πάρκο?
Αθλητικός
Δεν εχει δημιουργηθεί ακόμα αυτό το προϊόν. Χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια και αγαστή συνεργασία Δήμου/Ιδιωτών για την επίτευξη του στόχου όπου με τον Ιατρικό τουρισμό μπορούν να συμβάλλουν στην επιμήκυνση της σεζόν.
Ιατρικός
Εννοούμε ξενοδοχειακές μονάδες Νοσοκομεία ή κέντρα αποκατάστασης ή νοσοκομείο συμβεβλημένο νοσοκομείο με Ξενοδοχεία
Νοσοκομείο Α.Ν?
Κέντρο αποκατάστασης Νεάπολης?
Εκπαιδευτικός
Θα δημιουργηθούν προγράμματα με καμπς για παιδιά 12-16 ετών , 2ή3 ων εβδομάδων  για εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και τον ελληνικό πολιτισμό.
Καμπς ενηλίκων θεματικά για
Μαγειρική, Βοτανολογία, Φιλοσοφία, αρχαιολογία. Με εμπλοκή δομών όπως ΑΣΤΕΑΝ.
 
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ
 
 
Η ανάγκη ίδρυσης ενός ειδικευμένου οργάνισμού τουριστικής ανάπτυξης του Δήμου προκύπτει από την ανάγκη ανάληψης δράσεων για την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα που παρουσιάζει στασημότητα  και υπολείπεται τα τελευταία χρόνια σημαντικά έναβτυ των άλλων πρωτευουσών της κρήτης.

  1. Δημιουργία  ”   Destination management and Public Relation office”

Στόχος του, σύζευξη δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα με την συνεργασία και υποστήριξη του Δήμου.
η διαχείριση και δημιουργία των εργαλείων εκείνων όπου θα βγάλουν από την εσωστρέφεια τον Δήμο και θα τον καταστήσουν  Τουριστικό προορισμό.
Θα επεξεργάζεται, θα διαβουλεύεται με την τοπική κοινωνία και θα καταθέτει προτάσεις για την βελτίωση των υπηρεσιών του δήμου. Συνεργασία με άλλες υπηρεσίες του δήμου και την Τουριστική αστυνομία.
Επίσης θα παρακολουθεί και θα συμμετέχει σε συνεδρία που αφορούν τις εξελίξεις στην παγκόσμια βιομηχανία τουρισμού και στη συνέχεια θα ενημερώνει φορείς και πολίτες για τα τεκταινόμενα της αγοράς.
2.- Το γραφείο θα λειτουργεί υποστηρικτικά για κάθε ενδιαφερόμενο του τουριστικού κλάδου. Πχ. Θέλει να έρθει σε επαφή με την booking.com για να διαφημιστεί ή δεν ξέρει πώς να το κάνει.
θέλει να έχει πρόσβαση στην πρεσβεία στην Κίνα για υπόθεση του.
Είμαστε στην διάθεση όλων .
3.- Συνεργασία με το γραφείο τύπου και του πολιτισμού για την προβολή events και σημαντικών γεγονότων με press releases σε social media, T.O. travel agencies και κάθε ενδιαφερόμενο. Με λίγα λόγια την τουριστική επικοινωνία του Δήμου.
4.- Συνεργασία με συλλόγους , δομές και φορείς για την βελτίωση του τουριστικού προϊόντος με διάφορες ενέργειες και δράσεις. Επιβεβλημένη θα είναι η παρουσία μας σε forums νέων καινοτόμων ιδεών  όπως το imagine the city, repower grecce κ.α.
 
 
 δράσεις
 
α) καταγραφή υπάρχουσας υποδομής όπως : τουριστική ιστοσελίδα, FREE Wi-Fi παντου  webcams,  social media, apps   έντυπα,  χάρτες φωτογραφικό υλικό κλπ.
 
β) καταγραφή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του κάθε Δημοτικού διαμερίσματος . Έτσι το κάθε Δημοτικό διαμέρισμα διαδραματίζει  συγκεκριμένο ρόλο , ώστε να αναπτύσσετε χωρίς να   υπάρχουν αψιμαχίες με άλλα δ.δ.
 
γ) δημιουργία clusters με άλλους τουριστικούς δήμους στο εσωτερικό και συνεργασίες στο εξωτερικό πχ. Κοινή διαφημιστική καμπάνια με Τουρκία.
 
δ) αξιοποίηση των ομογενών
 
Στ) συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και εναρμόνιση με τον γενικό σχεδιασμό ( είναι δικό μου έργο)
 
ζ) δίαυλο συνεχούς επικοινωνίας με την νεολαία. Ανοικτοί σε ιδέες και projects. Εμπλοκή τους σε διάφορα δρώμενα.
 
η) συνεχής διαβούλευση με την τοπική κοινωνία σε καίρια τουριστικά ζητήματα
 
θ) ανάπτυξη όλων των θεματικών μορφών τουρισμού. Δημιουργία Παρουσίασης σε power point όπου θα παρουσιάζετε σε θεματικό κοινό σε εκθέσεις συνέδρια πανεπιστήμια κλπ.
 
ι) αξιοποίηση των επαφών μου από τη 10χρονη ενασχόληση μου στην τουριστική προβολή της Π.Κ.
 
κ) οργάνωση workshops , συνεδρίων εκθέσεων events με την συμμέτοχη εισηγητών που θα τραβήξουν τα φώτα των media παγκοσμίως.
 
λ) αξιοποίηση προσωπικοτήτων , μύθων και ιστοριών μέσω των biography, history, discovery, travel channel, National Geographic etc.
 
μ) προβολή των επαγγελματιών μέσω της τουριστικής ιστοσελίδας του Δήμου.
 
ν) φιλοξενία προσώπων του διεθνούς τζετ – σετ
 
ξ) χορηγίες σε μουσικές παραγωγές,  όπως Dj Tiesto, Padilla café del mar Ibiza , buda bar στο Παρίσι ( η ibiza έγινε περισσότερο γνωστή από αυτά τα cd )
 
ο) Γυρίσματα ταινιών , τηλεοπτικών παιχνιδιών διεθνούς εμβέλιας. Όπως η κάλυψη των θεοφανίων από την Ιαπωνική τηλεόραση, America’s next top model e.c.t.
π) σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα. Π.χ. Προϊόντα όπως ντόπια καλλυντικά και σαπούνια θα πρέπει να βρίσκονται σε κάθε δωμάτιο ξενοδοχείου. Επίσης τοπικά προϊόντα για το Ελληνικό πρωινό.
 
ρ) σωστότερη λειτουργία του γραφείου πληροφοριών για την πληροφόρηση των επισκεπτών.
σ) αξιοποίηση όλων των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας, social media, apps, ect.
 
Ερωτήματα – Προβλήματα-Σημειώσεις.
 
Χωροταξικός σχεδιασμός, τι? Πού και πώς θα γίνει?
 

  • Άμεση αποκατάσταση της εικόνας της πόλης με τα ημιτελή, άχρωμα εγκαταλειμμένα κτίρια.

 

  • Πεζοδρόμηση κομματιού της πόλης
  • φωτισμός της πόλης και τοποθέτηση παλαιών φωτογραφιών σε σημεία ενδιαφέροντος.
  • Αξιοποίηση των Αγίων Πάντων
  • Παρκινγκ κυκλοφοριακό.
  • Συμπεριφορά δημοσίων υπαλλήλων, οδηγών λεωφορείων, ταχι, καταστηματαρχών.
  • Παραλίες beach bar.
  • Μαρίνα??
  • Λίμνη??? ( γάμους, εκθεσιακός χώρος, GOURMETLAND.

Η ιδέα του Αδαμάκη??

  • Λιμάνι?? Θα γίνουν τα στέγαστρα που ζητάνε οι εταιρείες . ΙSPS λιμανιού?? Για τα  Χανιά θα εγκρίθηκαν 2.000.000€ για το λιμάνι
  • Μεταφορά yachts στο λιμάνι.
  • Νυχτερινή ζώνη στο λιμάνι του Αγίου
  • Πεζοδρόμια, τραπεζοκαθήσματα, άδειες καταστημάτων.
  • Αξιοποίηση της Φιλαρμονικής
  • Αξιοποίηση Αθλητικών εγκαταστάσεων για Αθλητικό τουρισμό
  • Ιατρικός τουρισμός???
  • Συνεργασία με τους Πάρεδρους για θέματα προβολής των χωριών τους. Αναποτελεσματικές υποδομές και ελλιπής οργάνωση της αγροτουριστικής προσφοράς. Στα χωριά μας ο επισκέπτης πρέπει να ζήσει  βιωματικές εμπειρίες και θα είναι οι πρεσβευτές της παράδοσης και της πολιτισμική μας κληρονομιάς.
  •  Logo?? Πχ. Cosmopolitan town, Cretan Riviera?

 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ